راهکارهای یک متخصص باستان‌شناسی برای اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان این رشته

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۷:۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۷۸۵۲۰
راهکارهای یک متخصص باستان‌شناسی برای اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان این رشته
یک متخصص باستان‌شناسی گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور می‌تواند در قالب قراردادهایی مشخص، نگهداری برخی مناطق تحت حفاظت آثار باستانی را به تحصیل‌کردگان متقاضی بسپارند تا هم نقش راهنما داشته باشند و هم در جهت حفاظت از این مناطق در بین مردم نیز فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند .

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام دکتر بهزاد فریادیاندر گفتگو با برنااظهارداشت: متاسفانه رشته باستان‌شناسی با وجود سابقه‌ای طولانی که دارد در چند سال اخیر و در اکثر مراکز آموزش عالی به رشته‌ای تئوری محور تبدیل شده و دانشجو و دانش‌آموخته‌ی این رشته کمتر به کاوش‌های آموزشی در محوطه‌های باستانی می‌روند و به صورت عملی کار می‌کنند .

 

وی تصریح کرد: این روند موجب شده تا دانش‌آموختگان این رشته به دور از هر مهارتی، در زمینه یافتن کار و گرفتن پروژه یا حتی همکاری با اساتید و فعالان این عرصه سرگردان باشند .

این مدرس باستان‌شناسی با بیان اینکه امروز بخش خصوصی بهترین ظرفیت برای کارشناسان و دانش‌آموختگان این رشته است، تصریح کرد: این رشته دانشجویان خلاقی می‌خواهد که به جای چشم امید داشتن به استخدام  ادارات و سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی، بتوانند از فرصت‌هایی که این سازمان‌ها به بخش خصوصی می‌دهند، استفاده کنند .

وی تصریح کرد: امروز در صفحه‌ی فرهنگ  وهنر بسیاری از نشریات و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های تحلیلی جای خالی تحصیل‌کردگان باستان‌شناسی احساس می‌شود و مطمئنا اگر کسی با پشتکار  وارد این عرصه‌ها شود هم می‌تواند منشاء خدمات بزرگی باشد و هم می‌تواند از این طریق امرار معاش کند .

 

 

وی با بیان اینکه متاسفانه عامه‌ی مردم هر جا اثری باستانی باشد، به فکر استخراج اشیاء و عتیقه‌‌های آن هستند و این مشکل در قسمت‌های مختلف استان قابل انکار نیست و تلاش‌ها و کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی استان شاهدی بر این مدعا است و حضور دانش آموخته گان این رشته در محوطه‌های تاریخی فرهنگی سبب تغییر نگاه و نگرش  آحاد مردم به سمت خودباوری است و از طرف دیگر نقطه امیدی برای اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های تاریخ و باستان‌شناسی است .

این مدرس باستان‌شناسی تصریح کرد: البته منظور از اشتغال در این عرصه به معنای پشت‌میزنشینی نیست، بلکه مقصود این است که میراث فرهنگی کشور و به تبع آن ادارات کل استان‌ها می‌توانند در قالب قراردادهایی مشخص، تحرکی وصف ناپذیر در جهت پژوهش‌های میدانی و نگهداری برخی مناطق دارای آثار باستانی را به تحصیل‌کردگان متقاضی بسپارند تا نقش راهنما را نیز داشته باشند و در‌ جهت حفاظت از این مناطق در بین مردم، فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند .

فریادیان تاکید کرد: این اقدام در جهت آموزش و معرفی فرهنگ وتمدن دیربنه ایران زمین به نسل امروزی و نسل‌های آینده نقش بسزایی خواهد داشت . 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز