دبیر انجمن صنفی مرتعداران البرز :

واگذاری مراتع ییلاقی و قشلاقی البرز برخلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۱۱:۵۲:۲۹
کد خبر: ۴۹۸۷۶۵
صنفی مرتعداران استان البرز با اشاره به برخی مشکلات در عرصه مراتع استان گفت: واگذاری مراتع ییلاقی و قشلاقی البرز مغایر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

رضا کریم الهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری برنا ، افزود: این واگذاری ها در مراتع ییلاقی به معادن در بالادست سدهای کرج و طالقان همچنین مراتع قشلاقی در اشتهارد و نظرآباد صورت گرفته که اصولی نیست..

وی اظهار داشت: مشکلات زیادی را امروز مرتعداران همچون خشکسالی، تغییر اقلیم و بلای جدیدی به نام طرح های غیر کشاورزی نظیر معادن و شهرک های صنعتی که به بلایای قبلی اضافه شده، با آن مواجه هستند.

وی گفت: مرتعداری و دامداری یک شغل پایدار و در خط مقدم اقتصاد مقاومتی محسوب می شود وحذف این خانوارها گسترش حاشیه نشینی در کنار شهرهای بزرگ را دامن می زند و این در حالی است که در هیچ قانونی نداریم که شغل حذف شود و از آن شغل دیگری ایجاد شود.

کریم الهی ادامه داد: مرتعداران ما در مراتع قشلاقی تسهیلات بانکی دریافت می کنند و اقدام به بذرپاشی و کپه کاری می کنند ولی متاسفانه بدون در نظر گرفتن حتی حقوق عرفی آنها مراتع واگذار می شود.

وی با بیان اینکه با وجود این معضل ضمن اینکه مرتعدار هیچگونه درآمدی کسب نمی کند، افزود: با این واگذاری ها مرتعدار بدون هیچ کسب درآمد، بدهی های بانکی را هم بایستی متحمل شود.

دبیر انجمن صنفی مرتعداران به حساسیت شغل مرتعداران اشاره کرد و بیان داشت: در شرایط حساس اگر از نظر گرد و غبار به مشکل برسیم مرتعدار با قرق یک دوره فصل چرا می تواند از ریزگرد جلوگیری کند اما تخریب بوته های کمیاب مثل آرتی پلکس توسط متقاضیان زمین که مرتعدار به صورت دستی کشت می کند ما را با دوگانگی اجرای طرح و یا حفظ محیط زیست روبرو می کند.

وی افزود: مرتعداران استان می توانند با دانش بومی در مواقع حساس زیست محیطی کمک حال دستگاه های اجرایی باشند.

کریم الهی گفت:از دستگاه های ذیربط به ویژه سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می خواهیم در صورت درخواست واگذاری زمین از سوی شرکت ها، اشخاص حقیقی و یا سازمان ها نسبت به استعدادیابی دقیق مکان مورد نظر اقدام کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز