مهاجرت تحصیلی

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۱۴:۳۱:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵۲
مهاجرت تحصیلی
در این مطلب دربارۀ شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه بیشتر سخن خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

به گزارش برنا، در سال‌های اخیر دانشجویان علاقۀ فراوانی به مهاجرت تحصیلی و ورود به دانشگاه‌های معتبر جهان، از جمله دانشگاه‌های فرانسه پیدا کرده‌اند؛ زیرا با کسب دانش لازم و مدرک دانشگاهی معتبر، بخت‌شان را برای یافتن شغل مدنظرشان می‌توانند افزایش دهند و به‌عنوان نیرویی ماهر به‌سرعت جذب شرکت‌های موجود در کشور مقصد شوند. البته به این نکتۀ مهم نیز باید توجه کنید که مهاجرت تحصیلی سختی‌های خاص خود را دارد و متقاضیان پیش از تصمیم‌گیری نهایی، تمامی نکته‌های مربوط به وضعیت تحصیل، هزینۀ تحصیل، موقعیت شغلی، شرایط اقامت و... را باید مدنظر قرار دهند. در این مطلب دربارۀ شرایط مهاجرت تحصیلی به فرانسه بیشتر سخن خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

دولت فرانسه باهدف ارتقای کیفیت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این کشور بودجه‌‌ای هنگفت برای سیستم آموزشی درنظر گرفته؛ از این رو، یکی از سیستم‌های آموزشی معتبر جهان را تشکیل داده است. دستاوردهای صنعتی و فنی و علمی فرانسه در حوزه‌های فضایی، حمل‌و‌نقل، پزشکی، ریاضیات و تعداد زیاد برندگان جایزۀ نوبل در این کشور به‌خوبی نشان‌دهندۀ پویایی پژوهش در سیستم آموزشی این کشور هستند. برخی از مزایای تحصیل در فرانسه عبارت‌اند از:

  • برابربودن دانشجویان خارجی و داخلی
  • کیفیت آموزشی مطلوب متناسب با نیاز دانشجو
  • ارائۀ بیش از ۱،۳۰۰ رشتۀ تحصیلی به زبان انگلیسی
  • رتبۀ ششمین کشور برتر جهان در حوزۀ تحقیق و توسعه
  • پنجمین قدرت اقتصادی برتر جهان
  • بهره‌بردن از صنایع پیشرفته و پیشرو در زمینه‌های مختلف علمی
  • ارائۀ فرصت یادگیری زبان فرانسوی
  • ارائۀ بیمۀ درمانی دانشجویی رایگان
  • سومین کشور برتر جهان در زمینۀ جذب دانشجویان بین‌المللی

نکتۀ مهم دیگر دربارۀ تحصیل در فرانسه این است که آموزش عالی در این کشور هم برای دانشجویان فرانسوی و هم دانشجویان بین‌المللی رایگان است و باوجود وضع قوانینی برای دریافت شهریه از دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌های فرانسه همچنان رایگان هستند.

متقاضیان تحصیل در فرانسه با اخذ پذیرش در یکی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری اقامت دانشجویی carte de séjour d’étudiant  می‌توانند بگیرند و بیست ساعت در هفته کار کنند.

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به فرانسه شرکت در دوره‌های زبان فرانسه است. دولت فرانسه برای شناساندن هرچه بیشتر این زبان به مردم دنیا و ترویج آن به‌شدت می‌کوشد. متقاضیان برای شرکت در این دوره‌ها باید بیش از هجده سال و مدرک دیپلم داشته باشند. گفتنی است آنان با شرکت در دوره‌های زبان فرانسه ویزای تحصیلی نیز می‌توانند دریافت کنند و با کسب نمرۀ موردنیاز در این دوره، از دانشگاه‌های فرانسه پذیرش بگیرند و ادامه‌تحصیل دهند.

یکی دیگر از مزیت‌های گذراندن دورۀ زبان در فرانسه و خبر خوشحال‌کننده برای متقاضیان مهاجرت به کانادا این است که افراد پس از گذراندن دورۀ زبان فرانسوی در فرانسه، بخت بیشتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا خواهند داشت.

کار دانشجویی در فرانسه به دو دسته تقسیم می‌شود: 1. کارهای داخل دانشگاه (On Campus) مانند دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی استادان، پذیرش و استقبال از دانشجویان تازه‌وارد در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و کمک به دانشجویان معلول و... 2. کارهای بیرون از دانشگاه (Off Campus) همچون کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها و نگهداری از کودکان و دانشجویان بین‌المللی از هر کشور و در هر مقطع تحصیلی اجازه خواهند داشت حین تحصیل در فرانسه کار کنند. دانشجویان مدرسه‌های زبان نیز برای بهره‌بردن از این امکان باید حداقل بیست ساعت در هفته کلاس داشته باشند.

متقاضیان دریافت اقامت فرانسه پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور گواهی تعهد استخدام یا قرارداد کاری با حقوق یک‌ونیم برابر حداقل حقوق در فرانسه باید داشته باشند. متقاضیان ثبت شرکت مرتبط با رشتۀ تحصیلی در فرانسه نیز برای دریافت اقامت موقت می‌توانند درخواست دهند. برای دریافت کارت اقامت (carte de résident) باید پنج سال متمادی در فرانسه اقامت و هر ده سال نیز اقامتتان را تمدید کنید. اعضای خانواده شما نیز پس از پنج سال برای اقامت دائم می‌توانند درخواست دهند. ناگفته نماند اگر بیش از دو سال متوالی از فرانسه خارج شوید، اقامت دائم‌تان باطل خواهد شد.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری در فرانسه در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور نیز درخورتوجه است. به‌عنوان مثال 7/97 درصد دانشجویان اکول پلی‌تکنیک (École Polytechnique)  حداکثر یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، مشغول کار می‌شوند. از نظر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان، دانشگاه یادشده رتبۀ هجدهم جهان را از آن خود کرده است.

هزینه‌های زندگی در فرانسه و تحصیل در کالج‌های زبان این کشور بسته به شهر و مؤسسۀ انتخاب‌شده متغیر است؛ اما به‌طورکلی، شهریۀ دورۀ زبان از ۱،۸۰۰ تا ۶،۰۰۰ یورو در سال برآورد می‌شود. همچنین، هزینۀ زندگی در این کشور حدوداً ۷۰۰ یورو در ماه برای شهرهایی غیر از پاریس و تقریباً ۹۰۰ یورو در ماه برای پاریس برآورد می‌شود.

اعزام دانشجو به فرانسه

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز