سیروان یکی شهرستانهای تاریخی استان ایلام با جاذبه‌های گردشگری فراوان

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۵:۴۱:۴۲
کد خبر: ۱۴۵۴۶۳۶
سیروان یکی شهرستانهای تاریخی استان ایلام با جاذبه‌های گردشگری فراوان
شهر تاریخی سیروان شهر تاریخی سیروان به عنوان مرکز ایالت ماسبذان یکی از شهر‌های به جای مانده از دوره ساسانی استان ایلام است که در شهرستان سیروان واقع است که به خاطر وجود منابع آبی روزگاری از رونق و آبادانی برخوردار بوده
به‌گزارش‌خبرگزاری‌برناازایلام؛
شهر تاریخی سیروان (شیروان) در حوزه شمالی استان ایلام و شمال‌شرقی شهر ایلام در دامنه‌های اطراف و لایه‌های زیرین سراب کلان واقع در شهرستان سیروان به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار معماری ارزشمند موقعیت کنونی این شهر است.
این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهر‌های مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاه‌های باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است و بعد تسخیر ایران توسط مسلمانان شهر تاریخی سیروان تا قرن چهارم هجری همچنان به حیات باشکوه خود ادامه داده است.
امروزه در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد و روستای فعلی سراب کلان روی بنا‌های متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.
ساختار معماری شهر تاریخی شیروان قرابت نزدیکی با دیگر بنا‌های به جای مانده از دوره ساسانی همچون شهر باستانی سیمره (دره شهر) و قلعه‌های موجود در پشته‌های کبیر کوه از جمله قلعه شیخ مکان و بهرام چوبین و نیز پل چم آب دارد.
 است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
 باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.
ساختار معماری شهر تاریخی شیروان قرابت نزدیکی با دیگر بنا‌های به جای مانده از دوره ساسانی همچون شهر باستانی سیمره (دره شهر) و قلعه‌های موجود در پشته‌های کبیر کوه از جمله قلعه شیخ مکان و بهرام چوبین و نیز پل چم آب دارد.
 
روستای تاریخی و هدف بوم گردی سراب کلان
روستای سراب‌کلان که بر روی بافت شهر تاریخی سیروان و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر لومار  قرار دارد و این روستا از جنوب به کوه سیوان و از شمال شرقی به تپه کلاه کلان محدود می‌شود.
طبق مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی این روستا دارای قدمت بیش از ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ ساله است و با توجه به آثار تاریخی و بنا‌های قدیمی به جای مانده و موقعیت طبیعی و جغرافیایی منطقه و بر اساس گمانه زنی‌های تاریخی این مکان تفریحگاه انوشیروان ساسانی بوده است.
 
کشف آثار و بقایای شهر مدفون شده سیروان (ماسبذان) در جوار روستای سراب کلان نشان از قدمت طولانی سکونت انسان در این روستا دارد و وجود بقایای پل ها، راه‌ها و قلعه‌های باستانی اهمیت این روستا را دوچندان کرده است.
در وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی اتاق‌های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است و طبقه یا طبقات پایین که به عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می‌گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.
روستای کوهستانی سراب کلان به دلیل برخورداری از چشم انداز‌های جذاب و متنوع طبیعی مانند جنگل، رودخانه و کوهستان‌های سرسبز و پوشیده از گیاهان دارویی و گل‌های رنگارنگ، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران از این روستا را به ویژه در فصل بهار فراهم آورده است.
 
 تل شیروان
تل شیروان یکی از آثار تاریخی سیروان و چهارمین اثر ثبت شده در آثار ملی ایران است که در کنار رودخانه سیروان و در نزدیکی شهر تاریخی سیروان واقع شده است.
تل شیروان مربوط به دوره‌ی ماقبل تاریخ عصر حجر یا عصر سنگی است و در لایه‌های بالایی آن آثاری مربوط به دوره‌ی ساسانی نیز به چشم می‌خورد.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان

این اثر باستانی به علت ارتفاع و مشرف بودن بر شهر تاریخی سیروان و همچنین آب و هوای بکر این منطقه یکی از تفرجگاه‌های ساسانی در فصل بهار بوده است که البته تاکنون مورد کاوش قرار نگرفته و برخلاف قدمت دیرین خود هنوز برای گردشگران داخلی و خارجی و حتی بومی گمنام و بکر مانده است
 قلعه و تنگه سازبن
در شهرستان سیروان تنگه‌ای با نام سازبن قرار گرفته که با توجه به وجود قلعه‌ای باستانی با همین نام بر روی تیغه‌های ورودی آن و نیز جریان رودخانه‌ای منشعب از رودخانه سیمره در درون این تنگه می‌توان به اهمیت آن در روزگاران دور پی برد.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان

تنگه و قلعه سازبن در شمال روستای ورگچ و در قسمت شرقی شهر لومار قرار دارد و این قلعه یکی از آثار به ثبت رسیده ملی است که موقعیت، جنس مصالح بکار رفته و همچنین شکل قلعه و وجود شکارگاه‌های بکر و طبیعت چشم نواز بیانگر این موضوع است که روزگاری از مراکز نظامی و تفریحی شاهان و حاکمان عهد ساسانی بوده است.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان
 

با گذشت قرن‌ها از ساخت، اما دیوارها، ستون‌ها و ... این قلعه همچنان باقی مانده است و با توجه به موقعیت جغرافیای و مکان ساخت آن بر روی دیواره‌های کوه آن را به یکی از قلعه‌های منحصر به فرد دوران ساسانی تبدیل کرده است.
اما نکته قابل تامل اینکه این منطقه زیبا با وجود پتانسیل ‌های قوی برای تبدیل به یک قطب گردشگری فاقد امکاناتی هچون جاده دسترسی مناسب و محل اسکان گردشگران است هرچند هم‌اکنون به یکی از نقاط پربازدید در ایام سال تبدیل شده است.
 
تنگه‌های برنجان و شمشه
تنگه برنجان در پایین‌تر از روستای چم شیر منطقه عرب رودبار قرار گرفته که رودخانه سیمره از آن می‌گذرد و زیبای‌ها و جاذبه‌های این تنگه و همچنین وجود قایق تفریحی در این تنگه چشم هر گردشگر را به خود خیره می کند.
تنگه شمشه نیز از مکان‌های زیبای طبیعی سیروان است که کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم می‌کند و هوای مناسب آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده‌ای خاطره انگیز است.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان

این محل در محل برش عرضی کوه لنه که سبب خروج رودخانه زنگوان از آن به سمت زهکش رودخانه چرداول شده است به خاطر تأثیرات آب بر سنگ‌های آهکی بستر خود شکل‌های زیبایی به صورت استخر، رودخانه‌ای شکل داده که همراه با آثار قدیمی که بر دیواره‌های اطراف تنگه به جای مانده دارای جذابیت قابل توجهی است.
وجود چشمه آب شیرین و رود زیبایی که از وسط تنگه می‌گذرد و بنا‌های تاریخی و همچنین وجود پرندگان گوناگون در این منطقه زیبایی بخصوصی به آن داده است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

 

 
 
بقاع متبرکه
وجود بقعه ها و حرم مطهر چند تن از امامزادگان مدفون در شهرستان سیروان این منطقه را از لحاظ گردشگری مذهبی و دینی غنی ساخته و همه ساله در طول ماه های مختلف سال زائران زیادی برای زیارت این قبور مطهر به سیروان سفر می کنند.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان

امامزاده صورت بانو یکی از زنان گرامی منتسب به خاندان رسالت در روستای گوراب و بقعه دیگر امامزاده ها چون سید علی در بلندی مشرف به شهر لومار و محله درویشان و رودخانه سیمره، امامزاده عباس عرب رودبار در روستای چم شیر که بقعه آن به لحاظ ساختار تاریخی ثبت ملی شده، امامزاده عباس شیروان در کنار روستای عباس آباد و مشرف به رودخانه سیروان، محمد باقر در جنوب روستای سفید خانی، حاجی حاظر در بین روستاهای لرینی و سراب کلان ، زید بن علی که بر روی تپه ای مشرف به رودخانه سیمره ساخته شده است.
 
سوغات سیروان ایلام
سیروان سوغاتی‌های مختلفی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها برنج "عنبربو" است که طعم خاص و بوی دل‌انگیزی دارد.
 
سیروان، شهرستانی با جاذبه های گردشگری فراوان
 
روغن حیوانی و کره محلی با طعم بسیار لذیذ، عسل کوهی، نان محلی، گردو، کشک، کنجد و ترخینه و انواع شیرینی‌های محلی که معروف‌ترین آن‌ها بژی برساق، کله‌گنجشکی، کهک و حلوائی بگل (که ترکیبی از کشک خشک و خرما است).
منطقه عرب رودبار یکی از مناطق پر ثمر این شهرستان است که سالانه تولید انار زیادی دارد که به دیگر شهرستان‌های استان صادر می‌شود. 
 
آداب و رسوم مردم سیروان
فرهنگ زیبای مردم سیروان یکی از جاذبه‌های آن است، زیرا مردم سیروان بسیار میهمان نواز هستند و با گردشگران برخورد گرمی دارند. بیشتر آن‌ها به زبان کردی و لهجه‌ی کلهری صحبت می‌کنند؛ اما در برخی روستا‌های آن مردم زبان عربی را برای صحبت کردن به کار می‌برند. زبان، موسیقی، لباس، جشن‌ها و مراسم خاص از بارزترین جذابیت‌های این شهر است.

انتهای پیام

 

نظر شما