کارشناس بازار خودرو:

قیمت خودروی کارخانه و بازار نزدیک می‌شود/ اجماع نظر دولت و خودروسازان برای تعیین قیمت

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۵:۲۶:۱۱
کد خبر: ۹۹۲۶۷۷
قیمت خودروی کارخانه و بازار نزدیک می‌شود/ اجماع نظر دولت و خودروسازان برای تعیین قیمت
یک کارشناس خودرو در خصوص مکانیزم جدید قیمت‌گذاری خودرو گفت: قرار است کمیته‌ای متشکل از خودروسازان و مسولان دولتی درباره قیمت خودرو تصمیم‌گیری کنند و شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که چاره‌ای جز افزایش قیمت در نیمه دوم سال ۹۹ نخواهد بود.

بابک صحرایی، کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره تشکیل کمیته مخصوص برای تعیین قیمت خودرو خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت صورت می‌گرفت اما عده‌ای تصمیمات آن‌ها را یکجانبه دانستند. همچنین در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی رخ داده، از سویی خودروسازان از دولت گله داشتند که بدون توجه به افزایش هزینه‌های اولیه ما، با قیمت‌گذاری دستوری اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانه را نداده و از سوی دیگر مردم و خریداران گله داشتند که چرا دولت مانع افزایش سرسام آور خودرو در بازار نمی‌شود، به همین دلیل تصمیمی مبنی بر تشکیل کمیته ویژه متشکل از خودروسازان و مسئولان دولتی گرفته شد تا اجماع نظری در مورد قیمت خودرو صورت گیرد. 

او با بیان اینکه هنوز جزئیات قیمت‌گذاری مشخص نیست، توضیح داد: قیمت خودرو تابعی از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است. مشکلات ارزی، بحران کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه تولید و سایر عوامل اقتصادی که احتمال افزایش تورم را تقویت می‌کند در کنار شرایط روانی بازار این پیام را دارد که قیمت خودرو بالا خواهد رفت.

صدرایی تاکید کرد: چاره‌ای جز بالا رفتن قیمت نیست و شاید تفاوت در میزان افزایش و شیوه اجرای آن باشد. شاید از ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌باشیم احتمالا برای برهم نخوردن جو روانی جامعه این افزایش به صورت پلکانی صورت گیرد.

صدرایی درباره افرایش قیمت خودرو اظهار کرد: واقعیت‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم و سایر پارامترها بر قیمت تاثیر خواهد گذاشت، خودروسازی هم فرایندهای مختلفی در تولید دارد، از دستمزد کارگر، مواد اولیه شامل پلاستیک، لاستیک، فولاد، آهن، نساجی و ... گرفته تا لجستیک و حمل و نقل هرکدام در شرایط تورمی افزایش هرینه خواهند داشت و این باعث می‌شود قیمت خودرو هم بالا برود.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت بازار و کارخانه به هم بسیار نزدیک خواهد شد، گفت: از سویی خودروسازان مقداری تعهدات معوق دارند که باید تحویل دهند و با توجه به سال جهش تولید حتما افرایش تولید و یا عرضه خواهیم داشت اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید دید خودروها با چه قیمتی وارد بازار می‌شوند. 

او ادامه داد: در برهه‌هایی هم جو روانی بازار به گونه‌ای است که عده‌ای با شنیدن این خبر که قرار است قیمت خودرو بالا برود، برای خرید به بازار هجوم می‌آورند و ما موجی از تقاضا را خواهیم داشت.

به گفته صدرایی موضوع دیگر خروج نقدینگی از بانک‌ها و سرگردانی برای یک بازار مطمئن جهت سرمایه‌گذاری است و خودرو هم یکی از بهترین بازارها برای ورود نقدینگی است.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: قیمت خودرو را در نهایت دو مساله تعیین می‌کند: هزینه‌های تولید و قیمت درب کارخانه و جو روانی بازار و میزان عرضه و تقاضا در حاشیه بازار با تاثیر پذیری از قیمت کارخانه. برای مثال اگر توقف تولید خودروهای پرتقاضا اعلام شود، قیمت آن بالا می‌رود.

صدرایی خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی، کلان، سیاسی و مباحث روانی و عرضه و تقاضا حاکی از آن است که راکد بودن قیمت خودرو موقتی بوده و در نهایت چاره‌ای جر بالا رفتن قیمت‌ها وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز