رئیس اتاق ایران و چین:

کالای خوراکی و مواد غذایی از چین وارد نمی‌شود/ همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین وارداتی از این کشور نداشتیم/ ۷۰ درصد نفت ایران را چین می‌خرد

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۵:۳۰:۵۳
کد خبر: ۹۵۸۲۷۰
کالای خوراکی و مواد غذایی از چین وارد نمی‌شود/ همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین وارداتی از این کشور نداشتیم/ ۷۰ درصد نفت ایران را چین می‌خرد
رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه واردات ایران از چین شامل اقلام خوراکی و مواد غذایی نمی‌شود، گفت: شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با تعطیلات سال نو باعث شده عملا این کشور در حالت تعطیلی به سر برد، در نتیجه روابط تجاری این کشور نیز در این مدت تعلق بوده و کالایی در زمان شیوع ویروس کرونا وارد ایران نشده ‎است.

«مجیدرضا حریری»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی ادارات و کارخانجات چین تعطیل است و نگرانی در خصوص ورود ویروس کرونا به ایران از این طریق وجود ندارد اما قطعا باید کنترل‎های لازم بر روابط تجاری این کشور از سوی نهادهای مربوطه صورت بگیرد.

رئیس اتاق ایران و چین در خصوص گزارش منتشر شده در خصوص میزان صادرات نفت ایران به این کشور با اشاره به محرمانه بودن آمار صادرات نفت اظهار کرد:  فروش نفت ایران پس از تحریم‌ها از 2 میلیون بشکه در روز به زیر 500 هزار بشکه رسیده اما بزرگ‌ترین مشتری نفتی ما هنوز چین است.

این فعال اقتصادی در خصوص حجم بالای تجارت ایران و چین خاطرنشان کرد: مجموع تراز تجاری ما با چین در طول 40 سال گذشته همیشه به نفع ایران مثبت بوده‌ است.

او افزود: در سال  2019 به میزان 17میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم و تنها 9 و نیم میلیارد دلار کالا از این کشور به ایران وارد شده‎است.

حریری ادامه داد: تجارت بین‌المللی یک جاده دو طرفه است و نمی‌توان تنها به صادرات به کشوری اقدام کرد اما از آن کشور واردات نداشت.

رئیس اتاق ایران و چین افزود: واردات ما از چین تقریبا شامل کالاهای اساسی نمی‎شود بلکه حاوی کالاهای سرمایه‌ای مثل ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای مثل قطعات و لوازم یدکی است.

به گفته این فعال اقتصادی، بخش عمده صادرات ایران به چین را مواد پتروشیمی و مواد خام معدنی شامل می‌شود.

شایان ذکر است خبرگزاری رویترز روز گذشته با استناد به آمار گمرکی 2019 اعلام کرده بود که صادرات نفت ایران به چین در این سال نصف صادرات سال 2018 بوده‌است.

بر اساس این گزارش واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر سال گذشته میلادی حدود 405 هزار تن(100هزار بشکه در روز) بوده‌است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز