درایلام:

آتش‌سوزی در «شلم» در اولین روز تابستان

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۱:۳۱:۰۱
کد خبر: ۷۲۰۹۳۴
آتش‌سوزی در «شلم» در اولین روز تابستان
فروردین ، اردیبهشت ، خرداد و اینک تیرماه و آغاز فصل تابستان، تمام سرسبزی‌های بهار لباس زرد پوشیده‌اند و بلوط با قامتی سبز اما پراضطراب زینت‌بخش این گستره‌ی طلایی رنگ است.

به گزارش برنا- ایلام، از همین ابتدای فصل تابستان سروکله‌ی آتش‌سوزی‌ها هم پیدا شده ، چند روز گذشته نیم‌هکتار از مراتع شمالی شهر ایلام در قسمت بالادستی «چالیمار» طعمه‌ی حریق شد و امروز جمعه اول تیرماه بخشی از منطقه حفاظت شده‌ی «چال سیه» در «شلم» در آتش سوخت.

دکتر «رضا احمدی» مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام علت این آتش سوزی را عوامل انسانی دانست و ضمن قدردانی از حساسیت مردمی که به اطفای حریق امروز کمک کردند از این عده‌ی قلیل هم خواست در مراجعه به طبیعت برای تفرج، حتی‌الامکان آتش روشن نکنند.

متاسفانه ما مردمِ عادت کرده به بهره‌برداری بی‌رویه از طبیعت به این توصیه کم‌توجهی می‌کنیم، در روزهای پایانی سال چادرزنان در دامن طبیعت و هنگامی که بازار تبر و تیشه رونق می‌گیرد چوب‌های بلوط را گرمابخش چادرهایمان می‌کنیم و در جذبه‌ی آتش و نم‌نم باران روزهای آغاز سال را تا 13 بدر و حتی هفته‌ای بعد از آن را در دامنه‌ی این موهبت خداوندی سپری می‌کنیم و در فصل تابستان نیز پس از استفاده از خنکای بلوط این گونه غفلت می‌کنیم که عوامل انسانی اصلی‌ترین عامل آتش‌سوزی می‌شوند چون هیچ درخت و مرتعی خودبخود آتش نمی‌گیرد.

ای کاش مردم ما قبل از هرگونه آتش‌سوزی آن کبوتری را به یاد بیاورند که سال‌های گذشته بر روی تخم‌هایش سوخت، لاک‌پشتی که زغال شد، بلوطی که در عین سرسبزی سوخت و طبیعت و محیط زیستی که فدای غفلت ما شد، پس لطفا آتش روشن نکنیم و خطر مرگ طبیعت و محیط زیست را جدی بگیریم.   

ایسنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز