معاون استاندار ایلام:

شناخت از ابزارهای تامین مالی جدید یک ضرورت است

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۱۶:۳۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۸۷۵
شناخت از ابزارهای تامین مالی جدید یک ضرورت است
معاون استاندار ایلام با اشاره به اینکه مدل تامین اعتبار طرح های عمرانی از ریالی به اسنادی تغییر کرده است گفت: آشنایی مدیران تمام دستگاه هایی که اعتبارهای عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای دارند با ابزارهای تامین مالی و تسویه بدهی‌ها از طریق اوراق اسناد خزانه اسلامی ضروری است.

به گزارش  برناایلام، شاپور پولادی سه شنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان ایلام اظهار کرد: اوراق اسناد خزانه اسلامی به منظور پرداخت طلب پیمانکاران در سر رسید کمتر از یکسال و بدون سود توسط دولت منتشر شده و قابلیت خرید و فروش در فرابورس را نیز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: نحوه تامین اعتبار طرح های عمرانی از ریالی به اوراق اسناد خزانه اسلامی تغییر کرده بنابراین مدیران دستگاه ها و شهرداران منتظر دریافت پول نقد نباشند.
وی یادآور شد: تا پیش از این اوراق اسناد خزانه اسلامی مازاد بر اعتبارهای عمرانی استانی بود و جذب آن نیز اختیاری بود اما امسال اعتبارها تنها در قالب این اسناد است و اعتبار به صورت ریالی وارد استان نخواهد شد.
پولادی تاکید کرد: این اسناد امکان جابجایی ندارد و نوع مدیریت و برنامه ریزی مدیران دستگاه ها و شهرداران در زمینه چگونگی و نحوه جذب این اوراق بسیار مهم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: مدیران و مسئولان مالی دستگاه های اجرایی امسال برای اولین بار است که با موضوع اوراق اسناد خزانه اسلامی مواجه می شوند بنابراین نیاز است در این زمینه کارگاه های آموزشی و توجیهی برای مسئولان مالی و مدیران دستگاه ها برگزار شود.
پولادی اضافه کرد: مدیران به طور قطع با ابهام و سوال در این زمینه مواجه می شوند بنابراین لازم است از طرف سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یک نفر کارشناس مسئول برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات فنی مدیران اجرایی تعیین شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر امسال در زمینه جذب این اوراق ضعیف عمل کنیم در سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: دستگاه هایی که توان جذب این اوراق را ندارند باید در سریع ترین زمان اعلام کنند تا در اختیار دستگاه های دیگر قرار گیرد.
نماینده وزیر اقتصاد و دارایی و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام در این نشست توضیحاتی با هدف تسهیل در امور اجرای اسناد خزانه اسلامی، تبیین جایگاه آن در اجرای طرح های دولت و ارتقاء دانش شرکت کنندگان ارائه داد.
علی سایه میری گفت: اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است که مبتنی بر بدهی دولت به ‌نظام بانکی، ذی‌نفعان، پیمانکاران و تامین‌کنندگان منابع بوده و به‌وسیله خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود.
وی اظهار کرد: اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی‌نامی است که خزانه‌داری کل با بهای اسمی معین و بدون یارانه سود با سر رسیدهای متفاوت منتشر کرده و در قبال بدهی‌های مسجل دولت و با توافق بستانکاران به‌صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می‌دهد.
سایه میری یادآور شد: دولت می‌تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله‌های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک‌ها، پیمانکاران پروژه‌های کوتاه‌ مدت یا تامین‌کنندگان نیازهای جاری و بطور کلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه‌های جاری و کوتاه ‌مدت خود را تامین مالی کند.
نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام مزایای حاصل از انتشار اسناد خزانه در بازار سرمایه ایران را تسویه بدهی های دولت و تسریع در پرداخت بدهی ها به پیمانکاران، ابزاری مؤثر برای بانک مرکزی در اجرای سیاست پولی و تنظیم حجم نقدینگی، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و حرکت به سوی جایگاه واقعی این بازار در تامین مالی توسعه اقتصادی کشور، تعیین قیمت سهم منتشر شده از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و استمرار فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی و دولتی و نیز تامین کسری بودجه دولت اعلام کرد.
قیصوری سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان ایلام نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر و امید با هدف جلوگیری از تورم، ایجاد رونق اقتصادی، کنترل بازار و کنترل نقدینگی اوراق اسناد خزانه اسلامی را به منظور تسویه بدهی های دولت به طلبکاران غیر دولتی منتشر کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز