ایجاد ۴۰ هزار شغل، در دولت تدبیر و امید در البرز

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۱۳:۴۴:۳۰
کد خبر: ۴۷۹۶۶۰
ایجاد ۴۰ هزار شغل، در دولت تدبیر و امید در البرز
استان البرز پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید نرخ رشد بیکاری بالای 22درصدرا تجربه می کرد، اما با تلاش های صورت گرفته در دولت اکنون باایجاد 40 هزار شغل این رقم کاهش قابل ملاحظه ای داشته که با توجه به مهاجرپذیر بودن استان، تلاش ها برای ایجاد اشتغال پایدار ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، استان البرز که از آن با عنوان ایران کوچک نام برده می شود، همواره یکی از مقصدهای مهاجرت هموطنان از سراسر کشور بوده، گرچه وجود صنایع و مراکز خدماتی در آن تاکنون توانسته بخشی از این قشر بیکار را جذب بازار کار کند، اما واقعیت این است که محدودیت های موجود جذب بیشتر بیکاران را با مشکل مواجه می کند.

آمارها نشان می دهد که در سه سال و نیم گذشته اقدامات موثری برای کنترل بیکاری در این استان صورت گرفته اما آن طور که کاشناسان می گویند باید درعرصه اشتغال زایی اقدامات پیشتازانه ای صورت گیرد.

آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی درکنار مهاجرت بی رویه و هم جواری با پایتخت بر این موضوع که باید تمام دستگاه های اجرایی و اداری درکنار بخش خصوصی برای جذب نیروی جدید درمیدان های اقتصادی و کارآفرینی بسیج شوند، صحه می گذارد.

امروز استان البرز با حدود 3 میلیون نفر جمعیت و برغم مساحت کم، از مناطق پرتراکم جمعیتی است که زیرساخت های آن باید تامین شده و آماده خدمات رسانی به مردم شود، استانی که نرخ رشد جمعیت آن 2 تا 3 برابر میانگین کشوری است.

گرچه گفته می شود که 3 هزار و 500 واحد تولیدی و خدماتی و بخش های مهم اقتصادی در استان البرز استقرار دارند، اما واقعیت این است که باید بخش خصوصی برای پویا کردن بسترهای اقتصادی بیش از پیش به میدان آید.

سید حمید طهائی استاندار البرز گفت که ظرف 3 سال و 4 ماه از دولت تدبیر و امید بیش از 40 هزار اشتغال در استان ایجاد شده که نشان از عملکرد خوب دولت در البرز دارد.

وی گفت: آمار ملی در ارتباط با گروه فعال در جامعه نشان می دهد که البرز جزو استان های فعال است و درصد اشتغال ثابت است و گروه فعال افزایش پیدا کرده که نشان از بالا رفتن امید به زندگی در مردم است.

وی با اشاره به اهداف طرح های البرز برای سفر هیات دولت، گفت: اکنون اهتمام لازم برای حفظ اشتغال موجود در البرز وجود دارد و به جد درصدد افزایش فرصت های شغلی از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای برجام، انعقاد قرارداد با 12 شرکت خارجی است.

وی اظهار داشت: در همین زمینه تعداد زیادی نیرو آموزش دیده و تکنولوژی های جدید وارد استان شده اند که یکی و در مقایسه با سایر استان ها اقبال زیادی برای سرمایه گذاری دارد ولی به دلیل کمبود آب به دنبال راه اندازی صنایع کم آب بر و همچنین صنایع پاک هستیم.

وی پیش تر گفته بود که به استناد اسناد سازمان مدیریت استان و صنعت و معدن در سال جاری تعداد شاغلین افزایش می یابد.

وی افزود: شاخص اشتغال در استان البرز در حالیکه در کشور 36.5 است به 38 رسیده است.

استاندار البرز گفت: این در حالی است که شاخص اشتغال در سه سال پیش 37 بوده است و نرخ بیکاری در استان کاهش قابل ملاحظه ای داشته که نشان دهنده مسابقه ای بین ما و مهاجرت است.

طهائی افزود:طبق آماری که آموزش و پرورش استان داده ورودی مدارس ابتدایی در سال تحصیلی گذشته 8.7 درصد بوده که نشان دهنده مهاجرت غیرقابل توقف در استان است.

طهائی تاکید کرد: بایستی برای ساکنان بومی استان برنامه ریزی مناسب برای ایجاد اشتغال داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز نیز گفت: نرخ مهاجرپذیری بالا در البرز باعث شده هر روز به تعداد افراد جویای کار استان اضافه شود.

عبادالله کامکار افزود:باروند رشدجمعیتی استان، بدون شک هر چقدر هم که فرصت‌های شغلی جدید فراهم شود باز عده‌ای بیکار و جویای کار باقی می‌مانند.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود شرایط موجود باید تغییری در وضعیت مهاجرت به البرز ایجاد کرد و این امر تنها با برنامه‌ای کشوری عملی می‌شود.

کامکار افزود: معضلات مهاجرت به البرز تنها برای البرزنشینان مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه به نوعی سایر استان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

وی گفت: برخی مهاجران پیش از این‌که خانواده خود را به البرز منتقل کنند برای خود شغلی دست و پا می‌کنند، اما عده‌ای نیز به امید یافتن شغل به این استان مهاجرت می‌کنند.

کامکار اظهار کرد: بدون شک شرایط زندگی برای دسته دوم تا مدتی بسیار سخت خواهد بود، چون یافتن شغل مناسب در شرایط فعلی کار ساده‌ای نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز گفت: البته مهاجرت جنبه‌های مثبتی هم دارد که ایجاد فرصت‌های جدید شغلی یکی از آنها است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی البرز در این باره می گوید: نرخ بیکاری در استان 2درصد کاهش یافته است.

زهره حجازی افزود: نرخ بیکاری دربهارسال 94 رقم 15.8 درصد بوده درحالی که این نرخ در بهار امسال به 13.8 درصد رسیده هرچند با آمارمدنظر فاصله دارد.

وی اضافه کرد: همچنین نرخ مشارکت در بهارسال 94 رقم 37.5 درصد بوده درحالی که این رقم دربهار سال جاری به 38.5 درصد یک درصد افزایش یافته است.

وی درخصوص بررسی آمار بیمه شده های اجباری تامین اجتماعی دراستان البرز گفت: در فروردین ماه سال 92 آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی 252هزارنفر بوده و این رقم دراسفند ماه سال 94 به 292 هزار نفر رسیده است .

وی افزود: بیکاری دراستان البرز دلایل متعدد دارد اما یکی ازمهمترین آن مهاجرت بوده وبه عبارتی این استان دومین استان مهاجر پذیر درکشور است .

وی گفت : براساس سرشماری نفوس مسکن سال 90 سهم مهاجران کرج به سهم مهاجران کشور 18.7 درصد است که بعد ازتهران بیشترین مهاجرت ها دراین استان است .

وی خاطرنشان کرد که ازمجموع مهاجرانی که به این استان مهاجرت کردند 14.4درصد جویای اشتغال دراین استان بوده که طبق آمار 35هزارو 219 نفراست .

وی گفت: بیشترین مهاجرت ها به استان البرز به دلیل اشتغال است که حدود 3 درصد ازنرخ بیکاری دراین استان به دلیل مهاجرت بوده است .

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون،کار و رفاه ‌اجتماعی البرز با اشاره به موضوع تقاضا و فرصت‌های شغلی موجود، ادامه می‌دهد: از طرفی صنایع ما نتوانسته است همگام با دنیا حرکت کند. اکنون جوانانی هستند که در رشته‌های فنی وتخصصی فارغ‌التحصیل می‌شوند اما صنایع سنتی جوابگوی آنها نیست.

حجازی نزدیکی کرج به تهران را به‌عنوان موضوعی که می‌تواند هم فرصت و هم تهدیدی برای اشتغال در البرز باشد، عنوان می‌کند و می‌افزاید: استفاده نکردن از فرصت نزدیکی به تهران آن را به تهدید بدل کرده است.

وی خاطرنشان کرد : البرز با داشتن 13 شهرک صنعتی ظرفیت‌های خوبی دارد، اما تنها چند‌درصد آنها با صددرصد ظرفیت کار می‌کنند و حتی وضعیت برخی به تعدیل نیرو کشیده است.

استان البرز در مسیر توسعه با شتاب در حال حرکت است و با پروژه های در دست اقدام و استفاده از همه ظرفیت های موجود امید می رود تا پایان سال جاری فرصت های شغلی بیشتری در استان ایجاد شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز