فعالان اقتصادی و فرهنگی در «ایکال» گردهم می‌آیند/ تولید محتوا و بازارسازی دو رکن اصلی فرهنگسازی است

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۱:۴۶:۵۹
کد خبر: ۹۴۹۶۸۰
فعالان اقتصادی و فرهنگی در «ایکال» گردهم می‌آیند/ تولید محتوا و بازارسازی دو رکن اصلی فرهنگسازی است
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال از برگزاری نمایشگاهی به منظور آشنایی فعالان حوزه فرهنگی و اقتصادی با هدف ایجاد توجیه اقتصادی برای فعالیت های فرهنگی خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا «رضا دستمالچی»، دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال در نشست خبری امروز ضمن ارائه تعریفی از «مرچندایز» یا بازارسازی فرهنگی، در توضیح مزایای آن گفت: انتقال مفاهیم هدفمند، فرهنگ‌سازی، کنترل فضای فرهنگی جامعه، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله مزایای بازارسازی فرهنگی است.

او افزود: 16رشته در «مرچندایز» یا بازارسازی فرهنگی وجود دارد و مهم ترین ویژگی بازارسازی فرهنگی، ایجاد گردش مالی است.

دستمالچی، تولید محتوا و بازارسازی برای این محتوا را دو رکن اصلی برای موفقیت در حوزه فرهنگسازی دانست.

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی برنا با اشاره به اینکه شرکت صنایع خلاق رضوی، زیرمجموعه آستان قدس رضوی و برگزار کننده رویداد ایکال است، گفت: نمایشگاه ایکال با هدف پربار کردن چرخه اقتصاد فرهنگ برگزار می‌شود و ما می‌کوشیم توجیه اقتصادی برای فعالیت های فرهنگی ایجاد کنیم.

او همچنین از طراحی یک اسباب بازی استراتژیک در صنایع خلاق رضوی خبر داد و گفت: این محصول رقیب سرسخت یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیاست. در حوزه تصویری هم در یک سریال شبکه نمایش خانگی بنام افسانه هفت جنگل مشارکت کردیم که ۳۰کاراکتر داشته و دارای ظرفیت خوبی برای فرهنگسازی توسط این کاراکترهاست.

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال افزود: این سریال در مرحله پیش‌تولید است و با همکاران مجموعه ایران نوشت در تمام رشته های مرتبط با "مرچندایز" به دنبال انعقاد قرارداد همکاری هستیم.

دستمالچی خاطر نشان کرد: مردادماه گذشته جشنواره هنر رضوان با حمایت مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس با شعار حضور نماد رضوی در زندگی ایرانی برگزار شد. پیشنهاد دادیم تا آثار ارائه شده در این نمایشگاه را وارد حوزه تجاری سازی کنیم. برای مثال طرح‌هایی وجود داشت که قابل استفاده در لباس‌ها و یا ابزار تزئینی بود.

او افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته توسط گروه اقتصاد فرهنگ،۳۰ کاراکتر محبوب کودکان در ایران، از انیمه‌های خارجی بوده و سهم کاراکترهای ایرانی مثل شکرستان تنها ۱.۵ درصد است که این موضوع به دلیل ضعف یا عدم جذابیت کاراکترها نیست بلکه بخاطر کوتاهی تولیدکنندگان در تجاری‌سازی این حوزه است.

دستمالچی ادامه داد: درآمد سالانه بازارسازی فرهنگی کمپانی باب اسفنجی سالیانه ۸میلیارد دلار است. کمپانی والت دیزنی نیز گردش مالی حدود ۱۶میلیارد دلار است و ما باید بکوشیم این مزیت را داخل کشورمان ایجاد کنیم.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: بحث تهاجم فرهنگی در سال ۷۱  توسط رهبر معظم انقلاب برای اولین بار مطرح شد که یکی از مصادیق بارز آن، ورود کاراکترهای غربی به زندگی مردم ایران بود.

او ادامه داد: اوایل دهه ۸۰، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کاراکترهای دارا و سارا را وارد بازار کرد که این پروژه به دلایل مختلفی از جمله عدم حمایت رسانه‌ای شکست خورد و زیان بزرگی به تاجران و بازاریان وارد کرد ولی ما در رویداد ایکال به دنبال ایجاد گردش مالی و توجیه اقتصادی برای پیشگیری از چنین زیان‌هایی هستیم.

پیش‌بینی فروش 600میلیون تومانی در نمایشگاه ایکال

دستمالچی با تاکید بر اینکه صنایع خلاق رضوی به عنوان حامی این رویداد به دنبال انتفاع نیست، گفت: برای برگزاری این رویداد حدود 100 میلیون تومان هزینه شده‌ که شامل 14طرح با متوسط قیمت 3تا 5میلیون تومان بوده و درآمدی حدود 500تا 600میلیون تومان برآورد شده‎است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز