تبیین اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در البرز

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۰:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۴۸۳۱۱۲
تبیین اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در البرز
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در راستای سیاست های حمایتی دولت از همه اقشار به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد ذیل چتر رفاه اجتماعی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تبیین اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک با حضور عبدالله دارایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز، سیاوشی، مدیر بازرسی اتاق اصناف البرز، علی نوروزی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، رضا عباس زاده، مدیرعامل خانه مطبوعات استان البرز، محمد طاهری، رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، برگزار شد.

عبدالله دارایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به اینکه تمام سرپرستان خانواری که یارانه بگیر هستند، می توانند از این طرح استفاده کنند، افزود: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر، در گام اول برای دهک های یک تا سه جامعه آغاز شده است. در این طرح، تمام سرپرستان یارانه بگیر خانواده ها، یارانه ماه بعد خود را می توانند یک ماه جلوتر، در قالب خرید ۱۰ قلم کالا با هر نام و نشان تجاری، از فروشگاه های بزرگ، زنجیره ای، تعاونی های مصرف و … دریافت کنند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه این طرح کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در آن نیست، مطرح کرد: در صورتی که سرپرستان خانوار مایل به استفاده از این طرح نبودند، در پایان هر ماه، یارانه خود را به صورت نقدی دریافت می کنند. در هر استان ستاد کالابرگ الکترونیک به ریاست استاندار و دبیری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور دستگاه های همکار از جمله صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، اتحادیه های چهارگانه و … تشکیل شده است.
 
اجرای طرح کالابرگ الکترونیک با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
 
دارایی از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به صورت رسمی و عملیاتی در سراسر کشور از جمله استان البرز از سیزدهم خرداد ماه خبر داد و بیان کرد: پیش از آغاز اجرا، زیرساخت های این طرح فراهم و فروشگاه ها به دستگاه های خرید مجهز و طرح مذکور با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به مرحله اجرا درآمد و یک قلم کالا نیز به اقلام ۱۰ گانه اضافه شد و شاهد این خدمت رسانی و فروش کالاها در فروشگاه های مربوطه هستیم.
 
وی عنوان کرد: امروز تقریبا سه هزار فروشگاه در سراسر استان البرز، در سطح شهرستان ها، روستاها و دهستان ها تجهیز شده اند و مجموعه های پرداخت یعنی شرکت های PSP دستگاه های مربوطه را در فروشگاه ها و مغازه ها نصب کرده و ضمن اطلاع رسانی های لازم، آموزش های موردنیاز را به مردم ارائه کرده و اصناف، اتحادیه ها و سایر دستگاه های همکار نیز به عنوان شرکای اجتماعی این طرح، زیرساخت های لازم را فراهم کردند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به بازرسی های مشترک از اجرای این طرح، رصد کالاها و احصای کمبودها و مشکلات بیان کرد: دولت شبکه ملی اعتبار یا شما را طراحی کرده که خانواده ها باید این برنامه را از اپلیکیشن های بازار یا مایکت دریافت و روی گوشی های تلفن هوشمند خود نصب و اعتباری که دولت به آن ها اختصاص می دهد، تراکنش های مالی در این زمینه و نشانی فروشگاه های محل سکونت خود که آماده خدمت رسانی هستند را مشاهده کنند.
 
استفاده ۳۲۰ خانواده البرزی از طرح ملی کالابرگ الکترونیک
 
دارایی افزود: فروشگاه ها و پذیرنده ها نیز این برنامه را در قالب پنل فروشندگان نصب و از طریق آن، تراکنش های مالی، خرید و فروش ها و برگشت های وجه را مشاهده کنند. در روزهای ابتدایی اجرای این طرح، زمان بازگشت وجه به حساب فروشندگان، سه روز بود که امروز این زمان به ۲۴ ساعت رسیده است. فروشگاه های خدمت رسان در این طرح، در این زمینه مشمول معافیت مالیاتی می شوند و حساب این طرح از حساب های یومیه و روزانه آن ها جداست.
وی با اشاره به همکاری چهار اتحادیه خوار و بار فروشان، سوپرمارکت داران، لبنیات و مرغ و تخم مرغ در گام ابتدایی این طرح عنوان کرد: ممکن است در ادامه کار، سایر اتحادیه ها و مجموعه های فروشگاهی نیز به این طرح بپیوندند. در طرح کالابرگ الکترونیک، به جهت رعایت عدالت فروش و توزیع، فروشگاه های خرد و محلی در اولویت تجهیز قرار گرفتند اما فروشگاه های زنجیره ای نیز استقبال خوبی از این طرح داشتند و در حال ارائه آموزش های لازم، راهنمایی مردم و نصب بنرهای اطلاع رسانی هستند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده، تا به امروز حدود ۳۲۰ خانواده در این طرح اقدام به خرید کرده اند، خاطرنشان کرد: سوالی مطرح می شود مبنی بر اینکه اگر کسی گوشی تلفن هوشمند نداشته باشد، چگونه می تواند اعتبار پول خود را مشاهده کند که در این راستا دولت یک کد اعتباری USSD طراحی کرده و خانواده ها می توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از همه اپراتورها موارد موردنیاز را مشاهده کنند.
 
تمایل مردم به خرید برنج و روغن بیشتر است
 
به گفته دارایی، اطلاع رسانی و توجیه اتحادیه های چهارگانه و ثبت نام ها و افزایش مشارکت ها و پیگیری مستمر جهت عضویت کسبه و آموزش ها بر عهده سازمان صمت، تامین اقلام موردنیاز و اعلام لیست کالاهای مشمول طرح بر عهده سازمان جهاد کشاورزی، تشکیل قرارگاه خبری، رصد اخبار و نظارت بر امور خبری و انعکاس اخبار بر عهده صداوسیما، مباحث ارتباطی و مخابراتی بر عهده ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظارت بر فعالیت شرکت های پرداخت بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
 
وی با اشاره به اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان دبیرخانه طرح، وظیفه رصد و احصای مشکلات و امور دبیرخانه ای را بر عهده دارد، مطرح کرد: مجری طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور، شرکت فارا، یکی از شرکت های خدمات رسان ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بر اساس بررسی های صورت گرفته از آغاز اجرای این طرح، تمایل و خواست مردم بیشتر برای خرید برنج و روغن بوده است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه خانواده ها با اعتبار تخصیص یافته می توانند هر تعداد قلم کالایی که می خواهند را خریداری کنند، اذعان کرد: این طرح در استان البرز با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و تا به امروز با مشکل خاص، صف های طولانی و کمبود کالا در استان مواجه نبوده ایم. اصناف و اتحادیه های مربوطه با تشکیل جلسات متعدد، فروشگاه ها و مردم را به اجرا و استفاده از این طرح ترغیب می کنند.
 
۱۱۷ خانواده در استان البرز جزو دهک های اول تا سوم هستند
 
دارایی ترغیب شدن اصناف و اتحادیه های چهارگانه را یکی از موارد کمک کننده به پیشبرد این طرح دانست و اظهار کرد: هفت شرکت پرداخت (PSP) در استان البرز فعال شده اند و روزانه پایانه ها را فعال می کنند که با همکاری این شرکت ها و پایانه های فروشگاهی، سرعت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک افزایش می یابد. البته اطلاع رسانی دقیق به مردم توسط اصحاب رسانه نیز امری ضروری است زیرا این طرح ضمن جلوگیری از تورم، مردم را به سمت خرید اجناس با قیمت مصوب هدایت می کند.
وی شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارانی، قند، شکر، حبوبات و گوشت منجمد را اقلام ۱۱ گانه قابل عرضه در این طرح عنوان و مطرح کرد: جا افتادن طرح کالابرگ الکترونیک نیز مانند همه طرح های دولت زمان می برد اما می پذیریم که اطلاع رسانی در این زمینه ضعیف بوده و باید تقویت شود و همه دستگاه ها، نهادها و مجموعه های مرتبط دست به دست هم دهند و تمام ظرفیت های خود را پای کار بیاورند تا کیفیت اجرای این طرح افزایش یابد.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه در این استان ۱۱۷ هزار خانواده در سه دهک اول، دوم و سوم داریم که تقریبت ۳۵۰ هزار نفر را شامل می شوند، عنوان کرد: در صورتی که خانواده ها ۷۰ درصد یارانه خود را در قالب طرح کالابرگ الکترونیک صرف کنند، دولت اعتبار آن ها را ۲۰ درصد افزایش می دهد. به صورت روزانه، گزارشات خلأها، آسیب ها، کم کاری ها و کم فروشی ها اخذ می شود و در صورتی که با همین برنامه ریزی و شیب پیش برویم، رشد خوبی خواهیم داشت.
 
اشتغالزایی برای ۵۷ هزار نفر در استان البرز در سال گذشته
 
دارایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت اشتغال استان البرز گفت: در سال گذشته، سهم این استان در اشتغالزایی، ۴۳ هزار نفر بود، در صورتیکه اشتغال بیش از ۵۷ هزار نفر رقم خورد و این افراد از بیمه و درآمد پایدار برخوردار شدند. بر اساس بررسی های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۱، موفق به تحقق تعهد ۱۳۰ درصدی اشتغال شدیم و در جلسه شورای عالی اشتغال کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، البرز رتبه پنجم در این زمینه را کسب کرد.
 
وی با اشاره به اینکه این رتبه در سنوات گذشته بسیار پایین بود، بیان کرد: سهم استان البرز از اشتغال در سال جدید، ۴۹ هزار نفر است که ما ۲۰ درصد به این تعداد اضافه کردیم و آن را به ۶۲ هزار نفر رساندیم که در این راستا باید از تمام ظرفیت های خفته استفاده کنیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول تولید شغل نیست، حدود ۱۰ دستگاه بزرگ مسئول این کار هستند و ما فقط به عنوان سیاستگذار در حوزه اشتغال فعالیت می کنیم.
 
کالابرگ الکترونیک گامی دیگر از دولت سیزدهم در حمایت از معیشت مردم
 
در حاشیه این نشست سعید جابری انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اظهار داشت: امروز تامین معیشت به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه مطرح است و دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن خود تاکنون، اقدامات مختلفی برای بهبود این مهم انجام داده که آخرین اقدام آن کالابرگ الکترونیک است.
 
وی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم سکانداری قوه مجریه را در شرایط تورم و ناسامانی‌های اقتصادی تحویل گرفت و کشور با تنگناهای اقتصادی زیادی همراه بود اما از همان روزهای آغازین فعالیت خود، جراحی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.
 
جابری انصاری، افزود: دولت در کنار اجرای طرح‌های مختلف اصلاح اقتصادی، نگاه ویژه‌ای به معیشت مردم دارد و با تغییرات ویژه‌ای که در حقوق‌ها و دستمزدها ایجاد کرد، تلاش کرده تا به رفاه مردم آسیب وارد نشود.
 
وی گفت: اقدامات دولت سیزدهم برای تقویت بنیه اقتصادی مردم قابل توجه است و تفکر معیشتی دولت بر همگان مشهود است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، تصریح کرد: کالابرگ الکترونیک اقدام اخیر دولت برای بهبود و حمایت وضعیت معیشتی و تقویت سلامت غذایی مردم است.
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز