۹ نکته‌ای که باید قبل از رفتن به استانبول بدانید

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۱:۵۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۲۶۸۱۹
۹ نکته‌ای که باید قبل از رفتن به استانبول بدانید
تقریبا همه می‌دانیم که پایتخت کشور ترکیه آنکارا است، اما همچنان استانبول پایتخت معنوی، فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می‌شود. بنابراین بسیاری از گردشگران برای بازدید از این شهر معروف، با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می‌کنند.

به گزارش برنا، تقریبا همه می‌دانیم که پایتخت کشور ترکیه آنکارا است، اما همچنان استانبول پایتخت معنوی، فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می‌شود. بنابراین بسیاری از گردشگران برای بازدید از این شهر معروف، با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می‌کنند.

شهر استانبول در گذشته با نام قسطنطنیه یکی از بزرگترین شهرهای آن زمان شناخته می‌شد. با طی شدن زمان از گذشته تا کنون در این شهر شاهد تغییرات جزئی و کلی فراوانی چون تغییر سنگفرش خیابان ها به بتن، رشد اقتصادی و ساخت‌و‌سازهای بی‌توجه به بافت تاریخی اطراف بوده ایم. این امر باعث شده است جاذبه های متفاوت و جدیدی برای گردشگران در این سال ها به وجود آمده باشد.

در هر گوشه از این شهر فضایی برای جذب گردشگران وجود دارد که باعث شلوغی خیابان های استانبول و هرج و مرج در آن شده است اما بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا برای همین شلوغی و زنده بودن شهر به استانبول سفر می‌کنند.  بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله شمارا با نکات و مواردی که قبل از رفتن به این شهر بهتر است بدانید آشنا کنیم تا سفر دل‌انگیز‌تری تجربه کنید.

۱. انتخاب کنید که در چه فصلی میخواهید به استانبول سفر کنید.

شهر استانبول در فصل تابستان مهمان هوای مرطوب و گرم است و تقریبا دمای هوا به ۳۰ درجه هم می‌رسد که این امر باعث می‌شود مردم محلی استانبول به منطقه های خنک تر مثل جزایر بروند ولی همچنان تعداد زیادی از گردشگران در فصل تابستان به این شهر هجوم می آورند. در زمستان هوا ممکن است تا مدت ها ابری و گرفته باشد و احتمال بارش برف هم وجود دارد، اما همین هوا ممکن است برای خیلی ها جذابیت داشته باشد. بنابراین بهترین فصل برای بازدید از شهر تاریخی و رنگارنگ استانبول، فصل بهار و پاییز است که شاهد آب و هوای معتدل و گاهی بارش بارانی دل‌انگیز هستید.

۲. در ابتدا به میدان تکسیم، قلب و مرکز شهر استانبول بروید.

تکسیم قلب استانبول مدرن است که میزبان هتل‌های متعدد، ایستگاه مترو مرکزی و بنای یادبود جمهوری استانبول است که مصطفی کمال آتاتورک و دیگر بنیانگذاران ترکیه مدرن را به تصویر می کشد. از این میدان می‌توانید با مسیر تراموا‌های قرمز از کنار مغازه ها، کافه ها، سینماها و بسیاری از جاذبه های زیبای این مسیر بگذرید و از آن ها بازدید کنید.

۳. اقامتگاه و محل استراحت خود را انتخاب کنید.

شهر بزرگ و وسیع استانبول دارای ۳۹ منطقه شهری است که تقریبا تمامی این مناطق از هتل‌ها و اقامتگاه ها برخوردار هستند. منطقه بی اوغلو در سمت اروپایی استانبول بین تکسیم و محله گالاتا قرار دارد محل خوبی برای انتخاب اقامتگاه بسیاری از گردشگران است. اما بهتر است از هتل های شلوغ اطراف تکسیم جایی برای اقامتگاه انتخاب نکنید. شما برای انتخاب نوع اقامتگاه خود گزینه های متفاوتی چون هتل های لوکس و اقامتگاه ها و هاستل های ارزان دارید که بهتر است بنا به بودجه و نوع سفری که دارید، بهترین اقامتگاه را انتخاب کنید. بنابراین شاید بتوان گفت مهمترین کار بعد از خرید بلیط لحظه آخری استانبول و رسیدن به این شهر تاریخی، مشخص کردن و رزرو اقامتگاه و هتل است.

۴. روز خودتان را با یک صبحانه عالی در استانبول شروع کنید.

خرید بلیط هواپیما استانبول

صبحانه در استانبول یکی از بخش های با ارزش و مهم روز است. سبک های متفاوتی از ارائه صبحانه در استانبول وجود دارد که معمولا بیشتر آن ها به این صورت است که داخل یک ظرف بزرگ، بشقاب های کوچکی از مربا، زیتون، پنیرهای محلی، عسل، خامه و کره، و همچنین نان تازه وجود دارد. نوع کامل‌تر این صبحانه ها شامل انواع املت و نیمرو و بیکن سرخ شده و ... در کنار ظرف می‌شود. یکی از کافه های خوب استانبول برای صرف صبحانه کافه چاک ماک کاهالتی سالانو (Cakmak Kahvalti Salonu ) در محله بشیکتاش قرار دارد و یا کافه کاله (Rumeli Kale Cafe) که در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد و برای صرف یک صبحانه سنتی ترکی مکان بسیار مناسبی است.

۵. استفاده از کلمه مرحبا را فراموش نکنید.

شما می‌توانید با زبان انگلیسی بسیاری از درخواست های خودتان را بیان کنید و با مشکلی رو به رو نشوید اما آشنایی با چند کلمه ترکی در طول سفرتان به شما کمک خواهد کرد تا خود را نزدیک‌تر به مردم ترکیه حس کنید. بنابراین بهتر است عبارات زیر را یاد بگیرید.

 : Merhabaمرحبا / سلام

Günaydın: گو-نای-دِن / صبح بخیر

İyi akşamlar/geceler: ایی-آک-شام-لار/ گِ-جِ-لَر / (عصر بخیر)(شب بخیر)

 : Güle Güleگو-له گو-له / خداحافظ

 : Lütfenلطفا

: Affedersinizآفِ-دَر-سی-نیز / عذر میخواهم (می بخشید)

: Ne Kadarنِه-کا-دار/ چقدر؟ (چقدر میشه؟)

: Hesap Lütfenحساپ لطفا / حساب، لطفا؟ (صورتحساب ما چقدر است؟)

: Tuvalet Neredeتو-وا-لِت-نِ-رِ-دِه / سرویس بهداشتی کجاست؟

۶. یک کفش پیاده‌روی مناسب به همراه داشته باشید.

اگر یک کفش راحت و مخصوص پیاده‌روی دارید و از گشت و گذار و پیاده‌روی های طولانی در کوچه پس کوچه های استانبول اذیت نمی‌شوید، می‌توانید بیشتر شهر استانبول را با پای بگردید. اما برای کسانی که میخواهند با پیاده‌روی های خیلی طولانی خودشان را اذیت نکنند و زمان کمی هم دارند بهتر است بدانید که شبکه ای تمیز و کارآمد از حمل و نقل عمومی مثل: قطارها، اتوبوس ها، تراموا ها و کشتی ها بیشتر مناطق شهر را بهم پیوند می دهند. همچنین اگر قصد حمل و نقل عمومی را دارید، سعی کنید از ساعت شلوغ خودداری کنید و مسیرها را قبل از شروع به حرکت حتما بررسی کنید.

۷. هنگام استفاده از تاکسی های استانبول حواستان را جمع کنید.

تاکسی ها معمولا از سایر وسایل حمل و نقل گران تر هستند ولی استفاده از آن ها راحتتر است. همچنین در بعضی از این تاکسی کمربند ایمنی استفاده نمی‌شود و معمولا رانندگان، محدودیت سرعت را نادیده می‌گیرند. در بعضی مواقع ممکن است رانندگانی به شما برخورد کنند که مبالغ بسیار بالاتری را بخواهند از شما دریافت کنند بنابراین باید مطمئن شوید که تاکسیمتر تاکسی روشن و درست باشد. در استانبول استفاده از تاکسی های اینترنتی هم مقدور است.

۸. در شبه جزیره تاریخی استانبول قدم بزنید و از آن لذت ببرید.

خرید بلیط هواپیما استانبول

در استانبول جاذبه های گردشگری فراوان دیگری به جز مکان های تاریخی و معروف آن هم وجود دارد اما این بدین معنی نیست که از تماشا و بازدید این آثار شگفت‌انگیز غافل بمانید. بیشتر این آثار را در یک روز هم میتوان بازدید کرد، البته اگر گذراندن یک روز طولانی برایتان خسته‌کننده نباشد. برای اینکه وارد ازدحام جمعیت نشوید بهتر است پیاده‌روی خود را از پل گالاتا شروع کنید، از دیدن بازار ادویه لذت ببرید و سپس از آنجا به ترتیب بازدید از مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد (هزینه ورودی ندارد)، مسجد ایاصوفیه،‌کاخ توپکاپی، پارک گولهانه و در انتها بازدید از آب انبار باسیلیکا.

برای تهیه هدیه و سوغاتی از استانبول همیشه اول از همه می‌توانید سری به بازار بزرگ استانبول بزنید و در نهایت میتوانید سری به بازارهای سنتی اطراف بزنید و از فضای سنتی و قدیمی آن ها لذت ببرید.

۹. حتما زمانی برای چای خوردن در کافه های استانبول در نظر بگیرید.

نوشیدن چای سیاه در فنجان های کوچک که در نعلبکی به همراه قند سرو می‌شوند یکی از رایج ترین و لذت‌بخش ترین تجربه‌های سفر به استانبول است. در هر منطقه‌ای از استانبول که باشید چای داغ در دسترس است و شما می‌توانید در هر منظره‌ای میخواهید بر روی صندلی کافه ها بنشینید و در حالی که دارید از استراحت کردن لذت می‌برید، یک فنجان چای هم نوش جان کنید. یکی از زیباترین مکان هایی که برای نوشیدن چای به شما پیشنهاد می‌کنیم چای‌خانه دلماباغچه (Dolmabahce Cay Bahcesi) که علاوه بر سرو چایی مطلوب،‌ مکانی ایده‌آل برای تماشای طلوع آفتاب از پشت افق دریای مرمره و جزایر پرنس در دوردست است.

­­در ادامه دانستن بسیاری از نکات دیگر هم، ممکن است برای سفر به استانبول برایتان جذاب و مهم باشد ولی ما در اینجا فقط به چند مورد اصلی آن ها اشاره کرده‌ایم و امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد. اگر علاقه‌مند سفر به استانبول هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با تهیه بلیط خارجی ارزان از سفرمارکت به راحتی به این شهر سفر کنید و از آن جا ماجراجویی خود را آغاز کنید و در انتها از تجربه های ارزشمند خود برای ما و دوستانتان تعریف کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز