کاربرد تیرآهن در پل سازی

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۱۰:۳۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۰۳۳۸۲
کاربرد تیرآهن در پل سازی
در نوشته پیش رو قصد داریم به کاربرد و نقش تیرآهن در پل سازی بپردازیم، در ادامه این نوشته با فولاد فیدار همراه باشید.

به گزارش برنا، امروزه در صنعت ساخت و ساز فولاد نقش مهمی را ایفا می‌کند و می‌توانیم بگوییم بدون وجود فولاد و آهن امکان ساخت و ساز وجود نخواهد داشت. در نوشته پیش رو قصد داریم به کاربرد و نقش تیرآهن در پل سازی بپردازیم، در ادامه این نوشته با فولاد فیدار همراه باشید.

انواع پل

به طور کلی می‌توانیم پل‌ها را از نظر مصالحی که در ساختشان به کار رفته و نوع ساختشان به سه نوع تقسیم کنیم.

  1. پل‌های بتنی
  2. پل‌های فلزی
  3. پل‌های مرکب

البته لازم به ذکر است که در گذشته انواع دیگری از پل‌ها مانند: پل‌های چوبی و پل‌های سنگی هم وجود داشتند، البته امروزه هم از این پل‌ها و شرایط و موقعیت‌های خاص استفاده می‌کنند. 

نقش تیرآهن در پل سازی

تیرآهن یکی از سازه‌هایی است که در ساخت و ساز نقش اساسی و پر رنگی دارد. یکی از کاربردهای مهم این محصول در ساخت پل‌ها است، پل‌هایی که از تیرآهن در ساختشان استفاده شده باشد عموماً دوام و سختی بسیار بالایی دارند.

پل‌های تیری یکی از انواع پل‌ها هستند که با تیر پشتیبانی می‌شوند. انواع مختلفی از این مقطع در پل سازی استفاده می‌شوند اما معمولاً از تیرهای I شکل که دارای مقاومت بالایی هستند در پل‌های با اندازه‌ی 650-33 فوت استفاده می‌شود.

معمولاً پل‌ها به دو نوع پل‌های ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. از تیرآهن‌ها معمولاً برای پشتیبانی عرشه‌های فولادی استفاده می‌شود و مسئولیت انتقال بار به پایه را بر عهده دارد.

پل‌هایی به این شکل از هزاران سال قبل ساخته می‌شدند، پل‌هایی که توسط رومی‌ها ساخته می‌شدند در زمان خود از مقاومت بالا و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار بودند اما پس از انقلاب صنعتی و با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های جدید و مقاطع مقاوم‌تر مانند تیرآهن هاش و روش‌های بهتری هم برای ساخت پل‌ها ابداع شدند و مصالح جدید جای مصالح قدیمی را گرفتند. به همین دلیل سازه‌های جدید استحکام بالاتر و عمر بیشتری دارند.

استفاده از تیرها در ساخت پل به عنوان عنصری مقاوم در برابر خم شدن و عنصری با تحمل بار بسیار بالا رایج است، از مهم‌ترین کاربردهای این محصول میتوان به ساخت پل‌های بزرگراه‌ها، راه آهن و پیاده روها اشاره داشت.

چرا تیرآهن؟

همان‌طور که گفتیم با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن مصالح جدید استفاده از تیرآهن در ساخت پل‌ها به عنوان مصالحی بسیار بادوام و قوی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

در کنار استفاده از تیرها می‌توانیم از بتن تقویت شده و میلگرد هم برای بالا بردن مقاومت فشاری سازه استفاده کنیم.

با استفاده از تیرها می‌توان تنش‌های وارد شده بر عناصر مختلف را توجه به بار به انتهای پایه‌ها به طور یک نواخت انتقال داد تا سازه بتواند ظرفیت تحمل بیشتری داشته باشد.

فولاد فیدار تیرآهن

 نکات مهم در طراحی پل‌ها

برای ساخت هر سازه‌ای نیاز به داشتن یک الگو و نقشه است. ساخت پل‌ها نیز از این مسئله مستثنا نیستند، حتی به این دلیل که پل‌ها در محل‌های عبور و مرور افراد ساخته می‌شوند به همین دلیل ممکن است لازم باشد که با توجه به شرایط لازم به طراحی و پیاده سازی نوع خاصی از این سازه‌ها باشد.

همچنین برای ساخت سازه‌ها نیاز به انجام محاسبات پیشرفته و پیاده سازی طراحی‌های مهندسی شده است و حتماً باید یک مهندس ناظر بر تمام ابعاد کار پل اشراف داشته باشد.

نحوه تخمین هزینه ساخت پل

برای تخمین هزینه‌های ساخت هر سازه باید از متخصصان آن حوزه کمک و مشاوره گرفت، به عنوان مثال برای برآورد هزینه مصالح مورد نیاز برای ساخت پل با مقاطع فولادی شما باید از کارشناسان فروش مقاطع فولادی که با انواع قیمت تیرآهن و سایر مقاطع مورد نیاز مانند قیمت نبشی اطلاع داشته باشند کمک بگیرید. به این منظور می‌توانید از بنگاه‌های فروش آهن آلات کمک بگیرید.

همچنین علاوه بر مصالح شما نیاز به برآورد سایر هزینه‌ها از جمله: هزینه اجرا که می‌تواند شامل  دستمزد کارکنان، اجاره‌ی ماشین آلات برای حمل و جابه‌جایی مصالح و ... باشد.

ویژگی‌های پل‌های ساخته شده از تیرآهن

به طور معمول پل‌هایی که با استفاده از مقاطعی مانند تیرآهن ساخته می‌شوند باید شامل تیرهایی باشند که در امتداد پایه‌ها و پایانه‌ها قرار داشته باشند.

به طور کلی تیرهایی که برای ساخت پل مورد استفاده قرار می‌گیرند باید تحمل باری که روی آن قرار می‌گیرد را داشته باشد، به این منظور معمولاً از مصالح مختلفی از جمله تیرآهن لانه زنبوری یا تیرآهن هاش استفاده می‌شود. و قیمت این محصولات مانند قیمت تیرآهن هاش بر هزینه‌های تمام شده ساخت تأثیر زیادی دارد.

معمولاً در لبه‌های پل نیاز به استفاده از محصولاتی با تحمل بالاتر و استحکام کششی بالاتر است به این دلیل که قرار گرفتن بار روی پل‌ها باعث می‌شود که لبه‌های تیرها فشرده شوند و همین موضوع باعث می‌شود که عمر مفید سازه کاهش پیدا کند.

البته باید توجه داشت که پل‌هایی که از تیرهای فولادی ساخته می‌شوند را نمی‌توانیم در فواصل طولانی استفاده کنیم مگر در شرایط خاص و استفاده از چند پل در کنار یکدیگر.

در صورتی که برای پروژه‌های خود نیاز به خرید مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت میلگرد را دارید می‌توانید با کارشناسان فولاد فیدار با شماره 021-66313156  تماس بگیرید یا به وب‌سایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز