انواع هموروئید و ۴ راهکار درمان بواسیر

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۹:۵۳:۱۷
کد خبر: ۹۷۷۸۷۸
انواع هموروئید و ۴ راهکار درمان بواسیر
بواسیر یا هموروئید بیماری است که در اثر متورم شدن و گشاد شدن عروق یا سیاهرگ ها در مقعد ایجاد میشود. علت ایجاد این عارضه فشار های مداومی است که در طول زندگی بر این عروق وارد میشود. همچنین یکی از مهمترین علت های این عارضه یبوست مداوم مزمن است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، با توجه به موقعیت این بیماری به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شود.

  • بواسیر خارجی سیاهرگ های بیرون مقعد دچار التهاب و متورم می شوند.
  • بواسیر یا هموروئید داخلی به واریسی شدن سیاهرگ ها در داخل و انتهای کانال مقعد گفته میشود.

 

معمولاً بیمارانی که دچار هموروئید خارجی می شوند، علائمی نظیر درد شدید مقعد، خونریزی از مقعد، لمس توده ای در اطراف مقعد، خارش و سوزش تجربه می کنند. به منظور درمان این عارضه راهکارهای مختلفی پیشنهاد می شود، ولی از آنجایی که روشهای جراحی خوشایند بیماران نبوده و نیز عوارض بسیاری را به همراه دارد، در این مقاله به بررسی روشهای درمان هموروئید خارجی و داخلی بدون جراحی می پردازیم:

درمان بواسیر با لیزر

درمان لیزری هموروئید سریعترین، بهترین و قطعی ترین روش برای درمان این بیماری است. 

دلایل برتری لیزر:

  • درمان هموروئید با لیزر سریع انجام شده و کمتر از یک ساعت برای جراحی لیزری زمان نیاز است.
  • این درمان بدون خطر و ایمن و پس از درمان هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی شود.
  • این درمان قطعی است و به طور کامل بافت های بواسیری را از بین میبرد.
  • لیزر از خونریزی و درد جلوگیری می کند.
  • لیزر هزینه مناسب تری در مقایسه با روشهای جراحی هموروئیدکتومی دارد.
  • لیزر ظاهر پوست را زشت و نازیبا نمی کند.
  • درمان لیزری نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و دوره نقاهت پس از درمان را کاهش می دهد.

مهمترین دلیل عمل جراحی هموروئید و درمان بواسیر با لیزر بدون خونریزی بودن آن است که باعث میشود در کمتر از نیم ساعت از شر این بیماری خلاص میشوید

درمان هموروئید با لیزر چگونه انجام می شود؟ در این روش به جای استفاده از تیغ جراحی از لیزر برای برش ناحیه متورم استفاده می شود و چون لیزر همزمان با برش، بافت های آسیب دیده را ترمیم می نماید از درد و خونریزی جلوگیری میشود. از طرفی لیزر به طور کامل بافت های بواسیری را خارج می کند، و برای همیشه شما را از این عارضه خلاص می کند.

اما با وجود قطعی بودن این درمان، نمی توان به بیمار این اطمینان را داد که دیگه هرگز دچار این عارضه نمی شود. بلکه این موضوع به خود بیمار بستگی دارد. یعنی اگر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد نکند؛ ممکن است مجدداً به عارضه مبتلا گردد.

درمان خانگی

درمان خانگی ضعیف ترین نوع درمان است که تنها بیمارانی که به تازگی متوجه علائم خود شده و یا بیمارانی که می خواهند موقتاً علائم خود را تسکین دهند، از این روشها استفاده می کنند. البته درمان خانگی هموروئید در دوران نقاهت پس از درمان نیز به سرعت بخشیدن به ترمیم زخم ها کمک می کند.

  • فیبر بخورید : فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد، در نتیجه یبوست را درمان کرده و از وارد شدن فشار به مقعد جلوگیری می شود.
  • آب کافی بنوشید : نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب و مایعات به نرم نمودن مدفوع و عبور راحت تر آن از مقعد کمک میکند.
  • زیاد نشینید و به مدت طولانی نایستید.
  • از هر عاملی مثل تماس دستمال ها زبر خشن، شوینده های معطر یا شستشوی مدام مقعد که این ناحیه را تحریک میکند، پرهیز کنید.
  • از هر عاملی که یبوست را تشدید میکند، مثل بی تحرکی، تاخیر در اجابت مزاج، رژیم غذایی فاقد فیبر و .. پرهیز کنید.
  • هنگام اجابت مزاج فشار زیادی به مقعد وارد نکنید، در اثر تحریک شدن عروق احتمال بروز این بیماری وجود دارد.
  • لباس های مناسب بپوشید، لباس بهتر است بیش از حد چسبان و یا از الیاف پلی استر نباشد، به خصوص لباس زیر
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید اما زیاده روی نکنید.
  • به منظور کاهش درد و التهاب می توانید از حمام سیتز و کمپرس یخ استفاده کنید.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یکی دیگر از روشهای درمان بواسیر خارجی بدون جراحی است. این روش تنها شامل یک تزریق ساده است. از اسکلروتراپی بجز درمان بواسیر در درمان واریس های پا نیز استفاده می شود. 

برای این درمان سرپایی و بدون تزریق بیهوشی یا بیحسی مایعی مخصوص به عروق متورم تزریق می شود. مایع تزریقی اسکلروزان نام دارد و از ترکیب، فنل در روغن زیتون به دست می آید. پس از تزریق این مایع در سیاهرگ چسبندگی ایجاد شده و جریان گردش خون در سیاهرگ متوقف می شود. در نتیجه پس از طی چند روز این بافت متورم خشک شده و از بین میرود.

از مزیت های اسکلروتراپی می توانیم به سریع بودن درمان، سرپایی بودن و بدون ایجاد درد و خونریزی اشاره کنیم. به علاوه از معایب این روش می توانیم به قطعی نبودن درمان، احتمال لخته شدن خون، خطر عود مجدد و کبودی موضع تزریق اشاره کنیم.

داروی بواسیر

 معمولاً داروهایی برای بواسیر کاربرد دارند که دارای خاصیت قابض، ضد درد و ضد خارش و سوزش هستند. این داروها در برخی مواقع می توانند به بهبود علائم کمک کنند. اما معمولاً در برطرف کردن بیماری موثر نیستند. زیرا سیاهرگ آسیب دیده با استفاده از دارو برطرف نمیشود. تنها راهکار قطعی برای درمان آن، از بین بردن این سیاهرگ است. برخی از داروهای مناسب برای درمان این بیماری به این شرح است:

  • پماد آنتی هموروئید : این پماد گزینه مناسبی برای درمان بواسیر خارجی و سایر مشکلات مربوط به مقعد است. مصرف این پماد در برطرف کردن علائمی مثل التهاب، درد و خونریزی موثر است. برای مصرف این پماد می توانید 2 الی 4 بار در روز آن را بر روی مقعد مالش دهید. 
  • پماد نیتروگلیسیرین : این پماد که با نام گیلسیرین تری نیترات نیز شناخته می شود. از پمادهای موثر برای درمان این بیماری است. با جذب این پماد نیتریک اسید یا NO در بدن آزاد میشه که موجب گشاد شدن عروق و نیز شل شدن عضلات خواهد شد. با افزایش گردش خون در بدن علائم بیماری نظیر درد و سوزش به سرعت برطرف می شوند.
  • پماد لیدوکائین : این دارو نوعی بی حس کننده است و درد بیمار را به سرعت کاهش میدهد. عملکرد این دارو به گونه ای است که با ایجاد انسداد در کانال کلسیم مانع از انتقال پیام های عصبی میگردد.
  • پماد ام جی : این دارو دارای خاصیت قابض، ضد باکتری و ضد التهاب است. این پماد با استفاده از خواص گیاه مورد تولید شده و دارای یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است که به درمان بیماری کمک می نماید. از این پماد حداکثر دو بار در روز می توان استفاده نمود.

قبل از مصرف این داروها برای کودکان و زنان باردار با پزشک مشورت نمایید. همچنین دوز مصرف این داروها نیز باید توسط پزشک تعیین شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز