با پیگیری هیات صلح;

قاتل ایلامی از چوبه‌ی دار رها شد

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۱۲:۵۷:۰۴
کد خبر: ۷۷۸۴۴۸
قاتل ایلامی از چوبه‌ی دار رها شد
در حرکتی زیبا و برگرفته از رسم «خون‌صلح» در بین مردمان استان ایلام، قاتل ایلامی از چوبه‌ی دار رها شد

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام، خون‌صلح یا خونبس، یکی از روشهای غیررسمی حل و فصل اختلافات کیفری محسوب می شود که، از جمله، در میان اقوام و طوایف عشایر کرد رواج دارد. از این روش غیرکیفری و عرفی برای حل وفصل اختلافات مربوط به جرم قتل عمدی استفاده می شود.

 

 

در ایلام این آیین خودجوش مردمی با حضور ریش سفیدان، بزرگان، معتمدان طوایف مختلف ایلام به ویژه ایل بزرگ ارکوازی و طوایف بولی و اعضای هیات صلح و سازش و شورای معتمدین استان در مسجد امام حسن مجتبی (ع) شهر ایلام برای حل و فصل یک مورد قتل برگزار شد.

گفتنی است سال 92 درگیری 2 برادر از طایفه بولی منجر به قتل غیرعمد فرد میانجی می شود و مصیب 30 ساله ناخواسته به دست شهاب 27 ساله به وسیله چاقو کشته می شود.

در این آیین خانواده اولیای دم «مصیب آرمون» بدون هیچ چشمداشت و دریافت دیه از قصاص و اعدام «شهاب احمدپناه» در گذشتند و وی را بخشیدند.

دبیر هیات صلح و سازش و شورای معتمدین استان ایلام در این مراسم گفت: تلاش این هیات ترویج فرهنگ غنی و ارزشمند صلح و گذشت و سازش در بین طوایف و ایلات مختلف استان است.

جبار کارزانی افزود: گذشت اولیای دم از قصاص قاتل باعث ایجاد جو صمیمیت، الفت، آرامش و امنیت در بین مردم و نیز عاملی برای توسعه، پیشرفت، امنیت و توسعه در جامعه می شود.

معاون فرهنگی دادگستری نیز اظهار داشت: اسلام دین سازش و صلح است و پیامبر اسلام نیز طبق فرموده قرآن پیامبر ترویج مکارم اخلاق است.

حجت الاسلام امیری افزود: اساس و پایه دین مبین اسلام گسترش صلح و سازش است و آیات، روایات و احادیث زیادی در زمینه گذشت از قصاص و بخشیدن فرد خاطی وجود دارد.

در سال جاری تا کنون هشت مورد خون صلح و سازش در استان ایلام رخ داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز