بالاترین قیمت دو ساله دلار نسبت به ین ژاپن در بازار فارکس - رکورد بیست ساله شکسته شد

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۶:۴۸:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۹۷۰۴
بالاترین قیمت دو ساله دلار نسبت به ین ژاپن در بازار فارکس - رکورد بیست ساله شکسته شد
به گزارش ایتسکا، ارزش دلار نسبت به ین ژاپن در ماه گذشته (مارس) شروع به رشد کرد و تا 6% افزایش داشت و رکورد دو ساله برابری این جفت ارزی عمده را شکست. این افزایش در اپریل با گذشتن از 126.98 ین در مقابل 1 دلار، به بالاترین قیمت در بیست سال اخیر رسید. این روند همچنان ادامه دارد و در پایان آپریل هر دلار با قیمت 130 ین و بیشتر معامله شده است.

به گزارش ایتسکا، ارزش دلار نسبت به ین ژاپن در ماه گذشته (مارس) شروع به رشد کرد و تا 6% افزایش داشت و رکورد دو ساله برابری این جفت ارزی عمده را شکست. این افزایش در اپریل با گذشتن از 126.98 ین در مقابل 1 دلار، به بالاترین قیمت در بیست سال اخیر رسید. این روند همچنان ادامه دارد و در پایان آپریل هر دلار با قیمت 130 ین و بیشتر معامله شده است.

داستان دلار و ین در ماه‌های اخیر - معامله گران در بروکر های فارکس چه کردند؟

بعضی از پیش‌بینی‌ها افت بیشتر ین ژاپن در مقابل دلار امریکا را در صورت ادامه سیاست‌های بانکی فعلی این کشور اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. در این بین، افراد زیادی که در بروکر های فارکس حساب داشتند، توانستند از این موقعیت برای کسب سود استفاده کنند. برای مشاهده بهترین بروکر های فارکس، میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید، لیست زیر توسط وبسایت ایتسکا به عنوان معرفی کننده بروکر های فارکس تدوین شده است:

https://itsca-brokers.com/forex/brokers-for-iranian/

چرا ارزش ین ژاپن در مقابل دلار امریکا افت دارد؟

بانک مرکزی ژاپن با اعلام خرید اوراق قرضه دولتی 10 ساله با نرخ بهره پایین قصد داشت کمبود سرمایه 25/0 درصدی برای رسیدن به نرخ تورم سفر را تامین کند. اما این رویکرد درست در مقابل سیاست‌های مالی فدرال ریزرو آمریکا قرار می‌گیرد که با افزایش بهره بانکی، حجم سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب می‌کند.

این رویکرد بانک مرکزی ژاپن باعث شده امسال ین ژاپن بعد از روبل روسیه، بیشترین کاهش ارزش در مقابل دلار امریکا را تجربه کند. به غیر از ین ژاپن، فرانک سوییس ارز عمده دیگری است که نرخ بهره را با تغییرات خزانه امریکا همراستا نکرده و شاهد تغییرات قیمت است. در حال حاضر هر دلار امریکا در مرز 130 ین ژاپن خرید و فروش می‌شود. این قیمت افزایش  تا ماه سپتامبر 2021 حدود 110 ین بود و از ماه مارس 2022 با گذشتن از کانال 115 ین وارد روند صعودی فعلی شده است.

بر اساس داده‌های تاریخی، آستانه مداخله بانک مرکزی ژاپن 127 تا 132 ین در مقابل هر دلار است. رییس بانک مرکزی ژاپن و وزیر اقتصاد این کشور هر دو درباره افت ارزش پول رسمی ژاپن اظهار نگرانی کرده‌اند. اما هنوز هیچ تغییری در رویکرد آنها در عرضه اوراق دولتی دیده نمی‌شود.

رابطه نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا با جفت ارزی دلار/ین

اوراق قرضه دولتی (Treasury yield) همان طور که از نام آن مشخص است، توسط دولت‌ها برای تامین مالی و جذب سرمایه با سررسیدها و نرخ بهره مشخص صادر می‌شود. نرخ بهره اوراق دولتی هر چه مدت سرمایه‌گذاری کمتر باشد، ارزان‌تر است. برای مثال نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا 3 ماهه (US3M) در سال 2020 معادل 56/1 درصد و نرخ بهره 10 ساله (US10Y) آن 59/1 درصد بوده است.

در دو سال گذشته با توجه به انتظار سرمایه‌گذاران به افزایش بازدهی، فدرال ریزرو آمریکا تصمیم گرفته این نرخ را برای اوراق قرضه دولتی سه ماهه به 0.935 درصد و اوراق قرضه 10 ساله به 2.962 درصد تغییر دهد. سیاست‌های مالی کلان کشورها توسط بانک‌های مرکزی تعیین می‌شود و نگرش‌های متفاوتی در تعیین آنها دخیل هستند. افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولتی خطر بروز تورم در آینده را دارد.

جفت ارزی USD/JPY یا دلارامریکا/ین ژاپن به صورت سنتی به نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا وابسته است. وقتی که نرخ بهره این اوراق افزایش می‌یابد، ارزش دلار در مقابل ین ژاپن هم افزایش می‌یابد. نکته مهم در اینجا ارتباط معکوس افزایش بهره اوراق قرضه دولتی با اوراق بهادار یا اوراق قرضه (Bond yield) است.

سیاست مالی کاهش تورم ژاپن

ژاپن به صورت سنتی از کاهش برابری قیمت ارز برای افزایش معاملات تجاری بین‌المللی استقبال می‌کند. پایین بودن نرخ برابری باعث می‌شود فرایند صادرات و واردات برای تاجران تسهیل شود و گردش مالی افزایش پیدا کند. این رویکرد اما در نوسانات اخیر بازار باعث شده ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا و ارزهای عمده دیگر کاهش چشم‌گیری پیدا کند. این افت شدید ارزش باعث شده سرمایه‌گذاران ژاپنی با خطر کاهش ارزش دارایی‌های خود مواجه شوند.

عوامل گوناگونی از افزایش قیمت نفت و کالاها در بازار جهانی گرفته تا عدم همسویی بانک مرکزی ژاپن با سیاست‌های مالی اقتصادهای پیشرفته در این تغییرات و افت قیمت نقش دارند. بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده برای جبران کمبود بازدهی اوراق قرضه دولتی حاضر به خرید نامحدود اوراق بهادار یا اوراق قرضه است. سیاست مالی ژاپن کاهش تورم به نقطه صفر است.

این رویکرد بانک مرکزی ژاپن با افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا رابطه معکوس دارد. این اتفاق به خودی خود منجر به بروز بحران اقتصادی نمی‌شود چرا که سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری روی ارز، به خرید اوراق بهادار تمایل پیدا می‌کنند. در حالی که تاجران و معامله‌گران ژاپنی نگران کاهش ارزش دارایی‌های خود در بازارهای بین‌المللی هستند، بانک مرکزی این کشور همچنان به ادامه سیاست‌های مالی قبلی خود اصرار دارد.

بررسی حجم معاملات جفت ارزی دلار امریکا/ین ژاپن

بررسی حجم معاملات  جفت ارز USD/JPY نشان می‌دهد میانگین حجم معاملات 20 روز گذشته آن با رقم 275521 بالاترین میانگین حجم معاملات این جفت در سال گذشته بوده است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی با توجه به رشد بالای ارزش دلار در مقابل ین ژاپن و نوسان بسیار بالای این بازار به سمت آن هجوم آورده‌اند. نرخ بازدهی یا سودی که سرمایه‌گذاران در 200 روز گذشته در این بازار کسب کرده‌اند تا 18/18 درصد می‌رسد که برای بازار جفت‌های ارزی عمده، اتفاقی کم سابقه محسوب می‌شود.

همان طور که پیشتر اشاره شد کف حمایتی ین ژاپن به صورت تاریخی بین 127 تا 132 ین در ازای هر دلار است. در حال حاضر این قیمت حدود 130 ین ژاپن است و با توجه به پیش‌بینی ادامه روند افزایش ارزش دلار، باید دید بانک مرکزی ژاپن در صورت گذشتن قیمت دلار از 132 ین چه سیاستی در پیش می‌گیرد. تا این لحظه سیاست‌گذاران مالی و بانکی ژاپنی حتی بروز بحران را جدی تلقی نمی‌کنند و همچنان به خرید اوراق بهادار با هدف رساندن تورم 10 ساله به نقطه صفر، در حال تقویت جفت ارزی دلار امریکا/ین ژاپن هستند.

جفت ارزی دلار امریکا/ین ژاپن فرصت مناسبی در بازار فارکس

معامله‌گران فارکس از روند گاوی بازار جفت ارزی دلار/ین در حال بهره‌برداری هستند. این بازار در حال حاضر روزانه بیشتر از 50 پیپ نوسان دارد که اتفاقی است که برای جفت‌های ارزی عمده و قابل اعتماد کمتر پیش می‌آید. قیمت دلار در چند روز گذشته توانسته آستانه 130 ین ژاپن را لمس کند اما هنوز برای گذشتن از این کانال در حال تقلا است.

در 100 روز گذشته رشد دلار در مقابل ین ژاپن حدود 14 درصد بوده است که آن را تبدیل به یکی از داغ‌ترین گزینه‌های خرید و فروش در بازار فارکس تبدیل کرده است. بانک مرکزی ژاپن به سیاست عدم مداخله در بازار ارزی همچنان ادامه می‌دهد که سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

 

بهترین زمان معامله جفت دلار امریکا/ین ژاپن

بهترین زمان معامله جفت ارزی دلار امریکا/ین ژاپن که بیشترین حجم معاملات این جفت در آن انجام می‌شود زمانی است که دو بازار لندن و نیویورک همزمان باز هستند. این زمان بین ساعت 12 تا 15 به وقت گرینویچ، یا 16:30 تا 19:30 به وقت تهران است. در این زمان البته بازار فارکس توکیو تعطیل است، اما حجم عرضه و تقاضا و نوسان بازار به اوج خود می‌رسد و قیمت‌های خرید و فروش به هم بسیار نزدیک می‌شوند.

با توجه به افزایش بی‌سابقه ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن در بیست سال گذشته، بازار جفت ارزی دلار/ین حسابی داغ است و معامله‌گران به آن علاقه نشان می‌دهند. معلوم نیست این روند صعودی تا کجا ادامه پیدا کند و آیا بانک مرکزی ژاپن برای مقابله با آن اقدامی خواهد کرد یا نه، چیزی که مشخص است اینکه در حال حاضر تقاضای زیادی برای این جفت ارزی وجود دارد. بهترین روزهای هفته برای انجام معاملات سودآور فارکس چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز