آیا هنوز سرمایه گذاری در بانک منطقی است؟

۱۴۰۱/۰۶/۰۹ - ۱۲:۴۷:۳۵
کد خبر: ۱۳۷۱۲۰۳
آیا هنوز سرمایه گذاری در بانک منطقی است؟
گوشه فرش را که بلند می‌کردیم تکه‌ای کاغذ که آشنا به نظر می‌رسید می‌دیدیم. گرچه سنگینی پاهایی که از روی فرش رد شده بودند رنگ و رخ از آن گرفته بود. اما می‌شد فهمید که آن تکه کاغذ وجه رایج کشور است. عادت جالبی که بزرگ‌ترها از یک یا دو نسل قبل از خود به ارث برده بودند.

گوشه فرش را که بلند می‌کردیم تکه‌ای کاغذ که آشنا به نظر می‌رسید می‌دیدیم. گرچه سنگینی پاهایی که از روی فرش رد شده بودند رنگ و رخ از آن گرفته بود. اما می‌شد فهمید که آن تکه کاغذ وجه رایج کشور است. عادت جالبی که بزرگ‌ترها از یک یا دو نسل قبل از خود به ارث برده بودند.

اما سوال مهمی به ذهن می‌رسد که آیا نگه‌داری از وجه نقد می‌تواند به مثابه سرمایه گذاری باشد؟ آیا در مورد کوزه‌های پر از سکه‌های طلای پنهان شده که از زیر خروارها خاک بیرون می‌آیند و متعلق به هزاران سال پیش هستند – در این مدت طولانی – سکه‌ای به سکه‌های‌شان اضافه شده است؟

بیایید به این سوال پاسخ دهیم که آیا هنوز سرمایه گذاری در بانک منطقی است؟ یا باید به دنبال روش دیگری باشیم؟

1 - Copy

منطق در سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بانک را شبیه به پنهان کردن پول در جایی دانستیم. ممکن است با خود بگوییم که خوب بانک تنها به نگه داری پول ما نمی‌پردازد و مقداری بازدهی را در هر ماه یا هر سال یا هر دوره‌ای که مشخص کرده به دارایی‌مان اضافه می‌کند.

این دلیل درست است اما تا جایی که فقط به بازدهی مشخص که البته کم است فکر کنیم. اما آیا این مقدار بازدهی‌های بانک می‌تواند حفظ ارزش پول‌مان را در مقابل تورم و دیگر اتفاقات اقتصادی به همراه داشته باشد؟ سرمایه گذاری منطقی نه سرمایه گذاری در بانک و نه نگه‌داری پول است.

بلکه به این معنا است که به همراه بازدهی بتواند به حفظ ارزش دارایی ما بپردازد و در زمانی که رکود و تورم در حال آسیب رساندن هستند ارزش دارایی ما را هم حفظ کند و هم رشد دهد.

خوشبختانه در حال حاضر زمینه‌ای فراهم شده تا بتوان با استفاده از ابزار مالی نوین مانند صندوق‌های سرمایه گذاری برای انجام سرمایه گذاری منطقی و موفق در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری و بازارهای سرمایه بهره‌مند شد.

2

در مقابل سرمایه گذاری در بانک و دیگر شیوه‌های سنتی سرمایه گذاری انتخاب صندوق‌ها می‌تواند آن‌چه که ما در مسیر حفظ ارزش پول و بازدهی انتظار داریم را فراهم کند. بهتر است برای نشان دادن برتری صندوق‌های سرمایه گذاری به برشماری مزایای آن‌ها بپردازیم.

صندوق‌های سرمایه گذاری و مزایای آن‌ها

واجب است حالا که نام صندوق‌های سرمایه گذاری را به عنوان یک جایگزین موفق برای سرمایه گذاری آورده‌ایم درباره این ابزار مالی نوین که البته نمونه‌های موفق آن از فضای سرمایه گذاری آنلاین استفاده کرده‌‎اند توضیح دهیم.

صندوق‌های سرمایه گذاری با جمع‌آوری سرمایه افراد سرمایه گذار به تشکیل سبد می‌پردازند. سبد دارایی هر صندوق بر اساس دارایی‌های زمینه سرمایه گذاری موردنظر آن انجام می‌شود.

به عنوان مثال صندوق آوا سهام کیان سبدی متشکل از سهام منتخب بازار سهام دارد. هر صندوق سرمایه گذاری با توجه به بازار موردنظرش اقدام به تشکیل سبد و ساختار موردنظرش می‌کند.

مزایای این ابزار نوین مالی هم در ساختار و نوع کارکرد آن نهفته است که به طور جداگانه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

حضور تیم متخصص

تمام صندوق‌های سرمایه گذاری دارای تیم متخصصی به نام ارکان صندوق هستند. هیئت مدیره، مدیر صندوق، در بعضی از صندوق‌ها حضور ضامن نقدشوندگی و متولی صندوق و دیگر اعضایی که بر اساس اساسنامه و امیدنامه در ساختار صندوق حضور دارند، به بهبود هر چه بهتر صندوق کمک می‌کنند.

حضور تیم متخصص باعث می‎‌شود تا ساختار صندوق و سبد آن همیشه در مسیر درست قرار بگیرد. از طرف دیگر، تحلیل‌گران حاضر در صندوق به بررسی روزانه دارایی‌های صندوق می‌پردازند و بهترین دارایی‌های موفق از صندوق را انتخاب می‌کنند.

3

سرمایه گذاری متنوع

از مزایای اصلی فضای سرمایه گذاری آنلاین و بهره‌مندی بعضی از صندوق‌ها مانند صندوق‌های سرمایه گذاری کیان از چنین فضایی، این است که می‌توانند به صورت آنلاین و با تسلط کامل بر انواع بازارها بهترین انتخاب‌ها را برای تشکیل سبد خود انجام دهند.

تنوع در سرمایه گذاری از راهکارهای اصلی است که صندوق‌های سرمایه گذاری برای کارکرد هرچه بهتر خود به کار می‌گیرند.

به عنوان مثال صندوق درآمد ثابت کیان که حجم بزرگی از سبدش متشکل از اوراق قرضه و سپرده بانکی است و بخش کمی هم سهام منتخب بازار سهام دارد، راهکاری هوشمندانه را پیش گرفته است.

این صندوق با بهره‌مندی از تنوع در سرمایه گذاری، هم امنیت و کم ریسک بودن در سرمایه گذاری را در ساختار خود قرار داده است و هم بازدهی بیش‌تر از حساب‌های بانکی دارد.

امنیت و شفافیت

در سال‌های اخیر به دلیل کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌هایی که در موسسات مالی رخ داد این سوال برمی‌آید که امنیت صندوق‌های سرمایه گذاری را چگونه می‌توان عیارسنجی کرد؟ آیا سازمان و نهادی بر آن‌ها نظارت دارد؟

در پاسخ برای آسوده خاطر کردن سرمایه گذاران باید گفت که هیچ صندوق سرمایه گذاری اجازه شروع فعالیت ندارد مگر این‎که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز داشته باشد.

جدا از این، عملکرد هر صندوق به طور لحظه‌ای از طرف این سازمان رصد می‌شود. همچنین باید اساسنامه و صندوق‌نامه تمام صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت آنلاین در صفحه مجازی مشخص در دسترس سرمایه گذاران قرار بگیرد.

گفتنی است که صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق‌های مجموعه کیان که از فضای سرمایه گذاری آنلاین بهره‌مند هستند، از طرف مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) نظارت می‌شوند.

برای شفافیت هر چه بیش‌تر، می‌توان از طریق اپ کیان دیجیتال در صندوق‌های سرمایه گذاری کیان سرمایه گذاری کرد و در تمام طول شبانه روز و روزهای هفته بر سرمایه خود نظارت داشت.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز