دوزینگ پمپ

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ۱۰:۵۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۷۸۵۱۷
دوزینگ پمپ
بسیاری از صنایع و کارخانجات برای تولید انواع محصول با مایعات مختلف سر‌وکار دارند. در این میان بعضی از مایعات بسیار خطرناک‌اند و استفاده از آن‌ها با حجم‌های مشخص و درصدهای خاص انجام می‌شود. از طرف دیگر مایعاتی نظیر اسید، مواد شیمیایی و غیره را نمی‌توان با هر دستگاهی جابه‌جا نمود و یا وارد خطوط تولید محصول کرد.

بسیاری از صنایع و کارخانجات برای تولید انواع محصول با مایعات مختلف سر‌وکار دارند. در این میان بعضی از مایعات بسیار خطرناک‌اند و استفاده از آن‌ها با حجم‌های مشخص و درصدهای خاص انجام می‌شود. از طرف دیگر مایعاتی نظیر اسید، مواد شیمیایی و غیره را نمی‌توان با هر دستگاهی جابه‌جا نمود و یا وارد خطوط تولید محصول کرد. بر همین اساس در این دسته از کارخانجات، دوزینگ پمپ مورداستفاده قرار می‌گیرد و برحسب دستورات اعمال شده در پنل تعبیه‌شده روی آن (سیستم کنترل)، طی یک زمان‌بندی از پیش تعریف شده، مقدار مشخصی مایع را به درون مخزن یا دستگاه منتقل می‌کند.

پمپ تزریق مواد شیمیایی نیز از پرکاربردترین دوزینگ پمپ‌های موجود در بازار است و در کارخانجات تولید مواد شیمیایی، اسید و سایر مواد خطرناک به‌کار برده می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با Dosing Pump، نحوه عملکرد و اجزای سازنده آن با ما همراه باشید.

دوزینگ پمپ چیست؟

دوزینگ پمپ، ازجمله پرکاربردترین پمپ‌های جابه‌جایی با فشار مثبت است. طراحی این دسته از پمپ‌ها به.گونه‌ای است که می‌تواند مواد شیمیایی و سایر مواد را به جریان آب، گاز (بخار) تزریق نماید. این نوع پمپ عملکرد بسیار دقیق و حساسی دارد و به همین سبب برای پمپاژ مواد شیمیایی، مواد اسیدی و سایر مایعات پرخطر به‌کار برده می‌شود.

در صنعت تصفیه آب برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی نیز Dosing Pump جهت ترزیق کلر و با عنوان پمپ کلرزن مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته کارایی و عملکرد پمپ دوزینگ صرفاً به بخش تصفیه آب محدود نمی‌شود و ساختار باکیفیت، عملکرد مطلوب و طول عمر بالای این محصول سبب شده تا بهترین گزینه برای انتقال و تزریق کلیه سیالات در صنایع مختلف محسوب گردد.

خاطرنشان می‌شود که کیفیت پمپاژ، ظرفیت دبی، میزان دقت دوزینگ پمپ در حد ایده‌ آل و استاندارد قرار دارد؛ ازاین‌رو به‌کارگیری Dosing Pump نه تنها از بروز خطاهای احتمالی در انتقال مایعات جلوگیری می‌کند، بلکه کیفیت تولید محصولات مختلف را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ بدین ترتیب می‌بایست با توجه به نوع سیالات و محصول تولیدی، بهترین مدل و برند پمپ را تهیه نموده و مورد‌استفاده قرار دهید.

کاربرد Dosing Pump

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، دقت و کیفیت کار دوزینگ پمپ نسبت به سایر پمپ‌های تزریق تحت فشار و انتقال مایعات در سطح بالاتری قرار دارد. بر همین اساس از این پمپ برای کلرزنی، تزریق اسید و قلیا، انتقال مقدار مشخصی از سیالات به استخرها، مخازن و لوله‌های تحت فشار استفاده می‌شود. البته هر یک از Dosing Pump با توجه به جنس‌های موجود از قبیل پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی، پی‌وی‌دی‌اف و استیل ضدزنگ کارایی و طول عمر متفاوتی دارند و هرکدام از آن‌ها نیز برای پمپاژ، تزریق و جابه‌جایی مایعات خاصی طراحی و تولید شده‌اند. از طرف دیگر حداقل ظرفیت دبی موجود برای این محصول یک لیتر بر ساعت با فشار 1 بار می‌باشد و به نسبت هرچه ابعاد، اندازه و قدرت بیشتر شود، به طبع آن ظرفیت دبی و فشار آن نیز افزایش می‌یابد.

طبق تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده یک لیست کامل از کاربردهای دوزینگ پمپ تهیه نموده‌ایم که در این بخش به اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد استفاده از آن اشاره می‌کنیم:

  1. کلرزنی در مجموعه‌های تصفیه آب و تصفیه‌خانه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی بزرگ

  2. استفاده در صنایع غذایی جهت تزریق مواد اولیه در مخازن تولید مواد خوراکی

  3. استفاده به‌عنوان پمپ اندازه‌گیری در صنایع شیمیایی و همچنین پمپ تزریق مواد شیمیایی

  4. کارخانجات صنعتی نظیر تولید روغن، واسکازین، روغن ترمز و غیره

  5. بخش کشاورزی

  6. تأسیسات تولیدی

  7. آزمایشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی

  8. عملیات معادن جهت انتقال مایعات درون معادن و انجام آزمایشات

نحوه عملکرد دوزینگ پمپ

طرز کار Dosing Pump بدین صورت است که ابتدا مقدار دقیق و معینی وارد محفظه اصلی آن می‌شود؛ پس از آن نیز مواد توسط یک پمپ که به‌وسیله موتور الکتریکی یا محرک هوا حرکت می‌کند، به درون مخزن تزریق می‌گردد. درواقع یک کنترلر به موتور متصل شده و ضمن تنظیم نمودن مدت‌زمان عملکرد آن، باعث خاموش و روشن شدن موتور الکتریکی می‌شود. به‌طورکلی نحوه عملکرد همه‌ی دوزینگ پمپ‌ها به همین صورت است و فقط از نظر ابعاد، اندازه، کیفیت قطعات و سیستم‌های کنترل با یکدیگر تفاوت دارند.

اجزای سازنده و قطعات اصلی Dosing Pump

آنچه که هنگام عملکرد دوزینگ پمپ به‌عنوان پمپ کلرزن، پمپ تزریق مواد و سیالات شیمیایی و غیره می‌بینید، حاصل کارکرد اجزای سازنده و قطعات اصلی آن است. درواقع بدون این اجزا عملکرد پمپ با مشکل مواجه خواهد شد و آن‌طورکه باید و شاید فرآیند پمپاژ و تزریق سیالات انجام نمی‌شود. در این‌خصوص اجزای اصلی سازنده انواع دوزینگ پمپ به قرار زیر است:

1- مخزن نگه‌دارنده انواع سیالات و مواد شیمیایی

درون تمامی Dosing Pump‌ها با توجه به ابعاد آن‌ها مخازن یا تانک‌هایی تعبیه شده که جهت نگه‌داری و انتقال انواع سیالات به‌کار برده می‌شود. در این راستا اندازه مخزن نگه‌دارنده نیز بر اساس اندازه دوزینگ پمپ افزایش یافته و یا کاهش می‌یابد. به طبع هرچه مخزن بزرگ‌تر باشد، در هر بار تزریق، مایع بیشتری را می‌توان به خطوط تولید منتقل کرد.

2- پمپ

Pump اصلی‌ترین بخش دوزینگ پمپ می‌باشد و در ابعاد، اندازه و با قدرت‌های مختلف تولید می‌شود. این بخش از دستگاه نیز وظیفه مکش سیالات و انتقال آن به درون دستگاه را برعهده دارد. همواره به یاد داشته باشید که هرچه مدت.زمان استفاده و حجم سیالات بیشتر باشد، به نسبت می‌بایست از پمپ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر با قدرت مکش بالا استفاده کنید.

3- Injector

این قسمت از پمپ‌های دوزینگ شیر یک طرفه‌ای هستندکه مواد شیمیایی به‌واسطه آن وارد جریان مایع می‌شوند. بدین صورت که شیر Injector با غلبه بر فشار در لوله این امکان را فراهم می‌سازد که مواد شیمیایی به‌راحتی وارد جریان مایع شوند. نکته قابل‌توجه اینکه این بخش از اجزاء اصلی، معمولاً در پمپ تزریق مواد شیمیایی کاربرد دارد و موجب بهبود کیفیت محصولات شیمیایی گردیده است.

4- Dosing Line

با توجه به اینکه دوزینگ پمپ در فشارهای بالا نیز به‌کار برده می‌شود، در آن یک لوله یا شلنگ سفت از جنس پی‌وی‌سی، PE یا استنلس استیل وجود دارد که جهت انتقال و تزریق سیالات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

5- سیستم کنترل

برای کنترل جریان و تنظیم عملکرد پمپ یک سیستم کنترل برای آن در نظر گرفته شده است و وظیفه هماهنگی کلیه قطعات اعم از اصلی و جانبی را برعهده دارد، بدین نحو که با اعمال زمان‌بندی دقیق، دستگاه در بازه زمانی تعریف شده، روشن و خاموش می‌شود و از این طریق فرآیند انتقال و تزریق مایعات و مواد شیمیایی انجام می‌گیرد.

جمع‌بندی

اکنون که با مفهوم اصلی دوزینگ پمپ، کاربردها، نحوه عملکرد و اجزای سازنده آن آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نوع کسب‌و‌کار و محصول نهایی، مناسب‌ترین پمپ را از میان پمپ کلرزن، پمپ تزریق مواد شیمیای و غیره تهیه نموده و مورد‌استفاده قرار دهید. به امید اینکه مطالب ارائه‌شده مؤثر واقع گردیده باشد. در بخش‌های بعدی سعی داریم به جنبه‌های دیگر از نحوه عملکرد و کاربردهای Dosing Pumpبپردازیم.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز