رئیس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

توجه به امور اجتماعی در تهیه طرح‌های توسعه‌شهری و حمل‌و‌نقلی در اولویت است

۱۳۹۸/۱۱/۲۵ - ۱۲:۵۵:۳۲
کد خبر: ۹۶۴۲۴۹
توجه به امور اجتماعی در تهیه طرح‌های توسعه‌شهری و حمل‌و‌نقلی در اولویت است
رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از پروژه‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در تبیین جایگاه امور اجتماعی در تهیه طرح‌های شهری و همچنین حمل و نقلی اعلام کرد و بر ضرورت توجه به امور اجتماعی در تهیه طرح های شهری و همچنین طرح‌های حمل و نقلی تاکید کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی غزال راهب با اشاره به اینکه در پژوهشکده، بخشی تحت‌عنوان مطالعات اجتماعی در توسعه پایدار وجود دارد که به مطالعه اثرات اجتماعی در رابطه با طرح‌های توسعه و عمران می‌پردازد، گفت: در پژوهشکده همگام با موضوعات کالبدی، جنبه‌های اجتماعی و تحلیل‌های جمعیتی در طرح‌های توسعه و عمران شهری و همچنین حمل‌و‌نقلی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از موضوعاتی را که در سال‌های اخیر روی آن کار شده است را بررسی امر اجتماعی در طرح‌های توسعه شهری و حمل‌و‌نقلی عنوان کرد و افزود: سال‌هاست نقدهای فراوانی به دلیل نوع نگاه کالبدی و نگاه فنی صرف به تهیه طرح‌های شهری و طرح‌های حمل و نقلی وجود دارد که بخشی از این نقدها به دلیل مغفول ماندن ابعاد اجتماعی بوده است.

راهب ضمن تاکید بر اینکه امر اجتماعی در تهیه طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های حمل و نقلی جایگاه مناسبی نداشته است، توضیح داد:  شاهد هستیم وقتی صبحت از ابعاد اجتماعی می‌شود تنها موارد جمعیت‌شناسی مدنظر قرار می‌گیرد و در موارد جمیعت‌شناسی نیز همواره نگاه آماری حاکم بوده و تحلیل‌های عمیق جایگاهی نداشته است.

وی تاکید کرد: تحلیل ویژگی‌های رویکرد طراحی‌شهری و حمل‌و‌نقل نیازمند یک بررسی دقیق و همه‌جانبه بوده و هست. اینکه تصور می‌شود اصطلاح امر اجتماعی به ظاهر دلالت‌های روشنی دارد و موضوع شناخته‌شده‌ای است در حالیکه چنین نیست از جمله مواردی بوده که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روی آن مطالعه شد.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در مطالعات مختلفی که در قالب پروژه تعریف شدند، تلاش شد تا جایگاه امر اجتماعی در رابطه با طرح‌های توسعه و عمران  همچنین طرح های حمل و نقلی مورد توجه قرار بگیرد. بدین‌معنا، مواردی از جمله اینکه دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان شهری به چه مطالبی در خصوص امور اجتماعی باید توجه کنند، چگونه می‌توان امر اجتماعی را به پدیده‌های روشن و قابل استفاده‌ای در طرح‌های حمل و نقلی و طراحی شهری تبدیل کرد و چه رابطه‌ای بین آنها برقرار است، همچنین امر اجتماعی در وظایف هریک از سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی چگونه تعریف می‌شود، پژوهشی بود که در مرکز تحقیقات انجام شد و تلاش شد تا به روش اسنادی و مصاحبه‌ای به این سوالات بنیادین پاسخ داده شود.

به گفته راهب، پیرو پژوهش انجام شده در مرکز در خصوص تبیین جایگاه امر اجتماعی در رابطه با طرح‌های توسعه و عمران و طرح های حمل و نقلی، پروژه‌های متعددی در حوزه اجتماعی تعریف و کار شد.

وی اعلام کرد: ارزیابی اثرات اجتماعی افزایش تراکم ساختمانی در شهر تهران، طراحی بافت تاریخی مازندران و متناسب کردن آن با شرایط زندگی امروزی در ابعاد اجتماعی، علل تصادفات جاده ای از نقطه نظر مسائل فرهنگی و روان شناختی در استان سیستان و بلوچستان به روش میدانی، و در نهایت مطالعه وضعیت تعلق اجتماعی و مکانی ساکنان واحدهای مسکونی مهر در شهر پرند به عنوان نمونه بخشی از پروژه هایی بودند که در قالب تبیین جایگاه امور اجتماعی در رابطه با طرح های توسعه و عمران شهری و طرح های حمل و نقلی مطالعه آنها آغاز شد و به عنوان پروژه های مستقل مورد ارزیابی قرار گرفت. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز