۳ ماده معدنی مفید و پرکاربرد را بیشتر بشناسید

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۲:۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۱۲۶۸۲۹
۳ ماده معدنی مفید و پرکاربرد را بیشتر بشناسید
در این مطلب قصد داریم سه ماده مهم استخراج شده از دل معدن را به شما معرفی کنیم تا شما نیز با توجه به کاربرد هر ماده آن را خریداری کنید.

به گزارش برنا، از دیرباز تاکنون زندگی انسان‌ها به مواد معدنی خارج شده از دل زمین گره خورده است. با استفاده از همین مواد انسان‌ها توانستند صنایع مختلف را گسترش داده و به پیشرفت برسند. در واقع شناخت درست مواد معدنی باعث شده است که انسان‌ها از هریک از این مواد در جای مناسب خود استفاده کرده و در نتیجه باعث رشد صنایع شوند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم سه ماده مهم استخراج شده از دل معدن را به شما معرفی کنیم تا شما نیز با توجه به کاربرد هر ماده آن را خریداری کنید.

گیلسونایت، آسفالت طبیعی به دست آمده از دل طبیعت

مواد معدنی

گیلسونایت معمولا در حفاری مایعات روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در 50 سال گذشته از رس‌های ارگانوفیل به عنوان مولفه‌ای برای کمک به حفاری مایعات روغنی استفاده شده است. مایعات روغنی استخراج شده از این چاه‌ها را می‌توان به منظور خنک سازی و روان کاری، حذف قلمه‌ها و حفظ چاه تحت فشار در برابر ورودی بیش از حد مایع یا گاز استفاده کرد. گیلسونایت در واقع یک گل حفاری روغنی است که شامل یک مولفه روغن فاز پیوسته، یک مولفه آب با فاز پراکنده و یک گل رس ارگانوفیل است.

از گیلسونایت می‌توان به عنوان رزین ER یا رزین مهندسی شده استفاده کرد. این نوع رزین‌ها معمولا به منظور استفاده در فرایند تصفیه آسفالتین یا مالتین استفاده می‌شوند و حالت طبیعی آن را حفظ می‌کنند. رزین گیلسونایت نیز به بخشی از گیلسونایت گفته می‌شود که در اثر ترکیب گیلسونایت ریز آسیاب شده با 20 حجم هپتان گرم محلول به دست می‌آید. این ترکیب از طریق فیلترهای 0.8 میکرونی فیلتر شده و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کسرهای گیلسونایت غنی شده با این روش مانند ER-140 و ER-115 نسبت وزنی مالت به آسفالتین بیشتر از 6 است. این رزین‌ها ترجیحا فاقد آسفالتین بوده و به طور اساسی عاری از خاکستر هستند.

رزین‌های ER غنی شده با مالتن دارای نقطه نرم شدن زیر 140 هستند. این رزین‌ها حداقل 50 درصد کمتر از گیلسونایت طبیعی آسفالتن دارند و دارای محلول‌های مشتق شده از مواد معدنی هستند. از نظر وزنی نیز این مواد نامحلول، وزنی زیر 0.05 درصد داشته و نقاط نرم کنندگی آن‌ها کمتر از گیلسونایت طبیعی است. ویسکوزیته محلول، پایداری ویسکوزیته و گرانروی ذوب نیز در این رزین‌ها به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. از گیلسونایت می‌توان برای سبک سازی دوغاب و بهبود عملکرد آن نیز استفاده کرد. همچنین این ماده معدنی به منظور تهیه سیمان با مقاومت بالا استفاده می‌شود. برای فرآوری گیلسونایت نیازی به آب فراوان وجود ندارد و وزن کم آن باعث کاهش تراکم دوغاب می‌شود.

مواد معدنی

دولومیت، یک ماده معدنی و یک سنگ

زمین شناسان کلمه دولومیت را به عنوان نام یک ماده معدنی و نام سنگی معروف استفاده می‌کنند. اما آنچه که در این بخش مدنظر ما است، ماده معدنی دولومیت است. این ماده یک کربنات منیزیم کلسیم با ترکیب شیمیایی CaMg(CO3)2 است که به عنوان جزء ابتدایی سنگ دولومیت شناخته می‌شود. گاهی ممکن است کمی از این ماده در سنگ آهک نیز یافت شود. در این صورت از این سنگ به عنوان سنگ آهک دولومیتی یاد می‌شود. این ماده معدنی را نمی‌توان در محیط‌های رسوبی جدید پیدا کرد. بیشتر سنگ‌هایی که حاوی دولومیت هستند در ابتدا به صورت گل و لای کربنات کلسیم رسوب پیدا کرده و پس از افزایش منیزیم دولومیت تشکیل داده می‌شود.

مواد معدنی

دولومیت را معمولا می‌توان در رگه‌های هیدروترمال یافت. در این رگه‌ها علاوه بر دولومیت مواد معدنی دیگری نظیر فلوریت، باریت، پیریت، کالکو پیریت، گالنا یا اسفالریت نیز پیدا می‌شود. دولومیت دارای سه جهت برش کامل است که احتمالا زمان دانه ریز شدن آن به چشم نمی‌آید. اما اگر به بلور آن نگاه کنید به راحتی می‌توانید زاویه‌های شکاف بلور را مشاهده کنید. سختی این ماده معدنی برابر 1، 2، 3 تا 4 است و معمولا در کریستال‌های رومبوهدری رگه‌های هیدروترمال به صورت خمیده دیده می‌شود.

دولومیت با اسید کلریدریک رقیق و سرد واکنش ضعیفی ایجاد می‌کند. برای قدرت بخشیدن به این واکنش می‌توان اسید را گرم‌تر کرده یا دولومیت را به صورت پودر درآورد. توجه کنید که برای پودر کردن دولومیت نیازی به فرایند یا دستگاه پیچیده‌ای ندارید. تنها کافی است آن را روی یک صفحه رگه‌ای بکشید. از نظر ترکیب شیمیایی دولومیت شباهت زیادی به کلسیت دارد. چرا که کلسیت از کربنات کلسیم یا CaCO3 ساخته شده و دولومیت یک کربنات منیزیم کلسیم با ترکیب شیمیایی CaMg(CO3)2 است. کلسیت دارای سختی 3 است. درحالی که دولومیت با سختی 1، 2، 3 تا 4 کمی سخت‌تر است. کلسیت به شدت با اسید کلریدریک سرد واکنش نشان می‌دهد. در حالی که بهترین روش برای تشخیص دولومیت از کلسیت در نظر گرفتن سختی و واکنش اسیدی آن‌ها است. دولومیت واکنش بسیار ضعیفی با این ماده دارد.

دولومیت به عنوان یک ماده معدنی کاربرد زیادی ندارد. در واقع کاربرد سنگ دولوستون بیشتر از دولومیت است. چرا که استخراج آن کار آسان‌تری بوده و نیازی به تجهیزات معدنی پیچیده‌ای ندارد. دولوستون معمولا در صنایع عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن می‌توان به عنوان ماده پایه در ساخت جاده یا به عنوان سنگ‌دانه برای ساخت بتن و آسفالت نیز استفاده کرد. این ماده همچنین در تولید سیمان کلسیمی برای ساخت بلوک‌هایی با اندازه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع واکنش دولومیت با اسید باعث شده است که این ماده معدنی به منظور خنثی‌سازی اسید در صنایع شیمیایی استفاده شود. همین ویژگی آن را برای استفاده در پروژه‌های بازسازی جریان یا تهویه خاک نیز مناسب کرده است. از آنجایی که مقدار منیزیم در دولومیت زیاد است، می‌توان از آن برای افزودنی خوراک دام، عامل پخت و شار در فرآوری فلزات یا یکی از مواد اولیه در تولید شیشه، آجر و سرامیک نیز استفاده کرد. دولومیت را می‌توان به عنوان سنگ میزبان برای کانسارهای سرب، روی و مس نیز به کار برد.

سیلیس، یک ماده معدنی پرکاربرد

سیلیس را می‌توان یکی از مواد معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف و حتی زندگی روزمره ما دانست. این ماده معدنی همان چیزی است که در کنار مواد استخراج شده از معادن شن و ماسه خانه‌هایی را که در آن زندگی می‌کنیم می‌سازد. شاید برای شما تصور خانه‌های بدون آجر، ملات یا پنجره، اتومبیل‌های بدون موتور و شیشه جلو و زندگی بدون جاده یا دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل کار مشکلی باشد. باید بدانید که سیلیس همان چیزی است که این زندگی را برای ما فراهم کرده و در واقع هر ماده‌ای که از شیشه یا سفال ساخته شده یا هر سازه‌ای که از این مواد در آن استفاده شده، به نوعی مدیون سیلیس است.

سیلیس صنعتی در مجموعه وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده‌ترین این صنایع صنعت شیشه سازی، ریخته گری، ساختمان سازی، سرامیک و صنایع شیمیایی است. از سیلیس همچنین می‌توان به عنوان یک پرکننده کاربردی برای رنگ‌ها، پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها نیز استفاده کرد. از شن و ماسه سیلیس نیز می‌توان برای تصفیه آب و کشاورزی بهره برد. با استفاده از سیلیس می‌توان طیف وسیعی از امکانات ورزشی و تفریحی را ساخت و نگهداری کرد.

سیلیس بلورین نیز یک ماده معدنی پرکاربرد است که در صنایع با تکنولوژی بالا نظیر ساخت الیاف‌های انتقال داده‌های نوری و ریخته گری دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده معدنی می‌توان به عنوان ماده اولیه تولید فلز سیلیکون و فروسیلیسیم نیز بهره برد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تخصصی سیلیس استخراج روغن است. سیلیس به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. صنایعی که بسیاری از ما حتی نمی‌دانیم چگونه از آن استفاده می‌کنند.

چگونه فروشگاه‌های مواد معدنی را پیدا کنیم؟

همان‌قدر که شناخت مواد معدنی مختلف و کاربرد آن‌ها می‌تواند در خرید بهتر این مواد و استفاده از آن‌ها مفید باشد، شناسایی فروشگاه‌های معتبر مواد معدنی نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد. برای کسانی که خود صاحب معدن هستند، یافتن فروشگاه‌هایی برای خرید تجهیزات معدن یا فروش محصولات آن‌ها می‌تواند مفید باشد. خوشبختانه در حال حاضر صاحبان کسب و کارهای مختلف می‌توانند از طریق فضای اینترنت فروشگاه‌های معتبر را به راحتی پیدا کرده و بدون واسطه به آن‌ها متصل شوند.

ایستگاه یکی از پلتفرم‌های معتبر کشور است که می‌تواند به شما انواع فروشگاه‌های مواد و تجهیزات معدنی را معرفی کند. اگر فروشنده این محصولات بوده و قصد دارید مشتریان خود را افزایش دهید، می‌توانید آگهی فروشگاه خود را در سایت ایستگاه ثبت کنید. همچنین خریداران این محصولات نیز می‌توانند برای یافتن کالای موردنظر خود و خرید آن از فروشگاهی معتبر به ایستگاه مراجعه کنند. با استفاده از خدمات ایستگاه فروشنده و خریدار واقعی بدون واسطه به هم متصل شده و خرید در بستری مطمئن و با قیمتی مناسب انجام می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز