عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۱۱:۴۳:۵۴
کد خبر: ۱۱۷۴۳۵۰
عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن
اما عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارند و در نوسانات آن نقش اصلی را بر عهده دارند. در ادامه به برشماری این عوامل می‌پردازیم.

اما عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارند و در نوسانات آن نقش اصلی را بر عهده دارند. در ادامه به برشماری این عوامل می‌پردازیم.

بررسی عوامل و شرایط تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن و دیگر انواع مقاطع فولادی خود به مسائل بنیادی ایران و دیگر کشورها وابسته است. آهن آلات به عنوان مهم ترین متریال زیرساختی در جهان، همیشه تحت تاثیر سیاست های داخلی و خارجی است و به صورت مستقیم از آن‌ها تاثیر می‌گیرد. حتی می‌توان اینطور بیان کرد که آهن آلات نقشی کمتر از نفت در سیاست های اقتصادی کلان یک کشور ندارد و همپایه آن است.

اما عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن دارند و در نوسانات آن نقش اصلی را بر عهده دارند. در ادامه به برشماری این عوامل می‌پردازیم.

تاثیر سیاست های خارجی و داخلی

سیاست های خارجی و داخلی ایران به صورت مستقیم بر قیمت و ارزش پولی کالاها در ارتباط است. برای مثال سیاست های داخلی و خارجی درکنار یکدیگر است که نرخ ارز و ارزش ریال ایران را تعیین میکند. مشخصا هرچقدر که نرخ ارز افزایش پیدا کند، تیراهن هم قیمتش زیاد خواهد شد.در ادامه کمی بیشتر به این دو عامل میپردازیم.

تاثیر قیمت نفت بر قیمت تیرآهن

ایران یکی از بزرگترین کشورهایی است که اقتصاد آن بر پایه نفت می‌چرخد. بنابراین هرچه نرخ نفت بالاتر باشد، در نرخ رشد اقتصادی ایران تاثیر مستقیم دارد. هرچقدر که درآمد کشور بالاتر باشد، بر سیاست های اقتصادی کلان کشور اثر گذاشته و تورم کمتری در پی خواهد داشت. همه این عوامل و دیگر عواملی که مثل یک زنجیر به آن وصل هستند باعث می‌شود که قیمت تیرآهن تغییر کند.

تاثیر نرخ ارز و دلار بر قیمت تیرآهن

قیمت فولاد در ایران وابسته به قیمت جهانی آن تعیین می‌شود. بنابراین هرچه قیمت دلار افزایش بیابد، علاوه بر این که تاثیرات تورمی خود را روی همه کالاها می‌گذارد، این تاثیر روی  قیمت تیرآهن هم وارد می شود. اما به غیر از آن تاثیر مستقیم هم بر قیمت تیرآهن دارد چرا که قیمت پایه انواع تیرآهن در بورس، از روی قیمت جهانی آن محاسبه می‌شود.

تاثیر تورم داخلی و خارجی

تاثیر تورم بر نرخ یک کالا بر هیچکس پوشیده نیست. آهن به عنوان یک کالای بنیادین به تورم خارجی هم بسیار وابسته است چون که قیمت آن در ایران با معیار قیمت خارجی تعیین می‌شود. از طرفی دیگر نرخ تورم خارجی به غیر از آهن، به طور کل روی تورم داخلی هم اثر می‌گذارد.

تورم داخلی هم که دلایل بسیار زیادی دارد و مشخصا تاثیر زیادی بر قیمت نهایی یک کالا علی الخصوص کالای مهمی مثل تیرآهن می‌گذارد.

قیمت تیرآهن

تاثیر قیمت آهن خام بر قیمت تیرآهن

بدیهی است که قیمت آهن خام به عنوان مواد اولیه همه صنایع فولادی چقدر می‌تواند بر قیمت نهایی تیرآهن تاثیرگذار باشد. هرچند ایران یکی از بزرگترین منابع آهن خام را در جهان دارد و نه تنها آن را وارد نمی‌کند بلکه صادرات هم وجود دارد. اما برای کشورهایی که خود منابع غنی آهن ندارند، واردات فولاد خام وجود دارد که تاثیر قیمتی آن را دوچندان می‌کند.

تاثیر هزینه حمل و نقل و باربری

حمل و نقل در فروش تیرآهن تاثیر مستقیم خود را دارد. برای مثال گاهی برای حمل و نقل آهن آلات باید از راه‌های هوایی، دریایی و زمینی استفاده کرد که در حجم بالا هزینه‌های گزافی را در پی دارد. به همین دلیل است که وزن تیرآهن در باربری و تعیین قیمت نهایی بسیار تاثیر گذار است. با استفاده از جدول وزنی و یا محاسبه گر آنلاین وزن تیرآهن، می‌توان آن را محاسبه کرد.

مخصوصا برای کشورهایی که واردات مواد خام دارند، هزینه اولیه ورود مواد خام به کشور خود هزینه‌ای اضافه بر گردن دولت می‌اندازد.

تاثیر قیمت خدمات بر قیمت تیرآهن

خدمات مربوط به آهن می‌تواند در قیمت نهایی یک مقطع فولادی تاثیر زیادی بگذارد. مثلا برای ساخت تیرآهن لانه زنبوری باید از برشکاری استفاده کرد که هزینه در پی دارد. همچنین جوشکاری، خمکاری، آبکاری، نوردکاری و ... که از دیگر خدمات مربوط به آهن هستند به شدت بر قیمت نهایی آهن تاثیرگذارند.

برای تیرآهن به طور مشخص هزینه ساخت، برشکاری و جوشکاری وجود دارد.

تاثیر آب

آب یکی از مهم‌ترین عوامل در تولید فولاد است. خنک کننده اصلی بیشتر کارخانجات هنوز آب است و از روش سنتی برای تولید استفاده میکنند. بنابراین عوامل تاثیرگذار بر قیمت و میزان آب در کشور می‌تواند روی قیمت نهایی فولاد و در اینجا تیرآهن اثر بگذارد.

تاثیر قیمت انرژی

قیمت انرژی به عنوان مهم‌ترین عامل تولید تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی فولاد دارد. برای مثال تیرآهن تولیدی باتوجه به عواملی که در تولید آن نقش داشته قیمت گذاری می‌شود بنابراین تاثیر قیمت انرژی را می‌توان به صورت مستقیم بر آن دید. در ایران نرخ انرژی برای تولیدکنندگان به صورت دولتی تعیین می‌شود تا تاثیر غیرمعقولی بر قیمت نهایی نگذارد.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت تیرآهن

عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل در تعیین ارزش یک کالا هستند. در آهن آلات و تیرآهن هم این موضوع به خوبی دیده می‌شود. برای مثال اگر بازار تقاضای بسیاری را تجربه کند، قیمت‌ها افزوده خواهد شد و بر عکس. این موضوع را در فصول ساخت و ساز در ایران می‌بینیم که چطور قیمت تیرآهن را دستخوش تغییر می‌کند.

تاثیر بورس کالا بر قیمت تیرآهن

آهن آلات از آن دسته کالاهایی هستند که تولیدکنندگان بزرگ آن مجبور به فروش محصولات خود در بورس کالا هستند. قیمت اولیه تعیین شده در بورس کالا، میزان عرضه تیرآهن و تقاضای آن در قیمت نهایی و قیمتی که در بازار به خریداران می‌رسد تاثیر مستقیم می‌گذارد. خرید از بورس کالا برای همه ممکن نیست و بازرگانی های فولاد بیشترین تامین کننده فولاد مورد نیاز بازار هستند. راهنمای کامل خرید تیرآهن می‌تواند در خرید بهترین نوع تیرآهن بسیار کمک کننده باشد.

تاثیر فصل

فصل‌های مختلف بنابر فعالیت‌های ساختمانی می‌تواند روی قیمت تیرآهن اثر بگذارد. برای مثال بهار و تابستان بیشتر فعالیت‌های عمرانی وجود دارد، بنابراین تقاضا افزایش پیدا کرده و قیمت تیرآهن به دلیل افزایش نرخ ساخت و ساز، افزایش می‌یابد.

تاثیر نرخ مسکن

نرخ مسکن و نرخ تیرآهن هردو به صورت دوسویه باهم در ارتباط هستند. اگر قیمت آهن آلات افزایش پیدا کند، نرخ مسکن هم بالا می‌رود اما از طرفی دیگر، اگر قیمت مسکن هم بالا برود، شاهد افزایش قیمت تیرآهن خواهیم بود.

بیماری کرونا، عامل تاثیر گذار بر قیمت آهن در دو سال اخیر

تاثیر بیماری کرونا بر تمام بخش‌های اقتصاد دنیا بر هیچکس پوشیده نیست. کاهش نرخ تولید کشورهای جهان، رکود در دنیا و کاهش نرخ صادرات و واردات، کاهش فعالیت‌های عمرانی و صنعتی در سراسر جهان، همه و همه باعث شد که اقتصاد دستخوش تغییرات زیادی شود. در ایران هم، شاهد این تغییرات بر قیمت آهن آلات بودیم که مانند دیگر کشورها، ابتدا رکودی را تجربه کرد و سپس دچار افزایش قیمت شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز