۱۰ نکته ضروری نگهداری حیوانات در آپارتمان را فراموش نکنید!!

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۱۱:۲۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۲۴۹۷
۱۰ نکته ضروری نگهداری حیوانات در آپارتمان را فراموش نکنید!!
با زیاد شدن جمعیت آپارتمان‌نشین‌ها و در عین حال افزایش میل انسان به نگهداری از حیوانات در خانه، مشکلاتی پیش می‌آید که شاید در خانه‌های بزرگتر یا حیاط‌دار مورد توجه کمتری قرار بگیرد که در زیر به 10 مورد از آن‌ها اشاره می‍کنیم.

به گزارش برنا، حیوانات خانگی بخشی از زندگی و عضوی از خانواده‌ی ما هستند. ما به عنوان کسانی که در کنار این حیوانات زندگی می‌کنیم در قبال آن‌ها مسئولیت‌هایی داریم. با زیاد شدن جمعیت آپارتمان‌نشین‌ها و در عین حال افزایش میل انسان به نگهداری از حیوانات در خانه، مشکلاتی پیش می‌آید که شاید در خانه‌های بزرگتر یا حیاط‌دار مورد توجه کمتری قرار بگیرد که در زیر به 10 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دنیا پت شاپ + نگهداری حیوانات در آپارتمان

1- مساحت خانه نکته بسیار مهم در نگهداری حیوانات در آپارتمان

با توجه به کوچک بودن فضای داخلی اکثر خانه‌های آپارتمانی بهتر است قبل از این که تصمیم به سرپرستی و نگهداری از حیوان در آپارتمان بگیریم به این مسئله که آیا فضای آپارتمان ما جواب‌گوی فعالیت‌های حیوان خانگی ما می‌تواند باشد یا نه توجه کنیم.

از پرندگان شروع می‌کنیم. قاعدتا پرنده‌ای که برای زندگی آپارتمانی در نظر می‌گیریم پرنده‌ی خیلی بزرگی نیست. بسیاری از ما پرنده‌های خود را درون قفس زندانی می‌کنیم و اجازه‌ی پرواز و فعالیت بیرون از قفس را به آن‌ها نمی‌دهیم که باعث می‌شود عضلاتشان روز به روز ضعیف‌تر شود و به علت کم تحرکی وزن آن‌ها و به دنبال آن تجمع چربی در ناحیه‌ی سینه و مخصوصا اعضای داخلی بدنشان بیشتر شود.

بنابراین بهتر است روزانه در زمان‌های مشخصی پرنده‌ی خود را از قفس بیرون بیاوریم تا کمی در فضای بازتر فعالیت و پرواز کند. در نتیجه باید پرنده‌ای را انتخاب کنیم که متناسب با ابعاد آپارتمان ما باشد.

2- حفظ نظافت، نکته بسیار اساسی در نگهداری حیوانات در منزل

بسیاری از سگ‌ها و گربه‌ها معمولا در ساعاتی که فرد مورد علاقه‌شان به خانه می‌آید، جلوی در منتظر او می‌نشینند. با توجه به این نکته، توجه به نظاف ورودی خانه در نگهداری حیوانات در منزل بسیار مهم است. آوردن کفش به داخل خانه می‌تواند باعث انتقال انواع آلودگی شود که به راحتی به حیوان و حتی خود شما انتقال می‌یابد. پس بهتر است بیشتر از قبل به تمیزی این قسمت از خانه توجه کنید.

چند نکته ضروری دیگر در خصوص نظافت نیز وجود دارد که باید توجه کنید:

  • اگر حیوان را برای گردش به بیرون می‌بریم بعد از بازگشت حتما کف دست و پایش را با شامپو و یا اسکراب‌های مخصوص تمیز کنیم.
  • خاک یا محل ادرار و مدفوع حیوان خانگی خود را روزانه تمیز کنیم.
  • کوتاه کردن ناخن، تمیز کردن دندان‌ها، تمیز کردن گوش‌ها و کوتاه کردن موهای حیوان خانگی خود را پشت گوش نیندازیم.
  • وسایل بازی، جای خواب، قفس و لوازمی که پیوسته با حیوان در تماس هستند را پاکیزه نگه داریم.
  • از شامپوها و مواد شوینده‌ی مناسب استفاده کنیم که می‌توانیم این محصولات را از پت ‌شاپ‌های آنلاین و معتبر مثل دنیا پت‌ شاپ تهیه کنیم.

3- امنیت حیوانات مسئولیتی که به گردن شما است

از اصول دیگر نگهداری حیوان در خانه، فراهم کردن شرایطی‌ست که امنیت را تامین کند. برخی از مهم‌ترین نکات امنیتی که باید در بحث نگهداری حیوانات در منزل توجه کنید به شرح زیر است:

  • اطمینان از بسته بودن پنجره‌ها و در تراس در صورت نداشتن توری‌های محافظ.
  • بستن کامل در منزل هنگام بیرون رفتن از خانه.
  • کلید خانه را جز به اعضای خانه ندهیم.
  • تا جایی که می‌توانیم مسئولیت حیوان خود را به دیگران نسپاریم.
  • وقتی در خانه نیستیم اجاق گاز و بخاری را خاموش کنیم.

دنیا پت شاپ + نگهداری حیوانات در آپارتمان

4 هزینه‌های نگهداری حیوان در منزل را فراموش نکنید

از جمله موارد مهمی که باید قبل از اقدام به نگهداری از حیوان در خانه در نظر بگیریم، برآورد هزینه‌های نگهداری از حیوان است. برای حیوان خانگی علاوه بر هزینه‌های خورد و خوراک و هزینه‌های بهداشتی و وسایل بازی و سرگرمی، هزینه‌های درمان بیماری‌ها و آسیب‌های غیر منتظره را هم باید لحاظ کرد.

5- قوانین آپارتمان نشینی را مد نظر قرار دهید

از آن جایی که اختلاف نظر و عقیده جزء جدا نشدنی جوامع انسانی ا‌ست و متاسفانه قوانین معتبری در حمایت از حیوانات در ایران وجود ندارد، بهتر است قبل از تصمیم گرفتن برای نگهداری از حیوانات در آپارتمان، از رضایت افراد ساکن در واحدهای دیگر آپارتمان اطمینان حاصل کنید تا مشکلی برای شما و حیوان خانگی‌تان پیش نیاید.

6- معاینات پزشکی منظم، ضامن سلامتی حیوان است

حیوانات هم مانند ما انسان‌ها بهتر است هر چندماه یک بار از نظر بیماری‌های شایع نوع و گونه‌ی خود مورد بررسی قرار بگیرند. علاوه بر واکسن‌های دوره‌ای و داروهای ضد انگل، چک کردن دندان و لثه، بررسی کلیه، قلب و کبد، خصوصا برای سگ‌ها و گربه‌ها به صورت منظم الزامی‌ست.

7- به تغذیه حیوان خود به اندازی تغذیه خودتان اهمیت بدهید

با گسترش صنعت تولید غذای حیوانات خانگی، انتخاب غذای مناسب با توجه به نژاد و بیماری‌های خاص آن نژاد، راحت‌تر شده است و خوشبختانه در کشور ما هم تنوع این غذاها قابل قبول هستند و به راحتی می‌توانیم غذای مناسب حیوان خانگی خود را در پت‌ شاپ‌های مختلف و یا در پت شاپ‌های آنلاین پیدا کنیم.

8- گیاهان آپاراتمانی ممکن است بر سلامتی حیوان تاثیرگذار باشد

بسیاری از ما به نگهداری از گل و گیاه در خانه علاقه‌مندیم، غافل از این که بعضی از این گیاهان برای سلامت حیوانات مضرند.

پرندگان معمولا دوست دارند که برگ‌های گل و گیاهان را بکنند یا در خاک گلدان بازی کنند. همچنین جوندگان به دلیل نوع تغذیه گیاهی خود ممکن است برگ‌های گیاهان را بجوند. گربه‌ها هم برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن ممکن است برگ‌های گیاهان را بخورند. پس بهتر است گیاهانی را انتخاب کنیم که از سمی و مضر نبودن آن برای حیوان خانگی خود مطمئن باشیم.

دنیا پت شاپ + نگهداری حیوانات در آپارتمان

9- احساس مسئولیت در قبال حیوان خانگی

مهم‌ترین مسئله قبل از تصمیم گرفتن به نگهداری حیوانات در خانه، این است که از احساس مسئولیت خود نسبت به حیوانی که به سرپرستی می‌گیریم، مطمئن باشیم. بدانیم که در برابر این حیوانات تا پایان عمرشان وظایفی داریم. بپذیریم حیوانی که در خانه با ما زندگی می‌کند عضوی از خانواده‌ی ماست. باید نیازهای آن‌‌ها را بشناسیم و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم.

از تنها گذاشتن بیش از حد تحمل حیوان اکیدا خودداری کنیم و سعی کنیم آن‌ها را به مهمانی که منجر به استرس شدید اکثر آن‌ها می‌شود، نبریم.

10- آموزش دادن به حیوان بخش اساسی از نگهداری در منزل

بسیاری از ما دوست داریم به حیوان خانگی خود آموزش‌هایی بدهیم که هم رفتار حیوان در کنترل ما و فضای خانه باشد و هم ارتباط قوی‌تری با حیوان برقرار کنیم. برای این کار حتما باید با دامپزشک یا مربی‌های آموزش حیوانات مشورت کنیم و با روش‌های ابداعی خود حیوان را آزار ندهیم.

بهتر است با صبوری و صرف وقت، از روش‌های تخصصی و اثبات شده زیر نظر دامپزشک استفاده کنیم. بدین منظور محصولاتی مانند تشویقی‌های تمرینی، زنگ‌های آموزشی، قلاده‌های تربیتی و مشابه آن‌ها تولید می‌شود که می‌توانیم آن‌ها را از فروشگاه‌ معتبر ملزومات حیوانات و پت شاپ‌ آنلاین مانند دنیا پت‌ شاپ، تهیه کنیم.

نگهداری از حیوانات در خانه علاوه بر هزینه و آگاهی، نیازمند صبر، حوصله و عشق و علاقه‌ است. زندگی در خانه و در کنار ما انسان‌ها، آن‌ها را تبدیل به موجوداتی وابسته می‌کند، چه از نظر معیشت و چه از نظر احساسی.

وظیفه‌ی انسانی ماست که با آگاهی کامل از شرایط نگهداری حیوانات در خانه و مسئولیت پذیری، همزیستی خوب و شیرین و سرشار از عشقی برای خود و آن‌ها فراهم کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز