پیوند استخوان فک برای ایمپلنت: عوارض مراقبت + هزینه

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۱۱:۲۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۶۱۲۷
پیوند استخوان فک برای ایمپلنت: عوارض مراقبت + هزینه
وقتی یک فرد دارای سلامت کلی، یکی از دندان هایش را در نتیجه بیماری لثه، آسیب یا عفونت های دیگر از دست می‌دهد، ایمپلنت می تواند راه حلی عالی، ایمن و طولانی مدت برای او به شمار رود.

به گزارش برنا، ایمپلنت دندانی، یک ریشه دندان مصنوعی است که توسط متخصص ایمپلنت معتبر به منظور ایجاد تکیه گاه برای دندان یا بریج دندانی، درون استخوان فک قرار داده می شود. ایمپلنت دارای حس و ظاهری طبیعی است و بعد از تکمیل فرآیند، عملکردی مشابه با دندان طبیعی خواهد داشت. همچنین به حفظ دندان‌های دیگر نیز کمک می‌کند، چراکه برای انجام وظیفه خود به دندان‌های دیگر متکی نیست. پیوند استخوان در فرآیند کاشت ایمپلنت می‌تواند یکی از مراحل ضروری کار به شمار برود.

 جراحی ایمپلنت دندان

فرآیند جراحی ایمپلنت دندان معمولاً در چند مرحله انجام میشود؛ ابتدا دندان آسیب‌دیده کنده میشود و سپس استخوان فک برای انجام جراحی آماده سازی می شود. در این نقطه ممکن است به پیوند استخوان نیاز باشد؛ پیوند استخوان فرآیندی است که در آن بخش از دست رفته استخوان فک، جایگزین و بازسازی می شود. این فرآیند می‌تواند به شکل دهی مجدد به کانتورینگ صورت نیز منجر می شود. اگر افتادن دندانها در نتیجه ضربه، پوسیدگی یا آسیب باشد ممکن است کاهش استخوان فک نیز رخ دهد و در نتیجه این فرایند، استخوان فک در اطراف آن نقطه نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و شروع به تخریب نماید. پیوند استخوان منجر به ایجاد یک بستر قوی به منظور کاشت ایمپلنت خواهد شد. عوامل مختلفی همچون مواد مورد استفاده، در  هزینه ایمپلنت دندان تاثیرگزارند که با دانستن آنها می توانید آگاهانه به انتخاب  ایمپلنت دندان خود بپردازید.

 درباره پیوند استخوان

بیایید ببینیم که پیوند استخوان دقیقا چیست؟ این فرآیند به طور سنتی شامل برداشتن قسمتی از استخوان از فک یا بدن بیمار و انتقال آن به قسمت مشکل دار فک خواهد بود. امروزه گزینه‌های دیگری مانند استخراج استخوان از اجساد یا از منابع حیوانی به منظور جایگزینی استخوان از دست رفته نیز وجود دارد. این گزینه ها درد و ناراحتی کمتری برای بیمار به همراه دارد و نیاز به جراحی روی نقطه دوم در بدن بیمار را از بین برده و نرخ موفقیت یکسانی هم خواهد داشت. بهبود بعد از این فرایند شاید چند ماه پس از تکمیل طول بکشد تا استخوان پیوند زده شده به اندازه کافی رشد کند و بتواند از ایمپلنت دندان پشتیبانی کند. وقتی استخوان فک بهبود یافت، فرایند ایمپلنت ادامه می یابد؛ این فرایند با جایگذاری ایمپلنت تیتانیومی درون استخوان فک آغاز می شود و بهبود بیمار از این مرحله نیز چند ماه طول خواهد کشید.

بعد از فرایند پیوند استخوان و ایمپلنت

اگرچه پیوند استخوان فرآیند زمانبری به شمار می رود، اما بخشی ضروری و حیاتی از هر فرایند ایمپلنت محسوب می شود. بیماران بعد از انجام جراحی ممکن است با درد مانند تورم یا کبودی پوست یا لثه، و خونریزی اندک مواجه شوند؛ با اینحال این عوارض جانبی رایج به سرعت از بین می رود. در طول این مدت بعضی محدودیت های غذایی مانند مصرف غذاهای نرم در طول مدت زمانی که زخم دهان تان بهبود می یابد، بعد از هر مرحله پیوند استخوان جایگذاری ایمپلنت در نظر گرفته می شود.

دستورالعمل های مراقبتی بعد از جراحی

مدیریت درد و پیشگیری از عفونت

بیماران باید در چند ساعت بعد از انجام جراحی و پیش از پایان یافتن اثر بی حسی، اقدام به مصرف داروهای مسکن نمایند. اگر نمی‌خواهید داروهای تجویز شده را مصرف کنید، استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه کافی است. بعد از مصرف دوز اولیه، داروها را در بازه‌های زمانی مرتب تا دو یا سه روز بعد از جراحی ادامه دهید. اگر مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده است، این دارو می تواند به پیشگیری از عفونت ناحیه جراحی شده کمک کند، بنابراین مطمئن شوید تا پایان یافتن داروها آنها را مصرف کنید و این را در ذهن داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک می تواند کارایی قرص های ضد بارداری را کاهش دهد.

کنترل خونریزی و تورم

داشتن مقدار اندکی از خونریزی در یک یا دو روز بعد از جراحی طبیعی است. یک چای کیسه ای یا پد گاز استریل را بر روی ناحیه دارای خونریزی قرار داده و آن را تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر نگاه دارید. اگر با تورم مواجه شدید، یک بسته یخ را در بازه های ۲۰ دقیقه ای و تا یک یا دو روز بعد، بر روی ناحیه جراحی قرار دهید. خوردن و نوشیدن مواد سرد مانند بستنی و نوشیدنی های سرد یا یخ می تواند تورم را کاهش داده و تسکین درد را به همراه داشته باشد.

بهداشت مناسب دهان و دندان را حفظ کنید.

اگرچه داشتن بهداشت مناسب دهان عامل مهمی است اما نباید ناحیه جراحی را مسواک زده یا نخ بکشید و دندان های اطراف آن را نیز باید به آرامی با مسواک تمیز کنید. مادامی که ناحیه جراحی، بهبود نیافته و تاییدیه پزشک برای مسواک زدن و نخ کشیدن به صورت نرمال را نگرفته اید، از این دستورالعمل ها پیروی کنید.

 بیمار باید از روز بعد از جراحی، ناحیه جراحی را سه مرتبه در روز آبکشی نماید. می توانید از دهان شویه توصیه شده توسط پزشک یا محلول آب نمک ولرم استفاده کنید. از دهان شویه های قوی مبتنی بر الکل استفاده نکنید؛ همچنین استفاده از دهانشویه راه با آرامش و ملایمت انجام دهید.

از محدودیت های غذایی پیروی کنید.

سه الی چهار روز بعد از جراحی غذاهای نرمی مانند ژله، ماست پودینگ، پوره سیب زمینی یا سوپ مصرف کنید. مقدار زیادی نوشیدنی بیاشامید اما برای این کار از نی استفاده نکنید. مصرف غذاهای اسیدی، ادویه دار یا مایعات داغ را کنار بگذارید. بیماران زمانی که بتواند مصرف غذاهای سخت تر را تحمل کنند، می‌توانند به فرآیند نرمال غذایی خود برگردند و این بازه زمانی برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

فعالیت هایتان را محدود کنید.

فعالیتهای فیزیکی خود را در چند روز اول بعد از جراحی محدود کنید. تحرک زیاد می‌تواند مقدار خونریزی را را افزایش دهد.

خطرات و مشکلات پیوند استخوان چیست؟

 پیوند استخوان دهان معمولاً فرآیند ایمنی به شمار می رود، با این حال چند مورد از خطرات و عوارض احتمالی این فرایند عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • آسیب عصبی
  • مشکلات ناشی از بی حسی

درد پیوند استخوان چقدر است؟

اکثر افرادی که تحت جراحی پیوند استخوان فک قرار گرفته‌اند، درد بسیار اندکی را گزارش کرده اند و یا هیچ دردی نداشتند. حتماً تمامی داروها را مطابق با دستورالعمل اعطا شده مصرف کنید و به دقت از دستورالعمل‌های پس از عمل پیروی کنید.

آیا احتمال بروز شکست در پیوند استخوان فک وجود دارد؟

 نرخ موفقیت عمل پیوند استخوان فک بسیار بالا است؛ با این حال مشابه با هر عمل جراحی دیگری، شکست نیز محتمل است؛ به خصوص در میان افرادی که دخانیات مصرف میکند یا با مشکلات پزشکی بخصوصی همراه هستند.

 نشانه های شکست پیوند استخوانی فک عبارت است از:

  • درد و تورمی که بعد از هفته اول بدتر می‌شود
  • ترشحات یا چرک در محل پیوند استخوان
  • بالا رفتن لثه (وقتی که لثه ها از دندان فاصله می گیرند)
  • عدم بهبود در حجم استخوان فک

هزینه پیوند استخوان فک چقدر است؟

 مقدار هزینه پیوند استخوان فک در افراد مختلف متفاوت خواهد بود؛ هزینه پیوند استخوان فک به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • مهارت و تخصص
  • موقعیت مطب
  • مقدار استخوان پیوند زده شده
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز