آسیب‌های اجتماعی مراسم ختم درگذشتگان در استان ایلام

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۹:۰۰:۴۵
کد خبر: ۸۷۶۴۵۲
آسیب‌های اجتماعی  مراسم  ختم درگذشتگان در استان ایلام
آیا انجام دادن این تشریفات درمراسمات برای روح متوفی آثار اخروی وثواب معنوی دارد؟

به گزارش برنا از ایلام ؛ مراسم ختم به قول معروف، شتری است که درِ خانه همه می خوابد، اما رتق و فتق این مساله امروزه هزینه های گزافی را روی دوش خانواده ها گذاشته است.

۱ قربانی جلوی جسد مرده صرفا سنتی است که مبنای دینی ندارد و برای بعضی از خانواده ها بخصوص در آن شرایط روحی سخت و هزینه بر است ، اصرار بعضی از خانواده برای تکرار این کار در هفتم ،چهلم و سالگرد مساله ساز است .

۲_ شب نشینی های بعد از مراسم ختم و که در بعضی مناطق تا چهلم ادامه دارد باعث اذیت و آزار خانواده صاحب عزا خواهد شد بخصوص وقتی دانش آموز مدرسه ای هم داشته باشند .

۳_چرخاندن ماشین بلند گو مداح و فریاد ندای مرگ جز آزار و اذیت مردم و وارد شدن استرس به آنها با وجود امکانات جدید نظیر تلفن ،پیامک و فضای مجازی  باشد و  استفاده از مداحان بخصوص در روستاها برای خوش آمد گویی به مسوولان و بزرگ کردن عده ای و تحقیر عده ای دیگر به علت عدم نام نبردن از عده ای دیگر،  جز ایجاد منیت در آنهایی که اسمشان در بوق و کرنا دمیده می شود  و پول مفت وبی جهتی هزینه می شود چه سودی دارد؟ .

۴__  غذا خوردن در مراسمات ترحیم و در منزل صاحب عزا با همه ی غم هایی که دارد حتی از سوی بستگان نزدیک کاری ناپسند و خسارت آور است. 

۵_پوشاندن دیوارهای همسایگان با پلاکارد ها و بنرهای رنگارنگ جز افزایش چشم هم چشمی و آسیب به دیوارهای خانه مردم از سنت های زائد دیگر است .

۶_ همچنان که در سنت و روایات دینی ما آمده است بدرقه فوت شدگان و شرکت در تشیع جنازه آنها به صورت پیاده در مسیر معین و کوتاهی که باعث رنج افراد پیاده نشود صواب دارد ولی صف کردن ماشین های رنگارنگ در فاصله ی کیلومترها تا محل دفن جز به قیمت ایجاد ترافیک ،هزینه سوخت ،اتلاف وقت و انرژی ،احتمال تصادف چه نتیجه ای دیگری دارد آیا بهتر نیست محل تجمع قبرستان اعلام گردد و مردم چند ده متری متوفی را بر بالای دست خود تشیع کنند 

 کسی که فوت می کند احترام او به خاطر بازماندگان ضروری است ولی نه به قیمت قربانی شدن بازماندگان وی.  

انسانی که فوت شد همچنان که از خاک خلق شده است  مجددا به امانت خاک سپرده می شود  و بقیه کارها تشریفات است.

آیا انجام دادن این تشریفات درمراسمات برای روح متوفی آثار اخروی وثواب معنوی دارد؟ 

تشریفات زائد برای متوفی هیچ سودی ندارد وبازماندگان را نیز دچارمشکل خواهد کرد، کسانی که از لحاظ اقتصادی متمول هستند این تشریفات را انجام می‌دهند وکسانی که ندارهستند به هرطریق ممکن سعی می‌کنند این تشریفات را انجام دهند، که انجام قرض و وام و...آنان را در زندگی گرفتار ومقروض وبدهکار خواهد کرد واین درحالی است که اسلام همواره به رعدم اصراف ومیانه روی واعتدال درامور تاکید کرده ومجموع این عوامل باعث شکل گیری ونهادینه شدن فرهنگ غلطی می‌شوند وظاهرسازی ملاک می‌شود ودیگران را نیز متأثر خواهد کرد، برگزاری این مراسمات دردی از متوفی دوا نخواهد کرد وتنها چیزی که برای وی سود دارد باقیات صالحات است، که با قرائت دعا وقرآن وبجای آوردن نماز وروزه قضا وسفرهای زیارتی به نیابت از وی و...برای وی ارزش خواهد داشت، حضورافراد زیاد درمراسم فاتحه اگر با خلوص وبرای رضای خدا باشد ارزشمند است، ولی اگر برای ظاهر سازی وچشم وهم چشمی باشد محل اشکال است، ونتیجه آن ضرروزیان و آسیب های اجتماعی است که برای خانواده ها وجامعه بدنبال دارد.

عباس رستمی  فعال رسانه ای 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز