آیا برای ازدواج آمادگی لازم را دارید

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۱۰:۴۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۵۱۳۸۳
آیا برای ازدواج آمادگی لازم را دارید
در این مقاله نکاتی که برای ازدواج مهم است را مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش برنا، ازدواج یک پیوند و تعهد زناشویی بین زن و مرد می باشد، که هر فردی در سنین مختلف و با توجه  به شرایط ذهنی، عقلی، اقتصادی، خانوادگی و غیره تصمیم به ازدواج می گیرد.

ازدواج یک تصمیم بزرگ و سرنوشت ساز در زندگی افراد می باشد و هرکس باید قبل از ازدواج باید خود را از لحاظ پذیرش مسئولیت، سازگاری با جنس مخالف، تحمل سختی و رنج، تحمل شرایط مختلف و غیره بسنجد و با آمادگی لازم تصمیم به ازدواج بگیرد.

ازدواجی موفق می باشد که زن و مرد قبل از ازدواج نیاز ها و خواسته های خود را به خوبی بشناسند، به درک بالایی برسند و همچنین هدف خود را برای ازدواج مشخص کنند، ازدواج می توانند عامل خوشبختی و رسیدن به سعادتمندی در فرد شود اما متاسفانه بعضی از ازدواج ها ناموفق می باشد.

اگر زن و مرد آمادگی لازم را برای ازدواج نداشته باشند و معیار و هدف خود را برای ازدواج مشخص نکنند در این صورت ممکن است با چشم پوشی از نیاز ها و خواسته هایشان و صرفا بر اساس احساسات خود ازدواج کنند.

این افراد ممکن است در زندگی از ازدواج پشیمان شوند یا ازدواج ناموفقی داشته باشند. شکست در زندگی زناشویی، یکی از تلخ ترین تجربه ها در زندگی فرد است.

با توجه به آن چه گفته شد زن و مرد باید قبل از ازدواج به شناخت خوبی از خود و طرف مقابل برسند، آن ها باید نسبت به گذشته فردی که می خواهند با او ازدواج کنند اطلاع داشته باشند، در مورد تفاوت های یکدیگر از جمله تفاوت های اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و ... آگاه باشند، هدف آن ها از ازدواج و معیار هایشان باید به خوبی مشخص شده باشد، با مسئولیت های ازدواج به خوبی آشنا باشند، نیاز ها و خواسته های خود را از ازدواج مشخص کرده و شخصیت طرف مقابل را به خوبی بشناسند.

در این مقاله نکاتی که برای ازدواج مهم است را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیشنهاد روانشناس به شما انجام تست آمادگی قبل از ازدواج است.

ازدواج

نکات مهم آمادگی برای ازدواج

همانطور که می دانید یکی از سرنوشت ساز ترین تصمیمات برای زندگی هر فرد، انتخاب همسر و ازدواج می باشد، بنابراین باید فرد را به خوبی شناخت و با چشم باز و از روی عقل تصمیم گرفت.

  • نقاط مشترک و تفاوت های خود و همسرتان را بشناسید

زوجین قبل از ازدواج باید تفاوت ها، نقاط ضعف و قوت همدیگر را به خوبی بشناسند و به این نتیجه برسند که می توانند تفاوت های شریک جنسی خود را بپذیرند.

مسئله ای که در ازدواج بسیار اهمیت دارد توانایی سازگاری با تفاوت ها و مشکلات زندگی مشترک می باشد و همچنین فرد باید تلاش کند که این تفاوت ها را از بین ببرد.

  • شناخت مسیر ازدواج

ازدواج زمانی موفق است که شریک زندگی شما یک همراه همیشگی باشد و بتوانند شما را در مشکلات مختلف درک کنند و در سختی ها و شادی های زندگی در کنار شما باشد در این صورت او می توان عشق و صمیمیت را در زندگی ایجاد کند و زندگی خوبی داشته باشید.

پس آن چه که در زندگی و ازدواج موفق بسیار مهم است  داشتن همراه صمیمی می باشد، البته عوامل دیگری هم تاثیر دارد و این تنها عامل ازدواج موفق نیست و باید فرد اطلاعات مختلفی از ازدواج داشته باشد و هدف خود را از ازدواج به خوبی مشخص کند.

  • آگاهی از شخصیت طرف مقابل

شما باید قبل از ازدواج شخصیت طرف مقابل را به خوبی بشناسید زیرا ممکن است فرد روحیه حساسی داشته باشد و شما نتوانید با او سازگار شوید که در این صورت ازدواج شما با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

ممکن است فرد تمایل به تنهایی و گوشه گیری داشته باشد، برخی از افراد شخصیت مضطرب و نگرانی دارند و دائما حس ترس و دلشوره به سراغ آن ها می آید یا ممکن است بسیاری از افراد جنبه انتقاد پذیری نداشته باشند.

افرادی که این ویژگی ها را دارند ممکن است اعتماد به نفس نداشته باشند و همیشه خود را حقیر و بی ارزش بدانند، آن ها ویژگی های مثبت خود را نمی بینند، به همین دلیل ممکن است تحمل این افراد برای بعضی از زوجین بسیار سخت باشد و نتوانند با روحیات یکدیگر بسازند.

مثلا افرادی که روحیه حساسی دارند نمی توانند به طور منطقی با آن ها به مشورت بپردازید و در مورد خرید خانه یا بچه دار شدن تصمیم درستی را بگیرید.

  • روحیات و علایق خود را بشناسید

همه ما انسان ها در زندگی روحیه و اخلاقیات خاص خودمان را داریم که گاهی نسبت به خلق و خوی خود بی خبر هستیم، زیرا شخصیت خود را به خوبی نمی شناسیم.

ما قبل از این که تصمیم به ازدواج بگیریم باید خودمان را به خوبی بشناسیم، ویژگی های روحی و اخلاقی خود را مورد بررسی قرار دهیم و به شناخت کافی از خود برسیم.

در صورتی که از خود شناخت داشته باشیم ویژگی های مثبت و منفی خود را به خوبی می شناسیم و نسبت به اهداف و اولویت های خود در زندگی آگاه خواهیم بود.

  • تحقق در مورد گذشته فرد

بسیاری از افراد ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی شده باشند. این مشکل از گذشته آن ها سرچشمه می گیرد و ممکن است تجربه های تلخی در گذشته داشته باشند. مثلا مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته باشند، پرخاشگری فیزیکی و یا مشکلات روحی و روانی را تجربه کرده باشند، همچنین ممکن است ازدواج ناموفقی در گذشته داشته که آسیب هایی به آن ها وارد کرده است.

گذشته افراد بسیار مهم است و باید تحقیقات لازم در آن زمینه انجام شود و فرد به شناخت دقیقی برسد، زیرا بعضی افراد در حدی مشکل دارند که توانایی سازگاری با یک شریک جدید و تشکیل زندگی جدیدی را ندارند.

  • نیاز خود را در ازدواج را مشخص کنید

زن و مرد هنگامی که با یکدیگر ازدواج می کنند نه تنها نیاز های خودشان را بلکه نیاز های طرف مقابل را نیز باید برطرف می کنند.

  1. نیاز های احساسی مانند نیاز به عشق، صمیمیت، نیاز به محبت، صحبت، درد و دل کردن با شریک زندگی، همچنین نیاز به درک کردن و همدلی از طرف مقابل.
  2. گاهی هدف زوجین از ازدواج از جمله زن تامین نیاز های مانند ایمنی و مالی می باشد، زیرا فرد می خواهد در زندگی آسایش و رفاه داشته باشد.
  3. هر دو زوج نیاز دارند که با شریک زندگی خود احساس راحتی کنند و بتوانند مشکلاتشان را با یکدیگر در میان بگذارند و همیشه با یکدیگر همراه و صمیمی باشند، زیرا یکی از هدف های مهم ازدواج همدم می باشد.
  4. برخی از زوجین برای این که اعتماد به نفس خود را افزایش دهند نیاز به حمایت شریک زندگی شان دارند.
  5. زن و مرد در زندگی نیاز دارند تا سرگرمی و تفریح داشته باشند و همچنین آن ها نیاز دارند تا اوقات فراغت خود را با همسرشان بگذرانند و در کنار یکدیگر شاد و خوشحال باشند.

از دیگر نیاز هایی زوجین برای ازدواج می توان به نیاز های اجتماعی، دیده شدن، تعلق خاطر داشتن و تشکیل خانواده اشاره کرد.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان مطالب مفیدی در مورد ملاک های ازدواج برای شما فراهم کرده است.

ازدواج

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز