اقتصادمقاومتی الگوی مناسبی برای اقتصاد امروز ایران است

۱۳۹۴/۰۴/۰۷ - ۱۰:۴۰:۴۱
کد خبر: ۲۹۵۵۲۶
اقتصادمقاومتی الگوی مناسبی برای اقتصاد امروز ایران است
اقتصاد مقاوتی، توانمندی هاوظرفیت های ناشناخته را شناسایی می کند .الگوی مصرف را تغییر می دهد .تنها نسخه شفا بخش اقتصاد ایران است .باعث افزایش روح جمعی ومشارکت اجتماعی می شود .

خبرگزاری برنا_ ایلام، حنانه کوهن کارشناس ارشد مدیریت وعضو گردان الزهرا بسیج شهید سلیمی استانداری ایلام_ رهبرفرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی مورخ 2/4/94در جمع کارگزاران ومسئولان نظام مقدس اسلامی در خصوص اهمیت اقتصادمقاومتی فرمودند :شرط اصلی برای تحقق اقتصادمقاومتی را عزم راسخ وجدی وپرهیز از سهل انگاری وراحت طلبی وتکیه بر مدیریت جهادی برشمردند.ایشان ترویج فرهنگ متناسب با اقتصادمقاومتی رادر کناربکارگیری مدیریت جهادی  ،ضروری دانستندوخاطر نشان کردند:صداوسیما،رسانه ها،مسئولین ،ائمه جمعه وهمه کسانی که سخن آنان در میان مردم تاثیر گذار است ،باید ترویج گر فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشند .

اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد ریاضتی نیست ،محدود کننده هم نیست ،اقتصاد مقاومتی ،اقتصادی تکیه بر توانمندی های داخلی است.درونزا ست .اقتصادی مردمی است برپایه توان مردم وبدست مردم وبرای رونق چرخ های اقتصادی کشورطراحی شده است ،اصلاح الگوی مصرف ،صرفه جویی از منابع .

گفتمان اقتصاد مقاومتی  برای اولین بار توسط مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی کشور شد .معظم له با توجه به شناخت عمیق از حهان ،منطقه وکشور تنها را نجات کشور واصلاح اقتصاد را ،اقتصاد مقاومتی  می دانند .

کشور ایران از نظر اقلیمی در منطقه گرم وخشک قرار دارد وبیشتر مساحت ان را بیابان تشکیل داده است که غیر قابل کشت است . از نظر  نزولات جوی فقیر وخشکسالی های پی در پی باعث کاهش سطح  اب های زیر زمینی شده است وبسیاری از دریاچه ها خشک شده اند. پس در مرحله ای قرار داریم که باید تلاش کنیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم وتنها را نجات اقتصاد کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است .خداوند متعال در قران کریم می فرمایند :بخورید وبیاشامید ولی اسراف نکنید .در اموزه های دینی ما همواره به مصرف درست وشکرگذاری از نعمت های بیشمار خداوند متعال  سفارش شده است .

گفتمان اقتصاد مقاومتی باید از مدارس شروع شود. دانشگاه ها بایستی باتوجه به ظرفیت های عظیم علمی در راه تبیین وگسترش ان تلاش نمایند .همه توان وظرفیت ها باید درراه فرهنگ اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شوند .کارگاه های اموزشی اقتصاد مقاومتی در مساجد ،محلات ،ادارات ،مدارس و.....برگزار شوند .لحظه ای درنگ جایز نیست همه مسئولیم .صدا وسیما بازبانی ساده در قالب فیلم ،برای مردم فرهنگ سازی کند .دانشگاه ها از رساله های مربوط به این گفتمان حمایت مالی کنند.مطبوعات محلی وسراسری نقش اساسی دارند .کتاب های در خصوص اهمیت ونقش اقتصاد مقاومتی  نوشته شود .

مسولین باید با تمامی ظرفیت ها وارد این حیطه بشوند .باید همه اگاه شوند وبدانند که اقتصاد مقاومتی باعث شکوفایی ورونق  کشور وتوسعه پایدار واشتغال می شود .تنهاراه نجات اقتصاد کشور درهمین است .باعث شناسایی ظرفیت های ناشناخته می شود .کاهش فشارهای خارجی را در پی دارد ازوابستگی اقتصاد کشوربه سایر کشورها کاسته می شود واین عزم جدی می طلبد. همانطور رهبرمعظم  انقلاب می فرمایند :ممکن است عده ای اینگونه  تصور کنند که مدل اقتصاد مقاومتی  ،الگوی مطلوب است اما امکان تحقق ان وجود ندارد در حالی که قاطعانه می گویم ،اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور وبا توجه به ظرفیت های موجود ،امکان پذیر است .

اقتصاد مقاومتی بر تکیه برمردم واقتصادی مردمی است ومردم در تمامی دوران  انقلاب همواره ثابت کرده اند که پشت سر رهبری اماده هرگونه فداکاری هسنتد اصولا مردم ثابت کرده اند که از مسولان جلوتر هستند ودر این راه هم انشااله در میدان خواهند بود .باید در این مسیر به نقش زنان وظرفیت های انان هم توجه کرد .اقتصاد خانگی در دست زنان است برنامه ریزی برای این قشر واموزش انها باید بطور جدی در دستور کار قرار گیرد.

رهبرفرزانه انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به جایگاه اقتصادی کشورفرمودند :براساس امارهای جهانی ،جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه بیستم در اقتصاد دنیاست که در صورت بهره برداری از ظرفیت هاوشناسای ظرفیت های ناشناخته امکان صعود برای رتبه دوازدهم وجود دارد ونیاز است که این گفتمان درکشور عملیاتی بشود .معظم له در ادامه می فرمایند :جایگاه اول ایران در ذخایر نفت وگاز وموقعیت جغرافیایی ممتاز کشوربه عنوان نقطه اتصال شمال به جنوب وشرق به غرب ،گفتند:همسایگی با15کشور،باجمعیتی 370میلیونی به عنوان بازار خارجی بسیار نزدیک وهمچنین جمعیت بیش از 70میلیون کشور به عنوان بازار  داخلی بزرگ ،از دیگر ظرفیت های هستند که اگر به همین بازار داخلی توجه شود ،وضعیت تولید دگرگون خواهد شد . این بخش ازسخنان گهربار رهبر معظم ایران اسلامی ، توجه به اقتصاد خودی وراه جهش اقتصادی ایران واستفاده از همه ظرفیت ها را در اقتصاد مقاومتی می داند.ایشان تاکید کردند که مباحث لفظی وروشنفکری کار را پیش نمی بردبلکه حل مسائل ،نیازمند حرکت واقدام وپیگیری بلند مدت امور است .در اینجا روحیه جهادی  وتلاش فراوان نیاز است همانطور در زمان جنگ با روحیه جهادی وشهادت طلبی دشمن تادندان مسلح را شکست دادیم امروز هم با اجرا وپیاده نمودن اقتصاد مقاومتی استکبار جهانی رادر اجرای نقشه شومش ناکام می گذاریم .

اقتصادمقاومتی الگوی مناسبی برای اقتصاد امروز ایران است .توانمندی هاوظرفیت های ناشناخته را شناسایی می کند .الگوی مصرف را تغییر می دهد .تنها نسخه شفا بخش اقتصاد ایران است .باعث افزایش روح جمعی ومشارکت اجتماعی می شود .بازگشت به توان داخلی وبرظرفیت های داخلی تاکید می کند .از مصرف بی رویه وحیف ومیل منابع جلوگیری می شود .باعث رونق صنایع وتولیدات داخلی می شود ومردم را به خرید کالاهای داخلی سوق واشتغال را در پی دارد .باعث قطع وابستگی به خارج می شود واقتصادکشور را به اتکا به صادران نفتی بی نیاز وصادرات غیر نفتی رونق وافزایش می یابد .اما باید قوانینی در جهت روان سازی اقتصاد مقاومتی در مجلس تصویب ودستگاه های دولتی ترغیب بشوند  که همکاری  مثبتی بوجود بیاید که فرهنگ اقتصاد مقاومتی که رحمت  ورفاه واسایش وپیشرفت رابرای مردم ایران به ارمغان می اورد به درستی وانچه را که رهبرمعظم انقلاب انتظار دارنداجرا گردد.خداوند سبحان را  شاکریم که این گفتمان که از سوی مقام معظم رهبری واردفضای ادبیات سیاسی واقتصادی  کشور شده و از حمایت قاطبه مردم ایران برخوردار است انشاله در سال همدلی وهمزبانی ،ملت ودولت شاهد اجرای این گفتمان در سطح کشور باشیم وبرهمه ما واجب است که از اقتصاد مقاومتی حمایت ودر جهت بالندگی ان قدم برداریم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز