بررسی رایج‌ترین دستگاه‌ های آزمایشگاهی و کاربرد آنها

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۱۰:۴۴:۲۹
کد خبر: ۱۳۵۵۶۹۹
بررسی رایج‌ترین دستگاه‌ های آزمایشگاهی و کاربرد آنها
بخش مهمی از تحقیقات آزمایشگاهی به کمک دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود که از قابلیت‌ها و دقت کافی برای انجام آزمایش‌های مختلف برخوردار هستند. اگر این دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت و استاندارد باشند، نتایج آزمایش‌ها و تحقیقات علمی، درست و قابل اعتماد خواهند بود. بنابراین یک آزمایشگاه مجهز و حرفه‌ای برای انجام آزمایشات گوناگون و ارائه نتایج دقیق به این تجهیزات نیاز دارد.

بخش مهمی از تحقیقات آزمایشگاهی به کمک دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود که از قابلیت‌ها و دقت کافی برای انجام آزمایش‌های مختلف برخوردار هستند. اگر این دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت و استاندارد باشند، نتایج آزمایش‌ها و تحقیقات علمی، درست و قابل اعتماد خواهند بود. بنابراین یک آزمایشگاه مجهز و حرفه‌ای برای انجام آزمایشات گوناگون و ارائه نتایج دقیق به این تجهیزات نیاز دارد.

در این مطلب می‌خواهیم رایج‌ترین دستگاه‌ های آزمایشگاهی که به طور روزمره در اغلب آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تشخیص پزشکی استفاده می‌شوند به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه شوید.

1

 

کاربرد دستگاه‌ های آزمایشگاهی

همان طور که از نام دستگاه‌ های آزمایشگاهی پیداست، دستگاه‌هایی هستند که برای تسریع فرایند انجام آزمایش‌های علمی، سنتز مواد و محلول‌ها و تجزیه و تحلیل ترکیبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با کمک دستگاه های آزمایشگاهی می‌توانید انواع آزمایش‌های جداسازی، مخلوط کردن، متمایز کردن، اندازه گیری، پرورش دادن، آنالیز و... را در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین دقت انجام دهید.

این دستگاه‌ها از کیفیت و مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی یا بخارات ناشی از آنها برخوردار هستند و اساساً این گونه طراحی و ساخته شده‌اند که در برابر ترکیبات شیمیایی (اسیدی، بازی و سمی)، انرژی‌های حرارتی، نوری و سایر موارد مقاوم و آسیب ناپذیر باشند. در بخش بعدی با کاربردی ترین دستگاه‌هایی که تقریبا در همه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، پژوهشی و تشخیص پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا می‌شویم.

 

هیتر استیرر (Heater Stirrer)

هیتر استیرر نام دستگاهی است که برای مخلوط کردن و حرارت دادن هم زمان نمونه‌ها طراحی شده است. هر هیتر استیرر از یک هیتر (یا حرارت دهنده) و یک همزن مغناطیسی تشکیل شده است. فرایند هم زدن در این دستگاه با کمک دو مگنت آهن ربایی و صفحه مغناطیسی کف دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه در اغلب موارد به‌ عنوان جایگزینی مناسب برای شیکر آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

کاربردهای هیتر استیرر:

  • هم زدن و گرم کردن آهسته و ایمن نمونه‌ها
  • مخلوط کردن و گرم کردن یکنواخت محلول‌های شیمیایی که به گرمای مستقیم حساس هستند

 

شوف بالن (Heating mantle)

دستگاه شوف بالن یکی دیگر از دستگاه‌های رایج و کاربردی است که برای گرم کردن محلول هایی که داخل بالن ریخته می‌شوند، به کار می‌رود. به شوف بالن، الکترومنتل یا منتل آزمایشگاهی هم گفته می‌شود. این دستگاه به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد، می‌تواند حجم زیادی را از محلول را بدون اینکه بسوزد، در مدت زمان کوتاهی گرم کند.

کاربردهای شوف بالن:

  • حرارت دادن محلول هایی که باید به طور مستقیم گرم شوند
  • حرارت دادن محلول هایی که دارای خطر انفجار هستند

 

حمام بن ماری (Laboratory water bath)

حمام آب گرم آزمایشگاهی یا بن ماری دستگاهی است که با گرم کردن تدریجی و یکنواخت آب، شرایط مناسبی را برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی، ایمونوهماتولوژی و ایمونولوژیکی که نیاز به محدود دمایی خاصی دارند، فراهم می‌کند.

کاربردهای بن ماری:

  • گرم کردن یکنواخت و تدریجی آب برای حرارت دادن غیر مستقیم برخی مواد
  • کمک به تسریع واکنش‌های شیمیایی در آزمایش‌هایی که نیاز به محدوده دمایی خاصی دارند

 

2

کوره الکتریکی (Electric furnaces)

دستگاه پرکاربرد بعدی، کوره الکتریکی است. این دستگاه برای حرارت دادن، خشک کردن نمونه‌ها، تست شوک پذیری حرارتی، استریل کردن، تست‌های مخرب، خاکسترگیری و ذوب نمونه‌ها استفاده می‌شود و دامنه درجه حرارت تولید شده توسط آن براساس نوع کاربرد متفاوت است. مثلاً کوره هایی که در آزمایشگاه‌های تست متالوژی استفاده می‌شوند، توان تولید 1200 درجه حرارت را دارند.

کاربردهای کوره الکتریکی:

  • سینتر کردن (تف جوشی) مواد و ایجاد خاکستر برای نمونه برداری
  • انجام تست‌های مخرب و شوک‌های حرارتی

 

دستگاه آب مقطرگیری (Deionizer)

دستگاه آب مقطرگیری یا دستگاه تقطیر آزمایشگاهی برای تهیه آب مقطر استفاده می‌شود. آب مقطر فاقد هرگونه املاح معدنی و املاح معلق در آب است و برای آزمایش‌هایی که نیاز به آب تصفیه شده با کمترین ذرات معلق دارد، استفاده می‌شود.

کاربردهای دستگاه آب مقطرگیری:

  • تهیه محلول‌ها و نمونه‌های شاهد
  • تهیه نمونه‌های استاندارد برای کالیبراسیون
  • تمیز کردن و استریلیزه کردن ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی

 

هود آزمایشگاهی (Fume hood)

برخی از آزمایش‌ها در حین اجرا با تولید ذرات معلق و بخارهای سمی یا بد بو همراه هستند که با جریان عادی هوا تهویه نمی‌شوند و می‌توانند سلامتی اپراتور را به خطر بیندازند. تنها دستگاهی که می‌تواند در مدت کوتاهی این ذرات سمی را از هوا خارج کند، هود است. از هود برای حفاظت سلامتی اپراتور آزمایشگاه در برابر عوامل شیمیایی و میکروبی، بخارات اسیدی و قلیایی سوزاننده و سایر بخارات بیهوش کننده استفاده می‌شود.

کاربردهای هود:

  • تهویه هوای آزمایشگاه و مکش دود و بخارات حاصل از آزمایش‌ها و احتراق مواد شیمیایی
  • تهویه مناسب هوا برای کشت بافت یا تومور و سلول

همزن مکانیکی (Overhead Mixer)

دستگاه بعدی همزن مکانیکی است. همان طور که از نام این دستگاه پیداست، برای هم زدن و ادغام یک یا چند ماده سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیکر و همزن مکانیکی تا حدی به هم شبیه هستند، با این تفاوت که همزن مکانیکی مواد را از بالا به پایین و در راستای عمودی مخلوط می کند و سرعت دور هم زدن آن قابل تنظیم است.

کاربردهای همزن مکانیکی:

  • مخلوط کردن مایعات با یکدیگر برای افزایش سرعت واکنش مواد
  • افزایش روند انتقال دما (گرم کردن یا خنک کردن)
  • یکنواخت نگاه داشتن مایعات در حین فرآیند هم زدن

 

 

شیکر (Laboratory Shakers)

شیکر یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، تشخیصی و اندازه گیری کمی و کیفی است. از شیکر برای هم زدن و مخلوط کردن سریع مواد شیمیایی استفاده می‌شود. شیکر می‌تواند محلول‌ها را به حالت دورانی در سطح افقی، به حالت موجی و به حالت چرخشی مخلوط کند. در بعضی از شیکرها امکان کنترل زاویه چرخش، سرعت چرخش و حتی ایجاد شرایط دمایی مطلوب هم وجود دارد.

3

سانتریفیوژ (Centrifuge)

دستگاه سانتریفیوژ برای اغلب ما شناخته شده است و همان طور که احتمالا می‌دانید برای جدا کردن اجزای مخلوط های سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج ترین کاربرد دستگاه سانتریفیوژ در آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و برای جداسازی اجزای خون است. سانتریفیوژ با حرکت دادن دورانی و یکنواخت نمونه، باعث جدا و ته نشین شدن بخش‌های سنگین محلول می‌شود.

 

از کجا لوازم دستگاه‌ های آزمایشگاهی بخریم؟

امیدواریم در این مطلب موفق شده باشیم شما را به طور کامل با دستگاه‌ های پرکاربرد آزمایشگاهی آشنا کنیم. برندهای مختلفی در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند، ولی دستگاه‌هایی ارزش سرمایه گذاری و خرید دارند که از کیفیت بالایی برخوردار باشند. در این مورد پیشنهاد ما خرید دستگاه‌هایی است که برند شناخته شده‌ای دارند.

شیمیبیو یکی از فروشگاه‌های آنلاین و معتبری است که تولیدات برترین برندهای سازنده دستگاه‌ها، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی دنیا را با ضمانت اصالت کالا، عرضه می‌کند. برای بررسی و مقایسه قیمت دستگاه‌ها، فقط کافی است به نشانی shimibio.com مراجعه کنید. کیفیت، دقت و استاندارد بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌هایی است در فروشگاه آنلاین شیمیبیو در دسترس شماست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز