وزیر نفت:

کاهش ۱۰ میلیون بشکه آرام آرام تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت/ افت قیمت نفت برنت و سبد اوپک بی‌سابقه بود/ افزایش عرضه ۴ برابر پیش بینی اوپک شد

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۱۱:۰۹:۴۳
کد خبر: ۹۹۱۸۵۷
کاهش ۱۰ میلیون بشکه آرام آرام تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت/ افت قیمت نفت برنت و سبد اوپک بی‌سابقه بود/ افزایش عرضه ۴ برابر پیش بینی اوپک شد
وزیر نفت با اشاره به اینکه عکس‌العمل‌های بازار حاکی از آن است که کاهش تولید کنونی چندان موثر نبوده اما به هرحال کاهش 10 میلیون بشکه اگر به طور صد در صدی اجرا شود، تاثیر خود را بر قیمت‌های بازار نفت خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت بیان کرد: اگر کاهش تولید 10 میلیون بشکه صد در صد اجرا شود، آرام آرام تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد اما به هر حال واکنش‌های بازار نشان می‌دهد، بازار نفت با مشکل جدی رو به رو است. قیمت نفت اوپک که به 14.5 دلار و قیمت نفت خام برنت که روز گذشته به زیر 20 دلار رسید بر این مساله تاکید می‌کند که کاهش تولید باید تسریع شود.

او افزود: همچنین شرکت‌ها و کشورهایی که در این کاهش تولید مشارکت نکرده‌اند مثل شیل و کانادا هم باید در این موضوع همکاری کنند چون همه جهان باید باهم در مقابل بحران کرونا همکاری کنند و بدون شک کاهش تولید باید تمدید شود.

وزیر نفت با اشاره به کاهش شدید تقاضا خاطر نشان کرد: بخش بزرگی از صنعت هواپیمایی دنیا بخاطر کرونا تعطیل است و حمل مسافر دچار اختلال شده که همین موضوع مصرف بنزین و سوخت هوایی را کاهش داده و پالایشگاه‌ها مجبور به کاهش تولید خود شدند.

زنگنه با بیان اینکه تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش یافته گفت: پیش‌بینی اوپک برای برآورد سه ماهه دوم سال میلادی افزایش 3 میلیونی عرضه نسبت به تقاضا بود اما این عدد به 14 میلیون رسیده‌است.

او افزود: از اسفندماه پدیده جنگ قیمت‌ها هم بین برخی کشورها رخ داد و شاهد رجز خوانی برخی کشورها برای ازدیاد تولید نفت بودیم که این بحران را تشدید کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: باید نفت‌های اضافه بر نیاز بازار که در مخازن و .. است، از سطح بازار جمع شود.

زنگنه یادآور شد: حدود 10 روز پیش توافقی برای کاهش تولید از اول ماه «می» داشتیم ولی در ماه آوریل تولید کنندگانی که به تولید خود اضافه کرده‌بودند، باز هم به اضافه تولید خود ادامه دادند و اضافه بر نیاز به بازار عرضه کردند و به طور طبیعی توسط بازار تنبیه شدند.

وی با اشاره به اینکه تنها اقدامات اوپک کافی نیست، افزود: باید تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک کاهش تولید را به عهده بگیرند.  

وزیر نفت ادامه داد: همانگونه که در مبارزه با کرونا همه جهان باید همکاری کنند برای تعادل در بازار نفت نیز باید همکاری وجود داشته باشد به ویژه تولیدکنندگانی که نفت گران تولید می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز