یاداشتی از محمد رستمی;

بیقراری بلوط ها برای رسیدن بهار در استان ایلام و شهرستان چرداول

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۵:۳۹:۲۵
کد خبر: ۶۹۰۰۱۳
بیقراری بلوط ها برای رسیدن بهار در استان ایلام و شهرستان چرداول
در سالهای گذشته که هوا سرد بود و برف چهره زمین را می پوشانید خواب زمستانی درختان طول می کشید .

برنا-ایلام ;اواخر اسفندماه تازه درختان شروع به شکوفه دادن می کردند وچون موسم سیزده بدر فرا می رسید کم کم شاهد پوشیدن لباس جدید بر تن بلوط مقاوم این رفیق دیرینه سال و ماه مان بودیم .

اینجا بلوط نمادی از استواری و صلابت و بخشندگی است .به زمانی که خبری از نفت و گاز نبود گرمی وجودش گرما بخش و روشنایی ده خانه هایمان بود ، ستون سیاه چادر  و سقف خانه هایمان بود .

تابستان بلوط بود وسایه سارش با زبان حال او شعر سرودیم قدیمی ترین آواز اساطیری هوره را زمزمه کردیم .چون موسم بهار بود نوروز را با طراوت بلوط جشن گرفتیم زیر سایه سارش گرد هم آمدیم .قصه ی نیاکان مان را شنیدیم 

هیچ وقت دستمان به تبر و تیشه ای برای شکستن بال و پرش نمی رفت.

ما بودیم و بلوط و بازی های کودکانه  مشک هایمان یادگاری از بلوط بر خود داشت و سه پایه ی آن دلنواز ترین موسیقی را می نواخت .ابیات مشک و مشکه هرچند گاهی مورد طعن واقع می شد ولی هیچ شعر و موسیقی و موسیقایی چون ان حال مان را خوش نمی کرد که عاقبت این شور و غوغای مشک گوارا ترین نوشیدنی طبیعی را بر سر سفره های مان می نهاد .

اکنون جلوتر از هرسال بلوط ها لباس های نو پوشیده اند از بلندای قلاجه تا بانکول و لنه وخرمه و چرمین  تا دشت های زیبا ی آسمان آباد و چرداول و سرابله و هلیلان .

سرزمین ما سرشار از زیبایی های گوناگون است کافیست دمی با بلوط خلوت کنید و زبان حال تاریخ پر فراز و نشیب آنرا از زبان خودش بشنوید  آن موقع شما هم با ما از زبان مولوی هم سخن خواهید شد که 

در این خاک در این مزرعه ای پاک بجز عشق بجز مهر دگر بدر نکاریم .

امسال که درختان زودتر از پیش لباس نو پوشیده اند ما هم لباس نو از جنس معرفت و محبت و عشق بپوشیم  .  اکنون وقت دلخوری و رنجش از همدیگر نیست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز