یاداشتی از خداد ابراهیمی روزنامه نگار;

حکمت" حکیم، یک پای ثابت پارلمان عراق

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۱۳:۳۵:۵۶
کد خبر: ۷۱۰۱۸۷
حکمت حکیم، یک پای ثابت پارلمان عراق
"در انتخابات اخیر عراق بیش از هفت هزار نامزد در قالب ۳۲۰ حزب سیاسی و ائتلاف و فهرست انتخاباتی، برای تصدی ۳۲۸ کرسی پارلمان با هم رقابت کردند

به گزارش برنا-ایلام :جریان «مقتدی صدر» ۵۴ کرسی، ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» ۴۷ کرسی، ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» ۴۲ کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» ۲۵ کرسی، حزب «دموکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» ۲۵ کرسی، ائتلاف «الوطنیه» به رهبری «ایاد علاوی» ۲۱ کرسی و حزب «حکمه الوطنی» به رهبری «سید عمار حکیم» با ۲۰ کرسی توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان عراق را تصاحب کنند. در این میان شخصیت‌های دینی و سیاسی وفعالان رسانه‌ای همواره به سید عمارحکیم رهبر جوان "حکمه الوطنی" عراق و نقش او در تحولات سیاسی این کشور ، نگاه‌ها و تحلیل‌هایی ویژه داشته‌اند.
سید عمار حکیم، رهبر جبهه ملی حکمت عراق، سیاست‌مدار شیعه عراقی و رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق است. وی پس از مرگ پدرش عبدالعزیز حکیم در اوت سال ۲۰۰۹ به این مقام انتخاب شده بود. عمار حکیم بنابر دلایلی که وی آن را جوان‌گرایی حزبی تلقی می‌کند از حزب قدیمی مجلس اعلا خارج شد و حزب جدیدی به نام «الحکمة الوطنی» را تأسیس کرد. عمار حکیم معتقد است سیستم حکومتی غیر متمرکز بهترین گزینه برای حل بسیاری از مشکلات از جمله فساد اداری، عقب‌ماندگی سیستم مدیریتی و بیکاری شدید در عراق است. از دیدگاه او، فدرالیسم گزینه‌ای نیست که آن را بپذیریم یا با آن مخالفت کنیم بلکه یک حقیقت در قانون اساسی کشور است. اما در عین حال باید اختیارات دولت مرکزی مورد احترام قرار گیرد تا یک دولت قدرتمند در کشور حاکم باشد. سید عمار حکیم معتقد است سیاست تخریب دیگران که از سوی برخی از طرف‌های سیاسی در عراق پیگیری می‌شود به نفع هیچ‌کس نیست.
عمارحکیم نزد شیعیان خاصه مردم جنوب عراق محبوبیت و مطلوبیتی خاص دارد و به لحاظ خط مشی عقلایی درحوزه دین و سیاست همواره با اقبال مردم مواجه بوده و بخش قابل تأملی از آرای انتخاباتی عراق را به خود اختصاص داده است.
حزب وی درانتخابات اخیر عراق توانست با تصاحب ۲۰ کرسی از پارلمان عراق، یکبار دیگر نفوذ چشمگیر و تأثیرگذار دینی خود را در تحولات عراق جدید انعکاس دهد.
پیش از این عمار حکیم در انتخابات ۲۰۱۰ پارلمان عراق که اولین تجربه سیاسی بزرگ وی به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بود با شرکت در ائتلاف ملی عراق به همراه احزاب شیعی از جمله جریان صدر، حزب فضیلت و جنبش اصلاح ملی تحت رهبری ابراهیم جعفری توانستند در انتخابات ۷۰ کرسی را از آن خود کنند که سهم مجلس ۳۵ کرسی بود. بعد از آن در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۴ مجلس با ائتلاف المواطن وارد انتخابات پارلمانی عراق شد.
این یک واقعیت ملموس است که شخصیت اثرگذار سیاسی و نفوذ دینی عمارحکیم موجب گردیده تا اغلب احزاب سیاسی و دولتمردان عراق همواره تحرکات سیاسی و موضعگیری‌های دینی او را رصد کنند و در بزنگاه‌های خطیر انتخاباتی و سیاسی به پیروزی خود در سایه ائتلاف با حزب جوان وی سخت امیدوار باشند.
حالا دیگر حکیم یک زعیم سیاسی_ مذهبی جوان شمرده نمی‌شود به نظر می رسد که تحولات پیاپی عراق از وی سیاستمداری کمال یافته ساخته باشد. با این نگاه که "حکمت" حکیم همواره یک پای ثابت پارلمان عراق است، آحاد مردمی و کُنشگران سیاسی به زعامت دینی وی در راستای ثبات سیاسی و توسعه همه جانبه عراق جدید بیش از پیش امیدوارند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز