هنر مس و خاتم صنایع دستی ارزشمند و زیبای اصفهان مناسب هدیه

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۳:۵۶:۰۹
کد خبر: ۱۱۲۲۹۸۵
هنر مس و خاتم صنایع دستی ارزشمند و زیبای اصفهان مناسب هدیه
هنر مس و خاتم یکی از هنرهای اجرا شده بر روی مس است که یکی از صنایع دستی زیبای اصفهان شناخته می‌شود. در این نوشتار به بررسی خاتم کاری روی مس می‌پردازیم.

به گزارش برنا، مس یکی از فلزات ارزشمند و گران‌بهاست که علاوه بر مصارف صنعتی، برای تزئینات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر مس و خاتم یکی از هنرهای اجرا شده بر روی مس است که یکی از صنایع دستی زیبای اصفهان شناخته می‌شود. در این نوشتار به بررسی خاتم کاری روی مس می‌پردازیم.

هنر مس و خاتم چیست؟

فلز مس به دلیل خواص و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد یکی از باکیفیت‌ترین فلزات تزیینی است که نمای بسیار متفاوتی را به خانه می‌بخشد. هنر خاتم کاری مثلث‌های کوچکی است که به صورت موزاییکی و کاملا مرتب در کنار یکدیگر قرار گرفته و زیبایی‌های بی‌نظیری دارد. اجرای این هنر بر روی مس، نمایی را به آن داده که نمی‌توان چشم از آن برداشت. هنر مس و خاتم قدمت طولانی ندارد ولی در طی مدت روی کار آمدن این هنر، طرفداران زیادی پیدا کرده است. امروزه ظروف مس و خاتم بسیاری را در بازار مشاهده می‌کنید که از نظر طرح و مدل با یکدیگر تفاوت دارند. هنر مس و خاتم در سراسر دنیا شناخته شده و یکی از بهترین محصول برای هدیه و سوغاتی به شمار می‌رود. این هنر زیبا در شهرهای مختلفی اجرا می‌شود ولی جایگاه اصلی آن اصفهان است و یکی از مهمترین تولیدکنندگان این هنر صنایع دستی حامد کریمی است. ظروف مس و خاتم کریمی از جمله سوغاتی‌های بسیار ارزنده محسوب می‌شود که می‌توانید آن را به عزیزانتان هدیه دهید.

مراحل ساخت ظروف مس و خاتم

ظروف مس و خاتم در چهار مرحله خمکاری مس، نقاشی روی مس، ساب و پلی استر تولید می‌شود. در اولین مرحله ابتدا طرح ظروف مورد نظر در طی عملیات خمکاری به حالت دلخواه طراحی می‌گردد. در این مرحله متخصص با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف ورقه‌های مسی را به صورت جذابی طراحی می‌کند.

ظروفی همچون گلدان مس و خاتم ، شیرینی خوری مس و خاتم ، قندان مس و خاتم ، آجیل خوری مس و خاتم و ... در این مرحله ایجاد شده و آماده قرار دادن قطعات خاتم می‌شود. در مرحله بعدی طرح خاتم بر روی ظرف مسی اجرا می‌شود. مرحله خاتم کاری روی مس توسط اساتید باتجربه طرح خاتم اجرا می‌گردد. هر چه مثلث‌ها ظریف‌تر بوده و با دقت بیشتری طراحی شود، ظرف کیفیت بالاتری دارد. پس از اجرای خاتم کاری بر روی ظروف ساب می‌زنند تا چربی‌ها و مواد اضافی از روی آن برداشته شده و سطحی براق را برای بینندگان به نمایش می‌گذارد.

در مرحله پایانی بر روی بخش‌هایی که طراحی شده یک لایه پلی استر قرار می‌گیرد تا ماندگاری رنگ آن ثابت شود. این لایه براقیت و درخشندگی ظروف را بیشتر کرده و رنگ را به صورت یکنواخت نشان می‌دهد. ظروف مس و خاتم آماده شده را می‌توان با انواع شوینده‌های ملایم به راحتی شستشو داد. لایه پلی استر موجود بر روی ظروف مس و خاتم باعث افزایش کیفیت و ماندگاری ظروف مس و خاتم شده است.

مس و خاتم کریمی

قیمت مس و خاتم

اجرای خاتم بر روی مس توسط اساتید و با ظرافت بسیاری انجام می‌شود و هر چه خاتم کاری با ظرافت بیشتری صورت گیرد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین ظروف مسی ضخامت‌های مختلفی داشته و ظریف کاری آن با یکدیگر تفاوت دارد. در نتیجه نمی‌توان قیمت ثابتی را برای ظروف مس و خاتم در نظر گرفت. ولی به طور کلی می‌توان گفت که ظروف مس و خاتم به دلیل جنس مرغوب و ظرافت بسیار، از نظر اقتصادی قیمت بالایی دارد.

جایگاه اصلی هنر مس و خاتم در اصفهان است به همین دلیل ظروف تولید شده در اصفهان از کیفیت بالاتری برخوردار است. همچنین با توجه به این که اصفهان دارای حجم بالای تولید ظروف مس و خاتم است، هزینه پایین‌تری دارد. ظروف مس و خاتم از نظر طرح و ابعاد متفاوت بوده و هر چه پیچیدگی طرح ومدل این ظروف بیشتر باشد، باید هزینه بالاتری را برای خرید این محصول پرداخت کنید. قیمت مس و خاتم در فروشگاه کریمی بسیار منصفانه بوده و شما می‌توانید بهترین و باکیفیت ترین ظروف مس و خانم را از این فروشگاه خریداری کنید.

مس و خاتم کریمی

خرید صنایع دستی خاتم روی مس

قرار دادن یک ظرف مس و خاتم به طرزی بسیار باورنکردنی دکوراسیون خانه شما را تحت تاثیر قرار داده و نظر بسیاری از میهمانان را به خود جلب خواهد کرد. مس و خاتم یکی از هنرهایی است که با ظرافت بسیاری صورت می‌گیرد. ظروف مس و خاتم از دو هنر مسگری و خاتم کاری تشکیل شده که به هنر مس و خاتم معروف شده است. ظروف مس و خاتم طرفداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد و سالانه بخش بزرگی از این ظروف به کشورهای خارجی ارسال می‌گردد.

اگر برای مناسبت خاصی تصمیم به خرید هدیه‌ای زیبا و اصیل برای شخص مهمی دارید این ظروف هنر زیبا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، هدایای مناسبتی اداری و مدیریتی، هدیه تولد و حتی یادگاری برای یک دوست می‌تواند از بین ظروف مس خاتم انتخاب شود.

نظر شما
پرونده ویژه