لوازم جانبی نورپردازی چی و از کجا بخریم؟

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۳:۰۵:۰۳
کد خبر: ۱۲۳۹۵۶۹
لوازم جانبی نورپردازی چی و از کجا بخریم؟
در این مقاله به شما می‌گوییم که هرکدام از لوازم جانبی نورپردازی چه‌کاری انجام می‌دهند، چرا اصلاً به آن‌ها نیاز دارید و در کجا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به گزارش برنا، فرض کنیم شما یک فلاش قدرتمند در اختیار دارید و می‌خواهید با آن نورپردازی کنید. مشکل اینجاست که نور فلاش به‌تنهایی برای نورپردازی کافی نیست. اصولاً عکاسان منابع نوری پرقدرت را با لوازم جانبی نورپردازی مدیریت و تنظیم می‌کنند. چون بدون این تجهیزات، احتمالاً با نوری خشن و پر از سایه‌های تیز روبرو خواهید شد که تنها برای برخی از موقعیت‌های خاص کاربرد دارد.

اگر می‌خواهید در شاخه‌های متنوع عکاسی کار کنید، احتمالاً برای هرکدام از آن‌ها، نیاز به تجهیزات جانبی خواهید داشت که ما آن‌ها را در این مقاله معرفی و بررسی می‌کنیم.

در این مقاله به شما می‌گوییم که هرکدام از این لوازم جانبی نورپردازی چه‌کاری انجام می‌دهند، چرا اصلاً به آن‌ها نیاز دارید و در کجا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یک توضیح کوتاه درباره لوازم جانبی نورپردازی

تقریباً هرکدام از لوازم جانبی نورپردازی را می‌توانید از برند‌های مشهور (مانند Profoto) با قیمت خیلی‌خیلی بالا یا از برند‌های اقتصادی با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر تهیه کنید. در اغلب موارد تأثیر این تفاوت قیمت اصلاً متناسب با تغییر کیفیت خروجی آن‌ها نیست. بیشتر اوقات این تفاوت قیمت، به کیفیت ساخت مواد آن و ماندگاری آن‌ها برمی‌گردد.

اگر برای شروع نورپردازی عکاسی در خانه به لوازم جانبی چند میلیون‌تومانی ندارید، می‌توانید از انواع ارزان‌قیمت‌تر هم به‌راحتی استفاده کنید؛ بدون هیچ مشکل خاصی.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم حداقل برای مدتی که در حال آموزش هستید از انواع ارزان‌قیمت استفاده کنید و حتماً قبل از خرید تجهیزات نورپردازی گران‌قیمت یکبار آن‌ها را آزمایش و با نتیجه کار خودتان مقایسه کنید.

کدام  لوازم جانبی نورپردازی را نیاز داریم؟

اگر با چراغ‌قوه‌هایی که دارای سر قابل تنظیم هستند کارکرده باشید، احتمالاً نوعی شکل‌دهنده نور ساده را تجربه کرده‌اید.

همان‌طور که گفتیم برخی از لوازم جانبی یا شکل‌دهنده‌های نور، باعث ملایم‌تر شدن شدت نور و سایه‌ها می‌شوند. اما برخی دیگر هستند که دقیقاً برخلاف آن‌ها، می‌توانند به نور جهت دهند و باعث ایجاد سایه‌هایی تیز‌تر و سطح مقطع نور کوچک‌تر می‌شود.

اگر به دنبال شبیه‌سازی نور ملایم یک آسمان ابری هستید، بهتر است از لوازم شکل‌دهنده ملایم کننده نور استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید نوری نزدیک به نور خورشید را بازسازی کنید، احتمالاً به لوازم جمع‌کننده و تیز کننده نور نیاز دارید. البته برخی از لوازم جانبی نورپردازی هم صرفاً انعکاس‌دهنده نور هستند و تقریباً در بین این دو گروه قرار می‌گیرند.

به تصویر بالا نگاه کنید. تصویر سمت چپ می‌تواند با وسایلی مانند چترها، سافت باکس‌ها، دیفیوزر‌ها یا وسایل جانبی شبیه به این نورپردازی شود، درحالی‌که برای عکس سمت راست، احتمالاً به چیزی به جز فلاش نیاز نخواهید داشت. البته استفاده از لوازمی مانند خرطومی یا زنبوری هم دقیقاً همین نور را برایتان به وجود می‌آورند.

ما صرفاً برای عکاسی پرتره از لوازم جانبی نورپردازی استفاده نمی‌کنیم؛ عکاسی تبلیغاتی هم می‌تواند به‌شدت تحت تأثیر نور باشد. به تصویر زیر نگاه کنید و حدس بزنید که در هرکدام، از چه وسیله جانبی نورپردازی استفاده شده است؟

کاربرد چتر‌ها در عکاسی

شاید بتوان گفت چتر‌ها مهم‌ترین و ارزان‌ترین وسیله جانبی در یک کیت نورپردازی هستند. این تجهیزات معمولاً قیمت بسیار ارزانی دارند. چون ساختار آن‌ها هم بسیار ساده است؛ آن‌ها دقیقاً یک چتر هستند. یک چتر معمولی بدون دسته U شکل که البته برخلاف چتر‌های رنگی معمولاً یا سطح داخلی آن‌ها بسیار براق ساخته می‌شود یا از جنسی شبیه به پارچه‌های نازک سفیدرنگ ساخته می‌شوند که نور بتواند به‌راحتی از آن‌ها عبور کند.

اگر سطح داخلی چتر براق باشد، به آن چتر انعکاسی می‌گوییم. چون می‌تواند نور را منعکس کند. البته برخی از چتر‌ها هم هستند که سطح داخلی آن‌ها به رنگ سفید است و عملکرد آن‌ها هم انعکاسی است. به آن‌ها هم چتر سفید گفته می‌شود و نور ملایم‌تری نسبت به چتر‌های براق ایجاد می‌کنند. یادتان باشد که چتر سفید، اشاره به رنگی داخل چتر دارد و رنگ بیرون چتر (تقریباً در همه موارد) سیاه است.

اما اگر چتری دیدید که نور از آن عبور می‌کند و هر دو طرف آن (هم بیرون و هم داخل) سفید است، در واقع یک چتر دیفیوزی است که نوری به‌شدت ملایم را ایجاد می‌کند. عکاسی با این چتر، تقریباً شبیه به این است که در نور روز، زیر آسمان ابری روشن، عکس بگیرید.

عملکرد چتر‌ها در برابر نور، تقریباً شبیه به یک اسپری آب است که روی پاشش پودری تنظیم شده است و نور را به همه طرف می‌پاشد. کارکردن با چتر‌ها بسیار راحت و لذت‌بخش و برای مبتدی‌ها فوق‌العاده راحت است. به همین خاطر هم معمولاً هر کیت نورپردازی دست‌کم شامل یک چتر هم می‌شود.

سافت باکس چه کاربردی دارد؟

راستش را بخواهید سافت باکس یک نام کلی برای تجهیزات جانبی نورپردازی است که ده‌ها شکل مختلف دارند؛ مستطیلی، چندضلعی، کشیده، خیلی بزرگ، خیلی کوچک و ... . اما ساختار کلی آن‌ها، همان‌طور که از نامشان پیداست، یک باکس یا محفظه بزرگ با سطح داخلی براق است (مانند یک کاسه اما با دهانه چندضلعی) که منبع نور در داخل آن قرار می‌گیرد و سطح مقطع نور بزرگ‌تر می‌شود.

سافت باکس‌ها معمولاً گران‌تر و سنگین‌تر از چتر‌ها هستند و برای نگهداری برخی از آن‌ها نه فقط به یک سه‌پایه سنگین، بلکه به کیسه شن هم نیاز دارید تا شاهد واژگون شدن سه‌پایه نباشید. البته این تجهیزات نه فقط برای عکاسی بلکه به‌عنوان تجهیزات نورپردازی سینمایی هم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اما به جز سافت باکس‌های بزرگ، یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی نورپردازی برای فلاش‌های اکسترنال، سافت باکس‌های کوچکی است که روی فلاش قرار می‌گیرند و می‌توانند نور فلاش روی دوربین را نرم‌تر کنند.

رفلکتور‌ها

رفلکتور‌ها یکی از ساده‌ترین وسایل جانبی نورپردازی هستند و البته بسیار ارزان هم هستند. چون ساختار آن‌ها حتی از چتر‌ها هم ساده‌تر است. یک حلقه فنری که داخل آن با یک‌پارچه براق یا انعکاسی پر شده است. رفلکتور‌ها، اصولاً در مقابل نور قرار نمی‌گیرند. بلکه نوری که از سوژه عبور کرده است را بازتاب می‌دهند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید سایه‌هایی که توسط نور اصلی ایجاد شده است را با تابش از طرف مقابل، کم‌رنگ‌تر کنید.

رفلکتور‌ها معمولاً چندلایه هستند و لایه‌های مختلف آن، دارای رنگ‌های متفاوتی هستند تا بتوانید با آن‌ها، رنگ بازتاب را کنترل کنید. اما معمولاً در رفلکتور‌های چندلایه، لایه میانی از جنس دیفیوزری است. تقریباً شبیه به جنس چتر‌های دیفیوزری.

می‌توانید این لایه را جلوی نور فلاش نگه دارید و نور فلاش را با آن نرم‌تر کنید. یعنی تقریباً چیزی بین یک سافت باکس و یک چتر دیفیوزری.

اسنوت و زنبوری

اسنوت را به دلیل شکل خاص آن که شبیه به دماغ فیل است، خرطومی هم می‌نامند! این وسیله یک استوانه بلند است که معمولاً نوک آن باریک‌تر از انتهای آن است و برای متمرکز کردن نور استفاده می‌شود.

اسنوت یکی از وسایل جانبی نورپردازی آتلیه‌ای و تبلیغاتی است. چون برای ایجاد لکه‌های نور استفاده می‌شود و زمانی به کار می‌رود که عکاس می‌خواهد محدوده نور کوچکی را روی سوژه ایجاد کند.

تقریباً شبیه به همین عملکرد را درباره زنبوری‌ها هم داریم. زنبوری در واقع شبکه‌ای فلزی یا پارچه‌ای است که در مقابل یک منبع نور (مانند کاسه نور یا سافت باکس) قرار می‌گیرد و به نور جهت می‌دهد. این وسیله زمانی استفاده می‌شود که شما می‌خواهید یک لکه نور خیلی بزرگ روی سوژه ایجاد کنید. مثلاً در هنگام عکاسی پرتره، زمانی از زنبوری استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم نور فلاش، صرفاً روی صورت بتابد و پایین تنه را روشن نکند.

برخلاف اسنوت که خودش یک وسیله جانبی نورپردازی مستقل است، زنبوری معمولاً روی یک وسیله دیگر (مانند سافت باکس) قرار می‌گیرد.

لوازم جانبی نورپردازی صرفاً برای عکاسی استفاده نمی‌شوند. امروزه با معرفی منابع نوری قدرتمند ثابت، بسیاری از فیلم‌برداران هم برای ایجاد صحنه‌های نورپردازی سینمایی از این لوازم بهره می‌برند.

وب‌سایت نورنگار فهرست متنوعی از انواع لوازم جانبی نورپردازی را می‌بینید که هم برای فلاش‌های حرفه‌ای آتلیه‌ای و هم برای فلاش‌های اکسترنال روی دوربین ارائه می‌شوند. اگر به وسیله‌ای نیاز دارید که در این لیست نمی‌بینید می‌توانید مستقیماً با فروشگاه نورنگار تماس بگیرید و سفارش دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن برایتان تهیه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز