معروفترین حلال های شیمیایی

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۴:۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۱۸۳۳۶۷
معروفترین حلال های شیمیایی
برای خرید مواد شیمیایی و حلال های شیمیایی می توانید با بازرگانی شیمیایی تهران در ارتباط باشید.

به گزارش برنا، حلال های شیمیایی در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.  این حلال های شیمیایی عموما به دو دسته ی معدنی و آلی تقسیم می شوند. در ادامه ی متن با انواع این مواد بیشتر آشنا خواهید شد :

حلال شیمیایی چیست؟

این مواد ترکیباتی مایع هستند که در آن مواد دیگر (حل شونده) حل می شود و محلول ، شکل می گیرد. حلال های قطبی باعث ایجاد یون می شوند و در محلول یون های مختلفی ایجاد می کنند. انواع غیر قطبی (به عنوان مثال ، هیدروکربن ها) چنین قابلیتی ندارند و نمی توانند سبب تشکیل یون های مختلف در محلول شوند. حلال ها ممکن است غالباً اسیدی، بازی یا آمفوتریک (هر دو) باشند.

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد این مواد به دو دسته ی آلی و معدنی تقسیم می شوند که در ادامه ی متن به بررسی آن ها بیشتر می پردازیم:

حلال های شیمیایی آلی و معدنی چه تفاوتی دارند؟

 ترکیبات آلی که به عنوان حلال استفاده می شوند شامل ترکیبات آروماتیک و سایر هیدروکربن ها ، الکل ها ، استرها ، اترها ، کتون ها ، آمین ها و هیدروکربن های نیتراته و هالوژنه هستند. کاربردهای اصلی این مواد عبارتند از: سنتزهای شیمیایی ، پاک کننده های صنعتی ،فرآیندهای استخراج ، داروها ، انواع جوهر و مرکب ها ،رنگ ها ، لاک ها و... .

حلال های آلی حلالهای پایه کربن هستند (یعنی در ساختار مولکولی خود حاوی کربن می باشند). بسیاری از مواد شیمیایی مختلف می توانند به عنوان حلال های آلی استفاده شوند. انواع آلی بسته به نوع گروه عاملی ای که دارند می توانند قطبی و غیر قطبی باشند. در فرآیند حلالیت در حلالهای آلی ، واکنش معمولاً به آرامی صورت می گیرد به طوری که انرژی مورد نیاز در اثر حرارت دادن برای بهینه سازی شرایط حلالیت انجام می شود. توجه نمایید که محلول حاصله هادی الکتریکی نیست.

حلالهای غیر آلی (معدنی) حلالهایی غیر آبی هستند که اجزای آلی در آنها وجود ندارد. معمولاً حلالهای غیرآلی ، از نوع قطبی هستند بنابراین در انواع مواد شیمیایی آلی و غیر قطبی حل نمی شوند. محلول حاصله با کمک این مواد یک هادی الکتریکی خوب است. نمونه هایی از حلالهای غیر آلی ، آمونیاک ، اسید سولفوریک و سولفوریل کلرید فلوراید می باشد.

نگاهی دقیق تر به معروف ترین حلال های موجود:

تمامی حلال های موجود کاربرد عمده ای دارند و تقریبا می توان گفت که بدون استفاده از حلال ها نمی توان حتی یک محصول فراوری ساده را نیز تولید نمود. با این حال برخی از این ترکیبات از بقیه مواد شناخته شده تر هستند که در ادامه به صورت خلاصه به شرح آن ها می پردازیم:

اتانول آمین ها

اتانول آمین ها جر معروف ترین حلال های آلی هستند. این مواد عموما در محصولات آرایشی، صنعت نفت و گاز، سنتز مواد شیمیایی و... مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیب به سه دسته ی مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین و تری اتانول آمین تقسیم می شوند.

 نکته: با توجه به سمیت بالای دی اتانول آمین از خود این ماده به عنوان حلال در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نمی شود.

خرید مواد شیمیایی + حلال های شیمیایی

تولوئن:

تولوئن یکی دیگر از حلال های مهم مورد استفاده در صنعت است. این ماده که با نام تولول نیز شناخته می شود بیشترین کاربرد را در صنعت رنگ سازی به عنوان رقیق کننده دارد. در صنعت ساخت بنزین نیز این ماده به منظور بهبود عدد اکتان مورد استفاد قرار می گیرد.

اتیلن گلیکول:

اتیلن گلیکول نیز به 3 صورت مونو، دی و تری در بازار موجود می باشد. عمده کاربرد این ماده صنعتی است و در صنایع رنگ و رزین، دهیدراته کردن گاز ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. توجه نمایید که اغلب حلال های نام برده شده در این مقاله، کاربرد صنعتی دارند و خوراکی نمی باشند. به دلیل سمیت این ترکیب استفاده از آن در ساخت ضد یخ هایی که با محیط در ارتباط هستند محدود شده است و از اتیلن گلیکول تنها در مخازن در بسته مانند رادیات اتومبیل ها استفاده می شود.

خرید مواد شیمیایی + حلال های شیمیایی

نرمال بوتانول:

این ماده که با نام 1 بوتانول یا الکل بوتیل نیز شناخته می شود ، الکلی است که در اثر فرآیندهای پتروشیمی یا تخمیر قندهای حاصل از ذرت تولید می شود.

برخی از کاربرد های نرمال بوتانول عبارتند از:

بهبود خواص نیترات سلولز

مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی در محصولاتی مانند شامپو ، محصولات اصلاح و صابون ها و... .

به عنوان یک ماده شیمیایی واسطه برای ایجاد ترکیبات حیاتی دیگر مانند گلیکول اتر ، اکریلات استرها ، آمینو رزین ها ، استات ها و ... کاربرد دارد...

حلال های معروف موجود در شیمیایی تهران

همانطور که گفته شد این مواد شیمیایی در صنایع مختلفی استفاده می شوند و کاربرد های آن به یک صنعت خلاصه نمی شود. برای خرید مواد شیمیایی و حلال های مورد نیازتان می توانید با بازرگانی شیمیایی تهران در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایید و از طریق راه های زیر با آن در ارتباط باشید.

خرید و فروش مواد شیمیایی در بازرگانی شیمیایی تهران:

تلفن تماس: 02191006570

https://tehran-chem.com/

ایمیل: info@tehran-chem.com

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز