بررسی دلایل تقاضا بسیار زیاد برای خرید تیرآهن اهواز

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۱۰:۳۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۶۰۶۱۷
بررسی دلایل تقاضا بسیار زیاد برای خرید تیرآهن اهواز
تیرآهن کارخانه نورد کوثر اهواز، از مقاطع فولادی باکیفیت بازار است که همواره موردتوجه خریداران قرار گرفته؛ در این مطلب رابطه تقاضا و قیمت این محصول را بررسی کرده ایم.

تیرآهن، همواره یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، سدسازی و... بوده است و کیفیت و قیمت آن اهمیت بالایی برای خریداران و صنعتگران دارد. ازجمله اصلی‌ترین فاکتورهای مؤثر بر بها و مرغوبیت مقاطع فولادی، برند یا شرکت تولیدکننده است. از این نظر، تیرآهن‌های دو برند اهواز و ذوب‌آهن اصفهان همواره جزء بهترین‌ها بوده‌اند و معمولاً با یکدیگر مقایسه می‌شوند. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، به‌عنوان یکی از پیشروهای صنعت فولاد شناخته می‌شود و تقاضای بالا برای محصولات آن قابل‌درک است؛ اما دلیل مقایسه و رقابت تیرآهن اهواز با این برند و تقاضای بالای بازار برای آن چیست؟ در ادامه این موضوع را به‌طور گسترده‌تری موردبررسی قرار می‌دهیم.

"عدم تساوی عرضه و تقاضا، باعث نوسان در قیمت تیرآهن اهواز به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین مقاطع فولادی کشور می‌شود؛ در این مطلب کارشناسان آهن آنلاین با ارائه نمودار قیمت تیرآهن 14 اهواز، اثر تقاضای زیاد بر بهای این محصول را بررسی کرده‌اند. چنانچه قصد دارید در پروژه های خود از تیرآهن IPE اهواز استفاده کنید، می‌توانید آن را با مناسب‌ترین قیمت از ahanonline خریداری کنید."

فاکتورهای مؤثر بر تقاضای محصولات فولادی

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر روی میزان تقاضای آهن‌آلات تأثیر بگذارند؛ برای مثال، هرساله با شروع فصول گرم، شاهد افزایش اجرای پروژه‌های ساختمانی در فضای باز هستیم. این فرصت 6 ماهه می‌تواند بهترین زمان برای پی‌ریزی و پیشبرد سریع پروژه‌های عمرانی و ساختمانی باشد. به‌این‌ترتیب، در ابتدای هر سال، میزان تقاضا برای محصولات فولادی مانند تیرآهن و میلگرد بالا می‌رود.

بالا رفتن ارزش دلار نیمایی، می‌تواند با صعودی کردن نمودارهای قیمت در بازار آهن‌آلات، تمایل خرید و میزان تقاضا را کاهش دهد؛ زیرا افزایش نرخ دلار علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تولید، با بالابردن تمایل تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود باعث کاهش دسترسی بازار داخلی به محصولات و گران‌شدن آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم که بر میزان تقاضا تأثیر می‌گذارد، نیاز صنایع وابسته مانند: کشتی‌سازی، صنعت برق و... است. درصورتی‌که میزان نیاز این صنایع به مقاطع فولادی افزایش پیدا کند، به‌عنوان بخش مهم و بزرگی از بازار می‌تواند بر میزان تقاضای تیرآهن تأثیر بگذارد. این امر به‌نوبه خود می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روی قیمت کالاهای فلزی داشته باشد.

1

رابطه تقاضا و قیمت تیرآهن اهواز

می‌توان ادعا کرد که میزان تقاضای بازار در صورت ثابت بودن میزان عرضه، تأثیر مستقیمی بر قیمت تیرآهن اهواز دارد. تقاضای بازار به‌معنای میزان خرید تیرآهن در مدت‌زمانی مشخص است؛ درصورتی‌که این پارامتر افزایش پیدا کند، حجم زیادی از مقاطع فولادی از بازار خارج شده و دسترسی خریداران به این محصولات کاهش می‌یابد. افزایش تقاضا و کاهش محصولات موجود در بازار، همیشه باعث افزایش قیمت می‌شود. البته توجه داشته باشید که میزان عرضه در این معادله باید ثابت بوده باشد.

درصورتی‌که میزان تقاضا افزایش بیابد درحالی‌که تولیدکنندگان نیز میزان عرضه به بازار را بیشتر کرده‌اند، حجم محصولات در دسترس خریداران تغییر چندانی نخواهد داشت. بنابراین، قیمت در چنین شرایطی معمولاً بی‌تغییر است. کارخانه‌های فولادی با بررسی رفتار بازار و آگاهی از زمان‌های احتمالی افزایش تقاضا، میزان تولیدات خود را در زمان لازم افزایش می‌دهند. بااین‌حال، همان‌طور که یک دست صدا ندارد، عدم همکاری دولت نیز می‌تواند موجب اختلال و کند شدن روند تولید شود. بااین‌حال، بالا رفتن قیمت تیرآهن اهواز نتوانسته است میزان تقاضا برای این محصول را کاهش دهد. زیرا هرروز در گوشه‌ای از کشور، کلنگ پروژه‌های عمرانی و ساختمانی جدیدی بر زمین می‌خورد و مردم ناچار به خرید تیرآهن‌ها و کالاهای فولادی با قیمت روز هستند.

طبق نظر متخصصان آهن آنلاین:

"قیمت تیرآهن اهواز که با استانداردهای IPB، INP و IPE در مجتمع نورد کوثر و در سایزهای متنوع 12، 14، 16 و .... تولید می‌شود؛ تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تغییر و نوسان می‌گردد. این محصول فولادی که در شاخه های 6 و 12 متری به‌صورت کیلویی و شاخه‌ای به فروش می‌رسد، به‌دلیل کیفیت بالا و استحکام زیادی که به سازه‌ها می‌بخشد، مورد توجه بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان است و اطلاع از قیمت روز تیرآهن اهواز به آن‌ها کمک می‌کند تا برای بودجه نهایی پروژه‌های خود تصمیم‌گیری کنند."

2

نوسانات قیمت تیرآهن 14 اهواز در دو سال اخیر

قیمت تیرآهن اهواز در در سال ۱۳۹۹، روند صعودی داشت. این روند در روزهای ابتدایی سال با شیب کندی پیش می‌رفت و روزهای نزولی هم در میان آن دیده می‌شد، اما از تیرماه صعود قوی‌تر شد و بهای آن افزایش پیدا کرد. نرخ‌ها در مرداد و شهریور اصلاح شد اما از مهر تا آبان شیب نزولی گرفت؛ از آبان تا بهمن، اصلاح بازار شکل گرفت، اما قیمت در ماه‌های آخر ۹۹ هم افزایش پیدا کرد و با روند صعودی وارد ۱۴۰۰ شد.

در فروردین ۱۴۰۰، شاهد صعود بودیم و در اردیبهشت اصلاح قیمت تیرآهن اهواز رخ داد. روند نمودار قیمت این کالا در خرداد تا آذر ۱۴۰۰، فقط نوسان‌های کوچکی داشت و بین 1 میلیون و 800 هزار تا 2 میلیون و 100 هزار تومان تغییر می‌کرد. از دی ماه ۱۴۰۰ روند صعودی تازه‌ای در این محصول شکل گرفت که تا پایان سال هم ادامه داشت.

بررسی تقاضای تیرآهن در 4 ماه ابتدایی سال 1401

در اولین ماه سال، تقاضای بالا و سایر فاکتورهای تأثیرگذار باعث شد قیمت در ۱۴ فروردین 21285000  تومان باشد و تا اخر ماه به روند صعودی خود ادامه بدهد. تقاضا تا پایان فروردین در سطح بالایی باقی ماند و قیمت را به بیش از 2 میلیون و 300 هزار تومان رساند. نرخ این مقطع در اردیبهشت ماه هم در همین سطح باقی ماند و بین 2290000 تا 2310000 تومان در نوسان بود.

در خرداد، روند نمودار تغییر کرد و شیب نزولی گرفت؛ این موضوع نشان می‌دهد که از ماه سوم بهار، میزان تقاضای خرید تیرآهن کاهش پیدا کرد. قیمت در این ماه از 2266000 تومان شروع شد و در ده روز ابتدایی به 2 میلیون و 165 هزار تومان رسید. البته بعد از مدتی تقاضا افزایش پیدا کرد و قیمت از ۱۰ خرداد ماه روند صعودی گرفت و تا بیست و سوم ماه به 2 میلیون 357 هزار تومان رسید.

عرضه زیاد محصول و کاهش تعداد خریداران در ۲۴ خرداد باعث شد هر شاخه تیرآهن اهواز با نرخ 2266000 تومان خرید و فروش شود. در تیرماه شیب نزولی نمودار بیشتر شد و بهای آن حتی از 2 میلیون تومان هم پایین‌تر آمد. تقاضای کم و عرضه زیاد محصول تاحدی ادامه داشت که مقاطع فولادی کوثر اهواز در هفته‌های آخر تیرماه با قیمت 1 میلیون و 850 هزار تومان هم خرید و فروش شدند.

4

سخن پایانی

میزان تقاضا برای تیرآهن‌ها در سایزهای مختلف، یکسان نیست. باتوجه به تفاوت میزان تقاضای بازار، نوسان قیمت آهن ‌آلات مختلف نیز الگوی متفاوتی داشته است. آهن آنلاین با بررسی و تحلیل این فرازوفرودها می‌تواند در پیش‌بینی درست شرایط و رفتار بازار در سال 1401 به شما کمک کند و سیگنال‌های مطلوبی برای خریدوفروش تیرآهن اهواز به شما بدهد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز