تحلیل و پیش بینی قیمت فولاد در زمستان ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۱۱:۴۶:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۹۸۴۰
با توجه به واکنیساسیون کامل مردم جهان در مقابل ویروس کرونا، می توان انتظار کاهش قیمت جهانی فولاد و ورق های فولادی را داشت. چرا که با شیوع کرونا، میزان تولیدات کارخانجات فولادسازی به شدت کاهش یافت و این مورد سبب کاهش عرضه گردید

به گزارش برنا، بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، صنایع غذایی، پالایشگاهی و... از محصولات کارخانجات فولاد سازی استفاده می نمایند. لذا هرگونه تغییرات قیمت در محصولات فولادی به طور مستقیم بر قیمت نهایی محصولات صنایع زیردستی موثر است. در ادامه به پیش بینی روند قیمتی ان ها در سال جاری خواهیم پرداخت.

اهمیت پیش بینی قیمت فولاد و انواع محصولات صنایع فولادسازی

با توجه به اینکه فولاد و انواع آن ماده اولیه بسیاری از صنایع زیردستی هستند، لذا کوچکترین تغییرات در قیمت فولاد و ورق های فولادی، میتواند سبب افزایش و یا کاهش محصولات صنایع زیردستی کارخانجات فولادسازی شود. بنابراین اینکه انواع ورق فولادی تولیدی شرکت های مختلف داخلی، همچون ورق استیل 316 آریا استیل، با چه قیمتی دست تولیدکنندگان صنایع زیردستی می رسد، بر قیمت نهایی محصولاتی که وارد بازار می شوند تاثیر مستقیم خواهد داشت.

 

عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی و دیگر محصولات فولادی

قیمت مواد اولیه از مهمترین دلایل تغییرات قیمت هر کالا است. سه ماده آهن، کربن و کروم، مواد اولیه سازنده ورق استیل هستند. همچنین قراضه های اهن نیز از دیگر مواد اولیه ای محسوب می شوند که ورقهای فولادی از ان ساخته می شوند. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت هر کدام از این مواد، میتواند مستقیما بر قیمت محصولات فولادی نهایی موثر باشد. در ادامه به بررسی عوامل موثر دیگر در تعیین قیمت محصولات فولادی می پردازیم.

قیمت ارز

بسیاری از گریدهای ورق های فولادی موجود در بازار ایران، وارداتی بوده و در نتیجه قیمت ارز یکی از مهمترین دلایل موثر بر قیمت هاست. به همین خاطر در پیش بینی روند قیمت ورق فولادی، پیش بینی نرخ ارز، نقش اساسی بازی می کند.

عرضه و تقاضا

عواملی مانند افزایش ساخت و ساز، افزایش تولیدات صنایعی که از ورق های استیل استفاده می کنند، می تواند تقاضای این محصول را افزایش داده و سبب افزایزش قیمت محصولات تولیدی گردد. برعکس اگر میزان عرضه بیش از تقاضای بازار باشد، قیمت کاهش خواهد یافت.

هزینه های تولید

هزنیه های مربوط به کارکنان، حمل و نقل، استهلاک ماشین آلات بر قیمت محصولات نهایی موثر است.

نوع ورق فولادی

اینکه ورق فولادی در قالب شیت، پلیت و یا رول باشد، روی قیمت نهایی موثر است. همچنین ابعاد و ضخامت نیز از عوامل موثر در این دسته قرار می گیرند.

صنایع زیر دستی

اینکه عرضه و تقاضای صنایع زیر دستی چگونه باشد، بر افزایش یا کاهش قیمت موثر است. صنایعی همچون خودرو سازی، ساختمان سازی، صنایع غذایی و...

بررسی قیمت فولاد در هفته گذشته

بازار آهن آلات در پایان هفته پیش، ثبات نسبی را به همراه داشت و تغییر قیمت محسوسی در محصولات عرضه شده مشاهده نشد. بازار ارزهای خارجی نیز پس از افزایش قیمت قابل توجه، دوباره به کانال 30 هزار تومان بازگشت و آخر هفته به نسبت آرامی را پشت سر گذاشت. البته مدتی است که نوسانات نرخ دلار، اثربخشی خود را در بازار آهن آلات از دست داده و در پایان هفته گذشته نوسانات جزئی مشاهده شد.  قیمت نبشی و انواع پروفیل نیز، ثبات را تجربه کرده و شرکت ها تغییر قیمتی را اعمال نکردند.

به نظر می رسد که این ثبات در نتیجه انتظار بازار بخاطر انتظار برای نتیجه مذاکرات وین شکل گرفته است. چرا که اخرین اخبار حاکی از این است که طرف اروپایی متن پیشنهادی ایران را نپذیرفته و انتقاداتی داشته و از طرفی ایران تحت فشار چین و روسیه، بازگشت به پیش نویس های مذاکرات 6 ماه اخیر را قبول کرده است.

البته رئیس تیم مذاکره کننده ایران، علی باقری، این ادعاها را، مبنی بر توافق بر سر مذاکرات پیشین و تحدید نظر در موضع ایران را رد کرده است. از طرفی طبق گفته یکی از مقامات اتحادیه اروپا، مذاکرت به صورت کاملا اصولی و منطقی در حال پیشروی است و تنها چند نکته سیاسی بوده که باید مورد بحث قرار گیرند. بنابراین بازار که همواره به ساز سیاست می رقصد، تا حدودی منتظر نتایج نشست های وین است.

مشخص نبودن معیار تعیین قیمت محصولات

چندی پیش تولیدکنندگان محصولات فولادی از عملکرد وزیر صمت و بورس کالا به دلیل تعیین قیمت محصولات فولادی انتقاد کرده بودند. بخ گفته محمدرضا صداقی، معاون بازرگانی صنعت فولاد ایران، در مشخص نمودن قیمت محصولات فولادی معیار ثابتی وجود نداشته و دائما ملاک قیمت گذاری های بورس تغییر می نماید. تا کنون قیمت گذاری محصولات بر اساس راساس قیمت‌های منطقه CIS و فوب خلیج فارس انجام می شد ولی اکنون معیار ثابتی برای تعیین قیمت وجود ندارد.

WhatsApp Image 2021-12-29 at 12.19.06 PM

پیش بینی قیمت ورق فولادی در پاییز و زمستان 1400

با توجه به واکنیساسیون کامل مردم جهان در مقابل ویروس کرونا، می توان انتظار کاهش قیمت جهانی فولاد و ورق های فولادی را داشت. چرا که با شیوع کرونا، میزان تولیدات کارخانجات فولادسازی به شدت کاهش یافت و این مورد سبب کاهش عرضه گردید. اکنون با از سر گرفته شدن تولیدات این کارخانجات، انتظار افزایش عزضه را در سطح جهانی داریم که سبب کاهش قیمت خواهد شد. به عنوان یک پیش بینی، میتوان انتظار داشت که اواخر سال جاری، زمان مناسبی برای خرید ورق های فولادی و استیل باشد.

پیش بینی قیمت اهن و فولاد در دولت جدید

روند حاکم بر بازار در زمان پیش از انتخابات معمولا به این صورت است که خریداران از خرید آهن الات دست نگه می دارند. این کار بخاطر مشخص نبودن شرایط پس از انتخابات است و خریداران به امید بهبود شرایط پس از انتقال دولت هستند.

از وعده های جناب اقای رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری، بهبود شرایط ساخت و ساز مسکن بود. لذا این مورد میتواند امید در امر افزایش تقاضای آهن و فولاد را در بازار ایجاد نماید. بنابراین میتوان انتظار افزایش قیمت را داشت.

البته تاثیر قیمت جهانی را نیز نباید منکر شد. در ابتدای شروع بکار دولت جدید، قیمت جهانی فولاد با افزایش مواجه شد که طبعا در بازار داخل نیز اثرگذار بوده است.

در ابتدای دوره ایشان، قیمت فولاد با نوساناتی همراه بود که دلیل ان قطعی های مکرر برق و تعطیلات کرونایی بود که سبب کاهش عرضه شد. این مشکلات اکنون حل شده و انتظار ثبات قیمت را باید داشته باشیم. البته با توجه به سخت گیری های دولت جدید در امر کنترل نمودن قیمت ها، باید انتظار روز های روشن و کم نوسان را در قیمت فولاد داشته باشیم.

نتیجه گیری

در این محتوا سعی شد تا هم در مورد عوامل موثر بر قیمت فولاد و ورق های فولادی عنوان شود و هم روند تغییرات قیمت این محصولات در اواخر سال جاری پیش بینی شود. آگاهی از قیمت های روز محصولات فولادی و و همینطور روند آتی قیمت این محصولات، میتواند خریداران را در مورد زمان مناسب خرید یاری نماید. ما در سایت آریا استیل        (https://arya-steel.com) جدیدترین تغیرات قیمت این محصولات را بررسی می کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز