چه روش هایی برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد؟

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۶:۵۲:۴۸
کد خبر: ۱۳۳۳۰۰۷
چه روش هایی برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد؟
طلاعات کاری، عکس‌های سفر یا مهم‌ترین روز زندگی، کتاب‎ها، مقالات و هزاران مثال مشابه دیگر داده‌هایی هستند که مردم دنیا آن‌ها را در اختیار دارند. اطلاعاتی که اغلب ارزشمند هستند و حذف شدن یا از بین رفتن آن‌ها مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل درصد زیادی از مردم به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند از این اطلاعات به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند. در مطلب "ذخیره ساز ها و استوریج را از کدام برند انتخاب کنیم؟" برندهای معتبر ذخیره سازی اطلاعات معرفی شده‌اند اما اگر شما در زمینه انتخاب برند مناسب و ذخیره سازی اطلاعات چالشی دارید، با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های ذخیره اطلاعات را بشناسید.

نیاز به ذخیره اطلاعات ارزشمند در بسترهایی مطمئن

 

اطلاعات کاری، عکس‌های سفر یا مهم‌ترین روز زندگی، کتاب‎ها، مقالات و هزاران مثال مشابه دیگر داده‌هایی هستند که مردم دنیا آن‌ها را در اختیار دارند. اطلاعاتی که اغلب ارزشمند هستند و حذف شدن یا از بین رفتن آن‌ها مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل درصد زیادی از مردم به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند از این اطلاعات به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند. در مطلب "ذخیره ساز ها و استوریج را از کدام برند انتخاب کنیم؟" برندهای معتبر ذخیره سازی اطلاعات معرفی شده‌اند اما اگر شما در زمینه انتخاب برند مناسب و ذخیره سازی اطلاعات چالشی دارید، با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های ذخیره اطلاعات را بشناسید.

پنج روش اصلی ذخیره سازی اطلاعات

به طور کلی دستگاه‌ها و راه‌های گوناگونی هستند که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این روش‌ها دارای شرایط منحصر به فردی برای نگهداری اطلاعات بوده و قابلیت‌هایی را ارائه می‌کنند. البته که هر یک از این روش‌ها برای نوع خاصی از کاربران و حجم داده مشخصی توصیه می‌شوند. به همین دلیل اگر به دنبال مزایا یا امتیازات ایده‌آلی هستید، باید 5 روش اصلی ذخیره اطلاعات را بیشتر بشناسید.

1-کمک گرفتن از سیستم NAS

سیستم NAS‌ یا Network-Attached Storage‌ که با نام «ذخیره‌سازی متصل به شبکه» نیز شناخته می‌شود، یکی از راه‌های خاص ذخیره‌سازی اطلاعات است. سیستم NAS سروری است که برای ذخیره‌ داده‌های گوناگون اختصاص دارد. این سیستم می‌تواند که به صورت بیسیم یا باسیم کار کند. همچنین پس از پیکربندی سرور به عنوان درایوی جدید در سیستم‌های کامپیوتری نمایش داده خواهد شد.

2

سرورهای NAS مزایای ارزشمندی برای ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. برای مثال این سرورها حجم داده قابل توجهی را به صورت همزمان از چند رایانه دریافت خواهند کرد. همچنین می‌توان این سرورها را برنامه‌ریزی کرد تا داده‌ها به طور خودکار پشتیبان‌گیری و ذخیره شوند. 

دستیابی به تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات و راه‌اندازی سرورهایی مثل NAS با چالش‌هایی همراه است. اگر شما هم با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، به سایت‌های معتبر در این زمینه سری بزنید. سایت‌های معتبر، لیست کاملی از تجهیزات سرور و استوریج ارایه می‌دهند که با ضمانت پس از فروش به دست شما می‌رسند و خیال شما را بابت ذخیره امن اطلاعات ارزشمندی که دارید، راحت می‌کنند.

2- استفاده از سرویس‌های ابری (Cloud Storage Service)

اولین راهی که می‌توان برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد، حافظه‌های ابری هستند. این حافظه‌های ابری اطلاعات را در امن‌ترین حالت ممکن ذخیره کرده و آن‌ها را به صورت End-to-End رمزنگاری می‌کنند. همچنین این سرویس‌ها علاوه بر فضای ذخیره‌سازی اصلی حجمی را به عنوان تخفیف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. داده‌ها نیز از راه دور و در هر مکانی فقط با یک اینترنت، کامپیوتر، تلفن هوشمند یا دیگر دستگاه‌ها در دسترس خواهند بود. ناگفته نماند که شرکت‌های بزرگی سرویس‌های ابری را ارائه می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • آیکلاد اپل (iCloud): سرویس ذخیره‌سازی ابری گوگل با 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان.
  • گوگل درایو (Google Drive):‌ قابل استفاده به صورت پیش فرض در دستگاه‌های اندرویدی و قابل نصب و دانلود در سیستم عامل‌های ویندوز یا مک، ارائه 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان.
  • وان درایو (OneDrive):‌ ارائه شده برای اولین بار در ویندوز 10 و قابل نصب در اندروید و IOS‌ با 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان.
  • دراپ باکس (DropBox):‌ دارای پیشنهادات عالی و به‌صرفه برای کسب و کارها و فضای محدود 2 گیگابایتی رایگان.

وجود فضاهای رایگان با قابلیت ارتقاء، ایمن بودن داده‌ها، دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکان با قابلیت اطمینان بیشتر در حین انتقال، مزایایی هستند که سرویس‌های ابری در اختیار کاربران می‌گذارند. البته این سرویس‌ها معایبی مثل عدم دسترسی به اطلاعات بدون اینترنت نیز دارند.

3-ذخیره در درایوهای اکسترنال

با کمک درایوهای اکسترنال HDD و SSD می‌توانید به سیستم کامپیوتری خود متصل شوید و اطلاعات را ذخیره‌سازی کنید. به طور کلی این روش ذخیره‌سازی با استفاده از سیم‌ها انجام شده که با سرعت خوبی نیز به پایان می‌رسد؛‌ زیرا نسل جدید رابط‌های USB‌ نسخه 3.2 و کابل‌های ساتا (SATA) در سیستم‌های کامپیوتری وجود دارد که توسط درایوهای اکسترنال امروزی پشتیبانی می‌شوند.

3

استفاده از هاردهای اکسترنال با مزایایی زیادی همراه است. برای مثال این روش بسیار ساده بوده و توسط هر فردی قابل انجام است. همچنین با کمک درایوهای اکسترنال قابلیت‌های نرم افزاری مانند قابلیت ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری با برنامه زمانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

البته که استفاده از هاردهای اکسترنال به خصوص از مدل‌های HDD معایبی را نیز ایجاد خواهد کرد. برای مثال در صورتی که این دسته از هاردها ضربه بخورند، اطلاعات به طور کامل از بین می‌روند و باید برای بازیابی اطلاعات اقدام کنید. همچنین در صورتی که بخواهید این مشکل را با خرید هاردهای SSD‌ از بین ببرید، باید هزینه زیادی بپردازید.

4-نگهداری اطلاعات کم حجم در فلش‌های USB

در صورتی که اطلاعات زیادی در اختیار ندارید، با کمک حافظه‌های فلش USB می‌توانید داده‌های خود ذخیره کنید. همچنین این حافظه‌های فلش جدید از USB‌ نسخه 3.2 پشتیبانی کرده که سرعت انتقال اطلاعات را به طور قابل توجهی بالاتر می‌برد. مزیت دیگر نیز ابعاد کوچک حافظه‌های فلش بوده که به کاربر کمک می‌کند که بدون هیچ زحمتی اطلاعات خودش را هر جایی همراه داشته باشد.

البته در این روش هم نقص‌هایی وجود دارد که باید بپذیرید. اولین عیب حافظه نسبتا محدود این حافظه‌های فلش است. یعنی در شرایطی که داده‌های زیادی در اختیار داشته باشید، با انتخاب فلش‌ها به روش مناسب ذخیره‌سازی اطلاعات نمی‌رسید. ناگفته نماند که حافظه‌های فلش دوام زیادی ندارند و با مشکلاتی مانند آب خوردگی از بین می‌روند.

5-قرار دادن داده‌ها در دیسک

استفاده از دیسک‌های CD‌ و DVD‌ روش دیگری است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته که استفاده از این روش در روزگاری که حافظه‌های فلش و درایوهای اکسترنال وجود دارد، چندان منطقی نیست. ذخیره اطلاعات روی این دیسک‌ها نیاز به زمان قابل‌توجهی خواهد داشت. همچنین حجم این دیسک‌ها بسیار محدود بوده و برای داده‌های بزرگ مناسب نیستند. از طرف دیگر، اگر بخواهید چند دیسک برای داده‌های حجیم خریداری کنید هم باید هزینه قابل‌توجهی را بپردازید.

به طور کلی در صورتی ذخیره‌سازی اطلاعات در CD‌ و DVD‌ منطقی است که بخواهید اطلاعات ارزشمندی را به صورت فیزیکی و بدون راه‌های آنلاین به دست شخص دیگری برسانید. همچنین با کمک دیسک‌ها می‌توان اطلاعات خاص را در مکان‌هایی مانند گاو صندوق یا صندوق امانات بانک‌ها نگهداری کرد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز