استقرار سرور ابری cloud چرا شکست میخورد؟ راه حل چیست؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۲:۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۶۲۴۵۱
استقرار سرور ابری cloud چرا شکست میخورد؟ راه حل چیست؟
پس از خرید و پیاده سازی سرور ابری ایران cloud servers بسیاری از شرکت ها بخاطر پیچیدگی انتقال داده در مهاجرت به کلود به توفیق لازم نمی رسند. در این مقاله ابتدا به بررسی علل این شکست خواهیم پرداخت و سپس راه حل هایی برای آن قید می کنیم.

به گزارش برنا، استفاده از سرور ابری و یا بعبارتی بهتر مهاجرت ابری (فرایند استقرار دارایی های دیجیتال، خدمات، منابع فناوری اطلاعات یا برنامه های کاربردی سازمان، به طور جزئی یا کلی به فناوری ابر است.) برای اکثر شرکت ها، بصورت امری اجتناب ناپذیر درآمده است. با این حال علی رغم وجود ابزارهای نرم افزاری پیشرفته و آموزشهای انجام گرفته برای مدیریت و کنترل روی سرور ابری، بسیاری از شرکت ها هنوز نمی توانند انتقال صحیح  نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار را به سیستم ابری به طور کامل و صحیح انجام دهند و در این امر به توفیق لازم نمی رسند.

گزارشی از اتحادیه امنیت ابری نشان می دهد که 90 درصد مدیران IT برای انجام پروژه های مهاجرت داده دچار مشکل شده اند یا اینکه کلا در آن شکست خورده اند که بیشتر این مشکلات به خاطر پیچیدگی انتقال داده از محیطهای local ایزوله به محیط ابری یا سرور ابری بوده است. تنها 25% کسانی که در گزارش فوق الذکر شرکت کردند توانستند در مهلت مقرر، پروژه مهاجرت به سرور ابری را در زمان 12 ماه به انجام برسانند.

در مطالعه ای که به سال 2019 انجام شد، مشخص گردید که 74% شرکت ها پس از شکست در دستیابی به بازده مورد انتظار برای مهاجرت به سرور ابری، دوباره به همان شیوه local ایزوله روی آورده اند. بنابراین سوال پیش می آید که چرا برخی در مهاجرت به سرورهای cloud شکست می خورند؟

1-عدم برنامه ریزی صحیح برای تاثیرات عملیاتی و تجاری

عدم انجام صحیح و کارآمد عملیات مهاجرت به سرور ابری میتواند برای شرکت ها هزینه بر و مخرب باشد و موجب مسائلی همچون کاهش کارایی، مشکلات امنیتی، وقفه های کاری و تخلیه منابع فناوری اطلاعات و کسب و کار شود. برخی از ایرادات رایج در برنامه ریزی ناکارآمد عبارتند از:

  • بروز خطاهای پیش بینی نشده: عبارتست از فقدان درک و همچنین پیاده سازی ناصحیح عملیات مورد نیاز برای انجام یک پروژه پیاده سازی سرور ابری. مثلا اگر از پروژه کلاد که میخواهید انجام دهید اطلاعات کافی نداشته باشید حتما باعث تعطیلی طولانی مدت عملیات اطلاعاتی شرکت شده با کاهش عملکرد روبرو خواهید شد. بنابراین جمع آوری اطلاعات صحیح و کافی در همان ابتدای پروژه راه اندازی سرویسهای کلود باعث کمتر شدن این خطاها خواهد شد.
  • ساختن ابر برای زمان حال نه برای آینده: نحوه استفاده از سیستم سرویسهای ابری در زمان حال برای هر شرکتی حیاتی است اما باید مسائل آینده در حیطه سرور ابری را نیز پیش بینی کرده و به نکاتی همچون رشد شرکت یا مدلهای تجاری جدید که در آینده به وجود می آیند نیز در برنامه ریزی توجه نمود.
  • ناشناخته های نامعلوم: بسیاری از مسائل مربوط به سیاست های امنیتی و راهبردی شرکت ها تا زمانی که مشکلی بروز نکند ناشناخته می مانند که البته این زمان، بسیار دیر است. بنابراین بهتر است برای کمک به طراحی، ساخت و بازبینی محیطهای سرویسهای سرور ابری، حتما از متخصصان حرفه ای حوزه cloud computing استفاده شود تا بتوان خطاها را پیش بینی کرده و با هزینه و زمان کمتر، به برطرف کردن آنها پرداخت.

2-عدم توانایی در ایجاد وفاق و یکپارچگی در ذینفعان

بسیاری از عملیات مهاجرت به سرویسهای سرور ابری به دلیل عدم وجود ارتباطات کارآمد و اهداف نامفهوم دچار شکست می شوند. داشتن یک استراتژی ارتباطی روشن و واضح برای اطمینان از هماهنگی کامل در کل سازمان (در همه سطوح سازمانی) اهمیت بسزایی دارد.

  • مدیران سطح C : مدیران ارشد نیاز به اطلاعات دقیق در مورد چرایی و چگونگی عملیات راه اندازی سیستم های سرور ابری دارند (البته اگر قبلا مستقیما با مسائل مربوط به آن درگیر نشده باشند.) این اطلاعات شامل هزینه ها، مزایا و اهداف پیاده سازی سرویس ابری می باشد. باید تصویری روشن از زمانی که این سیستم به طور موفقیت آمیز در شرکت پیاده سازی شود برای مدیران ترسیم گردد.
  • مدیران میانی: مدیران میانی شرکت نیاز کمتری به دانستن اطلاعات استراتژیک نسبت به مدیران سطح C دارند ولی باید از جزئیات مربوط به این که بخش زیر نظر آنها با پیاده سازی سرویسهای سرور ابری چه تغییراتی خواهد کرد آگاه شوند. این تغییرات شامل مزایای استفاده از سرویس های cloud در بخش های تحت نظارت آنها می شود.
  • کاربران نهایی: مهاجرت به سرویسهای سرور ابری تغییر فرهنگی بسیار مهمی در شرکت ها محسوب می شود. کاربران نهایی باید از تغییراتی که در اثر پیاده سازی این سیستم در کار آنها به وجود می آید آگاه شده و بدانند که اگر مشکلی در زمینه استفاده از آن داشتند باید به چه کسی مراجعه کنند. سوالات کلیدی که در این بخش باید در برنامه ریزی به آنها (در بخش کاربران نهایی) توجه کرد عبارتند از:
    • چرا باید سیستم موجود را به سیستم ابری تغییر داد؟
    • سرویسهای سرور ابری چه تاثیری بر کار من (کاربر نهایی در شرکت) خواهد داشت؟
    • مزایای استفاده از این سیستم برای من و سازمان چیست؟
    • سرویسهای کلاد چه مشکلاتی را ممکن است به بار آورد؟
    • تفاوت میان سیستم موجود و سیستم جدید چیست و چطور می توان با آن کنار آمد؟
    • آیا پیاده سازی این سیستم، شغل مرا به خطر خواهد انداخت؟

اطمینان از وجود یک برنامه ریزی ارتباطی روشن در شرکت می تواند تمامی ذینفعان را همسو با پروژه کرده و از بروز اصطکاک و مشکلات غیرضروری جلوگیری نماید.

3-عدم توانایی در اجرای برنامه های بزرگ مهاجرت ابری در مقیاس وسیع

عملیات و وظایف مربوط به مهاجرت به سرویس های سرور ابری در شرکت، به همان ترتیب سرورهای محیط اطلاعاتی کنونی شرکت انجام می شود. به این معنا که حتی ناکارآمدی و ضعف های کوچک می توانند منجر به تاخیرهای عظیم و افزایش تصاعدی هزینه ها شوند.

به طور مثال اگر لازم باشد 25 تسک یا وظیفه را برای مهاجرت دادن یک سرور ابری ایران انجام دهید و برای هر وظیفه، پنج دقیقه اضافه وقت صرف کنید، نیازمند دو ساعت زمان اضافه برای هر سرور خواهید بود که این امر برای چند سرور معدود مشکل ساز نیست ولی اگر مثلا صد سرور ابری در شرکت وجود داشته باشد، آنگاه شرکت باید به یک کارمند، یک ماه اضافه کار بدهد. حال، حساب کنید که پنج دقیقه وقت اضافه، منجر به پرداخت چهارده ماه اضافه کار به کارمندان خواهد شد. بنابراین کارآمدی و بهره وری جزو نکات بسیار مهم می باشند.

4- داشتن دیدگاه نادرست از جهان خود

اگر پایگاه داده مدیریت پیکربندی شرکت (CMDB) شما کاملا بروز یا up-to-date نیست نگران نباشید، شما تنها نیستید. بسیاری از شرکت ها فرایند مصاحبه خسته کننده و طولانی ای دارند که از دقت کافی برخوردار نیست. هرچه آنالیز زیرساختاری برنامه های مربوط به مهاجرت به سرویسهای سرور ابری از دقت کمتری برخوردار باشند، احتمال بروز اشکالات در فرایند مهاجرت cloud بالاتر می رود که این امر، منجر به بروز بیشتر تهدیدات امنیتی و مسائل دسترسی و بهره وری در سازمان خواهد شد.

5-عدم تناسب در حجم کار

عدم توجه به ارزیابی دقیق نیازها و شرایط کارایی زیرساختاری پروژه و نادیده گرفتن نیازهای مربوط به زمان اوج استفاده، باعث خواهد شد که پیکربندی نامناسب یا ناکارآمدی را برای سیستم های سرور ابری انتخاب کنید. این انتخاب ناصحیح ممکن است به افزایش هزینه ها، کاهش کارایی و حتی بروز مشکلات حیاتی در سیستم کسب و کار شرکت منجر گردد.

6-ناهماهنگی یا عدم تناسب در انتخاب محل ذخیره سازی

مبحث IOPS (input/output operations per second به معنی تعداد اعمال ورودی و خروجی داده در ثانیه) و پهنای باند ذخیره سازی جزو مسائلی هستند که اغلب هنگام انتخاب پیکربندی سرویسهای سرور ابری نادیده گرفته می شوند.

هر نوع ذخیره سازی دارای محدودیت هایی از لحاظ IOPS و پهنای باند است که باید انتخاب آن براساس نیازهای شرکت انجام شود وگرنه کارایی سیستم به خطر می افتد. یافتن نقاط مشکل ساز این ایراد، کار سختی است که معمولا یافتن و رفع سریع آن پیش از تاثیرگذاری بر عملکرد کسب و کار امکان ندارد.

چطور می توان برای یک پروژه موفق برای مهاجرت ابری در شرکت برنامه ریزی کرد؟

مهاجرت به سرویسهای سرور ابری در حال حاضر یک مسئله تکنیکی نیست بلکه به یکی از شرایط اولیه هر شرکت بدل شده است. برای پرهیز از مشکلات فوق الذکر و انتقال ابری صحیح و کارآمد، شرکت ها باید یک برنامه ریزی جامع و عملیاتی داشته باشند که قادر به هماهنگ سازی محرک های کسب و کار بوده، در سراسر سازمان به طور یکسان کار کند و قادر به کنترل هرگونه حادثه و پیشامدی باشد.

این برنامه مدون و جامع باید به مثابه راهنمایی برای اجرای کل فرایند مهاجرت سرویسهای سرور ابری باشد و مسائلی از قبیل اینکه کدام عملیات باید به سیستم ابری انتقال یابند و چگونگی و زمان این انتقال در برنامه ریزی مشخص شوند.

برنامه ریزی مهاجرت به سرویسهای ابر سرور باید شامل استراتژی مربوط به مهاجرت برای هر عملیات و تعریف مقدار تغییراتی که قرار است در آن عملیات برای انتقال cloud یا کلود داده شود باشد. مقدار تغییر مشخص می کند که سرعت مهاجرت ابری چقدر خواهد بود. به عبارت دیگر، مشخص کردن آن باعث می شود بدانید با چه سرعتی می توانید فرایند مهاجرت عملیات سیستمی شرکت را به سیستم های سرویس سرور ابری انجام دهید. بنابراین عدم توجه به برنامه ریزی صحیح می تواند سرعت کار را کاهش داده، ارتباطات را از دست بدهد و حتی منجر به توقف عملیات شرکت شود. شرکت ابر سیگما ارائه کننده انواع سرویسهای رایانش ابری آمادگی راه اندازی و پیاده سازی سیستم های مبتنی بر سرور ابری ایران طبق استانداردهای بین المللی به سازمانها و شرکتها و کسب و کارها است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز