یاداشت روزبرنا-ایلام;

نباید از واژه "بومی" و "غیربومی" نردبانی بسازیم برای رسیدن به مقاصد خودمان

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۳:۱۹:۵۹
کد خبر: ۶۶۳۲۲۱
نباید از  واژه بومی و غیربومی نردبانی بسازیم برای رسیدن به مقاصد  خودمان
امروز در برخی از نقاط کشور افرادی توانمند از این استان در رده های بالای مدیریتی قرار دارند، باید منصفانه همه جوانب قضیه را نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام ;تب استفاده از واژه مدیران بومی و غیر بومی درماههای اخیر در ایلام بارها بالا گرفته است و روزی نبوده که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطلبی پیرامون آن منتشر نشود و در این بین بومی بودن مدیران و استفاده از مدیران بومی به عنوان یک مطالبه جدی در محافل مختلف استان شنیده می شود و دائما با نگرانی و نقدهایی از سوی کارشناسان، نمایندگان مردم در مجلس و پارلمان شهری و فعالین سیاسی ،اجتماعی رو به رو بوده است.

 اساسا در یک نگرش علمی، مهمترین شاخص انتخاب مدیر برای اداره یک سازمان یا مجموعه ای، شاخص شایستگی و رویکرد "شایسته سالاری" است، نه "بومی" بودن. در میان مولفه هایی که باعث شایسته تر بودن یک فرد نسبت به فرد دیگر می شود نیز مبحثی تحت عنوان بومی بودن مدیر، در میان آثار اندیشمندان علم مدیریت و نظریه پردازان آن مشاهده نمی شود. در عوض در بسیاری از منابع به ویژگی "آگاهی" و "احاطه" مدیر نسبت به شرایط محیطی محل خدمت، به عنوان یک مزیت نسبی اشاره شده است که آن هم از قضا معادل بومی بودن نیست.

 درحقیقت، می بینیم که اصرار بر رویکرد انتصاب مدیران بومی در این استان عملا موضوعیت چندانی نداشته و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید وتجربه این راثابت نموده و امروزه در محافل مختلف استان با این چالش و دغدغه مواجه بوده ایم که مدیر باید بومی باشد یا غیر بومی؟

 عده ای فوری پاسخ می دهند که قطعا مدیر باید بومی باشد، زیرا هم با منطقه آشنایی دارد، هم دلش به حال استان، شهر و مردمش می سوزد و در آبادانی شهر و استان می کوشد، تا چهره محرومیت را از آن بزداید.

 اما عده ای دیگر هم هستند که به ویژگی ها و توانمندی فردی نگاه می کنند، به استانی عاری از مرزبندی های بومی و غیر بومی و قومی و قبیله ای ...  

 آنچه در انتخاب و گزینش مدیران ملاک اصلی است و دستور العمل اجرایی ضوابط، انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران نیز به آن اشاره شده، شایسته سالاری و داشتن شرایط احراز است و برای پست های مدیریت حرفه ای، افراد مورد نظر باید از مسیر ارتقای شغلی عبور کنند و در واقع سه معیار کلی وظایف ، نقش ها و مهارت های مدیریتی متناسب با پست مورد تصدی در انتخاب افراد نقش مهمی دارد، طبیعی است که در شرایط برابر انتخاب مدیران بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه ماموریت محاسن و مزایایی دارد اما بدلیل بعضی مشکلات و شرایط منطقه ای گاهی اوقات محدودیت هایی را هم در اجرا ایجاد می کند.

 

 در استان ایلام در رده مدیران پایه، میانی و عالی نزدیک به صدهها مدیر در سطح استانی و شهرستان های تابعه از جمله شهرداری ها مشغول فعالیت هستند. چه بسا در تاریخ ایلام بسیار مدیران غیربومی داشته و داریم که "دودسفید" پیشرفت از دودکش اداره آنان بلند شده و در این سوی قضیه هم برخی مدیران بومی داشته ایم که غیر از "دود سیاه" چیزی را از مدیریت چند ساله شان مشاهده نکرده ایم.

 مردم ایلام خدمتگزاران واقعی و دلسوز را می خواهند و دوست دارند، مردمان این دیار همواره قدرشناس خوبی برای خادمان صدیق می باشند و بدون شک مردم فهیم ایلام فارغ از محل صدور شناسنامه مدیران، به دنبال مدیرانی متعهد ،متخصص ،صادق، فعال، کاردان و افرادی خدوم هستندکه درد آشنا باشند.

 

بر اساس اطلاعات موجود در جای جای میهن اسلامی به افراد توانمند این دیار بدون توجه به محل صدور شناسنامه مناصب مدیریتی داده شده تا در عرصه مدیریتی قرار گیرند، نباید از این واژه "بومی" و "غیربومی" نردبانی بسازیم برای رسیدن به مقاصد خودمان، امروز در برخی نقاط کشور افرادی توانمند از این استان در رده های بالای مدیریتی قرار دارند، باید منصفانه همه جوانب قضیه را نگاه کنیم.

 اگر در فکر توسعه استان ایلام هستیم و مشکلات اساسی ما اشتغال جوانان و رونق اقتصادی، و ده ها مورد دیگر هست باید واقعیت های موجود را در نظر بگیریم و زیاد دنبال کشف محل صدور شناسنامه مدیران نرویم، بلکه مدیرانی را بیاوریم که توانمند و دلسوز و از همه مهمتر بتوانند در رده های بالای مدیریتی در مرکز قدرت رایزنی داشته باشند و گره ای از مشکلات استان ایلام باز کنند.

 پس اصل را بر خدمتگزاری صادقانه بگذاریم نه اینکه اهل فلان جا بودن یا‌ نبودن...

 بیاید دست به دست هم دهیم به مهر ایلام را کنیم آباد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز