چالشی با عنوان بحران نوجوانی

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۶:۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۰۰۹۳۲۶
چالشی با عنوان بحران نوجوانی
امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و بدون مرز شدن دسترسی به اطلاعات و روابط، خانواده ها در برخورد با فرزندان نوجوان خود با چالش های بزرگی روبرو هستند؛ نوجوانانی که در آستانه بلوغ فکری و جسمی هستند و به دنبال کشف شخصیت و نیاز های خود به بستر خانواده اطمینان نمی کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و بدون مرز شدن دسترسی به اطلاعات و روابط، خانواده ها در برخورد با فرزندان نوجوان خود با چالش های بزرگی روبرو هستند؛ نوجوانانی که در آستانه بلوغ فکری و جسمی هستند و به دنبال کشف شخصیت و نیاز های خود به بستر خانواده اطمینان نمی کنند. اگر شما هم با این دغدغه روبرو هستید، مطالب زیر میتواند کمک بزرگی به شما باشد.

آیا نوجوان خود را می‌شناسید؟

شاید بتوان رابطه خانواده و فرزند را زیربنایی ترین عامل تشکیل هویت فرزند دانست. بسیاری از رفتارهایی که فرزند در آینده زندگی خود انجام می‌دهد، نتیجه ثبت و ضبط مواردی است که در خانواده شاهد آن بوده است. لذا ایجاد رابطه ای صمیمانه و سالم بین پدر و مادر و فرزند امری بسیار مهم به نظر می‌رسد. اما چگونه می‌توان به این رابطه سالم دست یافت؟ تنها استفاده از تجربیات دیگران یا مطالعه کتب روانشناسی تربیت فرزند، برای شناخت نوجوانتان کافی نیست. امروزه با گسترش امکانات ارتباطی همواره می‌توانید از خدماتی مثل مشاوره تلفنی روانشناسی برای شناخت خود و فرزندتان استفاده کنید. تنها راه غلبه بر مشکلات ارتباطی، کسب آگاهی بیشتر از رفتارهای خود و فرزندتان است.

شما در رابطه با فرزند خود از چه روش های ارتباطی استفاده می‌کنید؟

اساس اغلب خانواده های ایرانی بر پایه ایمان و محبت بین اعضای خانواده است، اما همیشه کار در رابطه با فرزندان سخت می‌شود. چرا که از سنی به بعد نوجوان به دنبال استقلال، کشف هویت و شخصیت فردی خود است و تاثیر بسیار زیادی از دوستان و همکلاسی های خود می‌گیرد. بسیاری از نوجوانان ترجیح می‌دهند مسائل خود را با دوستان خود مطرح کنند تا پدر و مادر. چرا که ناخودآگاه احساس نگرانی والدین را به‌عنوان ابزار کنترل بر روی خود در نظر می‌گیرند و این آغازی برای رفتارهای پرخاشگرانه و سردی روابط با خانواده می‌گردد.

گاهی اوقات مشاوره خانواده می‌تواند در حل این مشکلات به شما کمک کند. در بحث مشاوره خانواده هر کدام از اعضای خانواده فرصتی برای بیان مسائل و چالش های خود دارند و این مشکلات در محیطی امن و بدون قضاوت بررسی می‌شود. مشاور خانواده با شنیدن حرف هر کدام از طرفین، در ریشه یابی مشکلات و بیان راهکارهای عملی برای تعامل سالم‌تر بین اعضای خانواده به انها کمک می‌کند.

در کنار همه این مسائل باید بدانیم که در شرایط فعلی جامعه باید با هوشیاری، با فرزندان خود رفتار کنیم و محیط خانواده را تبدیل به محیطی امن و قابل اعتماد برای فرزندان کنیم. طبق بررسی های صورت گرفته بیشتر مشکلات افراد در زندگی از جمله طلاق، اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی و … نتیجه پرورش فرزند در محیطی مخرب و ناسالم است. محیطی که در آن عزت و اعتماد به نفس فرزند تخریب شده و مجالی برای رشد ویژگی های مثبت در او باقی نمانده است.

درباره تربیت جنسی فرزندان خود چه می‌دانید؟

دوران نوجوانی با تغییرات جسمی و روانی بسیاری برای فرد همراه است. این تغییرات هورمونی و بیولوژیکی به طور مستقیم بر رفتار فرد اثر می‌گذارد و باعث افزایش تمایلات جنسی در او می‌شود که البته امری طبیعی و عادی است. اما چطور باید با این مساله مواجه شد؟

تربیت جنسی فرزندان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که خانواده باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد. این مساله از طرف خانواده ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود. چرا که درباره از بین رفتن حرمت و شرم و حیا بین اعضای خانواده نگرانی های بسیاری دارند.

لازم است بدانید که تربیت جنسی باید از همان سنین ابتدایی کودک مورد نظر قرار بگیرد. زیرا این مسائل در بزرگسالی افراد نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. اما در مورد اینکه چگونه باید به طرح این مسائل با فرزندان پرداخت، اختلاف نظرهایی وجود دارد. عدم شناخت کافی والدین در مورد این مسائل خود عاملی است که سختی کار را دوچندان می‌کند. اما جای نگرانی نیست همواره با آموزش مناسب می‌توان از رفتارهای آسیب زا و پر خطر جلوگیری کرد. برای این منظور والدین هواره می‌توانند از کمک روانشناسان و مطالعه کتب روانشناسی در این زمینه بهره ببرند. به علت شرایط عرفی و فرهنگی موجود در جامعه در رابطه با مسائل جنسی، گاهی اوقات افراد از خیر حل مساله می‌گذرند،  زیرا ترس از مورد قضاوت  قرار گرفتن  دارند. اما برای این مساله هم راهکارهایی از جمله مشاوره جنسی تلفنی با روانشناسان این حوزه وجود دارد،  که بستری امن برای کمک گرفتن از متخصصان  را ایجاد کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز