تفاوت سبک مدرن و کلاسیک در طراحی داخلی و نمای بیرونی ویلا

۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۱۳:۴۳:۱۶
کد خبر: ۱۳۸۶۸۲۳
تفاوت سبک مدرن و کلاسیک در طراحی داخلی و نمای بیرونی ویلا
طراحی نما و طراحی داخلی ویلا با دو سبک کلاسیک و مدرن با یکدیگر مقایسه شده اند تا ضمن توجه به ویژگی های اقلیم و بافت معماری منطقه بهترین سبک را انتخاب کنید.

در مبحث ساختمان و ویلاسازی با کاربری های مختلف مسکونی، تجاری و اداری دو فاکتور فضای داخلی و نما تأثیر بسیار زیادی روی رضایت کارفرمایان و ساکنین می گذارد. با طراحی حرفه ای نمای ساختمان می توان تأثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب ایجاد کرد چرا که اولین بخش از هر ساختمان که قابل مشاهده است نماست. پس از آن فضای داخلی است که باید طبق اصول معماری سبک انتخاب شده طراحی گردد تا کاربرد هر فضا و مرزبندی ها به همراه تزیینات و قرارگیری المان ها به خوبی انجام شوند. در ادامه قصد داریم ضمن بررسی مختصر اصول طراحی نما و فضاهای داخلی ساختمان به تفاوت های دو سبک بسیار پرطرفدار و رایج در معماری یعنی مدرن و کلاسیک بپردازیم.

 

ویژگی ها و اصول طراحی نما و فضای داخلی ویلا

قبل از اینکه انتخاب کنید برای طراحی داخلی و نما قصد دارید از سبک مدرن یا کلاسیک استفاده کنید، باید نسبت به ویژگی های یک طراحی حرفه ای نیز آشنا باشید تا در کنار اهدافی که دارید بتوانید بهترین نمونه را انتخاب نمایید.

شرکت های معماری حرفه ای در طراحی داخلی و نما باید به رعایت و حفظ ویژگی هایی مثل عایق حرارتی و صوتی، پایداری و مقاومت در برابر زلزله و ضربه و فشار، شکیل بودن، انعطاف پذیری در برابر شرایط محیطی، ارتباط عالی برقرار ساختن بین نما و فضای داخلی و غیره توجه ویژه داشته باشند.

همچنین در طراحی این دو بخش از متریال هایی باید استفاده کرد که در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی مقاومت و پایداری لازم از خود نشان دهند. مصالحی که برای طراحی این دو فضا در سبک های مدرن و کلاسیک استفاده می کنند عموما سنگ طبیعی و مصنوعی، آجر، چوب، سیمان، فایبرسمنت، شیشه، بایرامیکس، سفال تراکوتا و بتن اکسپوز است. عموما شرکت های حرفه ای معماری توصیه می کنند در انتخاب متریال به سبک انتخابی خود که مدرن یا کلاسیک است و همچنین ویژگی های بافت معماری منطقه و اقلیم دقت کنید.

در طراحی داخلی ساختمان که هدف اصلی آن بهینه سازی فضاها، کاربردی تر ساختن بخش های داخلی، ایجاد حس آرامش و رضایت خاطر ساکنین و حفظ اصول زیبایی شناختی است اصولی وجود دارد که توجه به آنها و درخواست این موارد از شرکت های ساختمانی و طراحی داخلی ضروری است.

یک طراح داخلی حرفه ای باید به اصول و ضوابطی مثل ایجاد نقطه کانونی یا فوکال پوینت، تکرارسازی المان ها به شیوه ای هنرمندانه، رعایت دو اصل تناسب و مقیاس، هارمونی و هماهنگی، یکنواختی و تعادل، عناصر متضاد در مواقع ضروری بسته به سبک انتخابی مدرن یا کلاسیک، نورگیری، بخش بندی ها و مرزکشی های اصولی، قرارگیری صحیح درب و پنجره و راه پله ها مخصوصا در ویلاهای دوبلکس دقت ویژه داشته باشد.

بنابراین به منظور طراحی ویلا لاکچری و لوکس و خانه ویلایی در تهران به 5 سبک ویلای مدرن، پست مدرن، روستیک، کلاسیک، ایرانی در تهران و لواسان، دماوند، از مشاوره تا طراحی و اجرا، بهتر است با شرکت هایی همکاری داشته باشید که ضمن آشنایی کامل با تمامی اصول و قواعد، بتوانند ایده های شما پس از بهینه سازی اجرا کنند.

تا اینجا دو سبک مدرن و کلاسیک را به عنوان سبک های معروف و پرطرفدار برای طراحی داخلی و نمای ویلا معرفی کردیم و قطعا برای شما که با تفاوت های این دو سبک به طور کامل آشنا نیستید، مطالعه تفاوت ها بسیار جالب خواهد بود.

1

طراحی داخلی و نما با سبک مدرن یا کلاسیک

در هر دوره ای تاریخ معماری جهان، سبک هایی که بیشتر از همه با روحیات مردم و ویژگی های مناطق مختلف جهان سازگاری داشتند محبوب گشتند. به عنوان مثال می توان به سبک هایی مثل نئوکلاسیک اشاره کرد که در قرن های 19 برای خارج شدن از تجمل گرایی و در اوضاعی که اوضاع اقتصادی دنیا رو به رکود بود رواج پیدا کرد. امروزه با توجه به وضعیت فعلی که بر جهان و حتی کشور ما حکمفرماست و با توجه به پروژه های معماری مختلفی که در حال اجرا هستند، متوجه می شویم که سبک های مدرن و کلاسیک محبوبیت بسیار بیشتری دارند.

دو سبک معماری مدرن و کلاسیک از لحاظ اصول و ضوابط کاملا در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند بنابراین از این حیث نیز آشنایی با این دو سبک و بررسی تفاوت آنها جالب توجه خواهد بود. تفاوت های سبک مدرن و کلاسیک برای طراحی داخلی و نمای ویلا عبارتند از:

ویژگی های سبک مدرن برای طراحی نما و فضای داخلی ویلا:

اگر طرفدار سبک مدرن هستید و قصد دارید از شرکت معماری مدنظر خود بخواهید نما و فضای داخلی یا یکی از آنها را براساس این سبک طراحی کند باید ویژگی های آن را بشناسید. استفاده از خطوط صاف و غیر منحنی و شکستگی از اصول اولیه است چون هدف از این کار در سبک مدرن ایجاد پیوستگی و استمرار در طراحی نما و فضای داخلی است. به همین دلیل عملا برجستگی ها حذف می شوند.

مناسبترین متریال هایی که در سبک مدرن استفاده می شوند بلوک سیمانی و آجری در رنگ های مختلف به شکل افقی یا عمودی و یا سنگ های طبیعی است. برای فضای داخلی هم صرف نظر از نوع و مدل دیوارپوش، رنگ های خاکستری، سیاه و دودی به شکل ترکیبی یا مونوکروم توصیه شده است.

در فضای داخلی و نمایی که به سبک مدرن طراحی و اجرا می شوند، جزئیات و تزیینات به همراه المان ها و اکسسوری هایی که صرفا جنبه زیبایی دارند حذف می شوند. با این حال این به معنای ابتدایی بودن سبک مدرن یا نبود المان و بخش های زیبا نیست بلکه هدف سبک مدرن این است که با کاهش هزینه های غیر ضروری و بخش هایی که کاربرد خاصی ندارند علاوه بر کمتر کردن هزینه ها، سادگی در عین زیبایی را به شما هدیه کند.

3

ویژگی های سبک کلاسیک برای طراحی نما و فضای داخلی ویلا:

در سبک کلاسیک برای طراحی داخلی و نما ویژگی ها و اصول کاملا متفاوت هستند. برخلاف سبک مدرن باید از خطوط منحنی و شکسته، برجستگی و طراحی های سه بعدی استفاده کنید. المان هایی که کاربرد خاصی ندارند و صرفا برای زیبایی و تزیین به کار می روند نظیر مجسمه ها، کنده کاری های نما و دیوارها و سقف های فضای داخلی، ستون های بلند از مهمترین ویژگی های سبک کلاسیک هستند بنابراین باید طراحی ویژه در نظر داشت. از طرفی وجود تقارن و تناسب در تمامی بخش ها، استفاده از متریال سنگ و صرفا سنگ طبیعی یا مصنوعی که نشانه دوام و ماندگاری ابدی و زیبایی لایزال هستند الزامی است.

بنابراین همانطور که می توان از ویژگی های سبک کلاسیک متوجه شد این سبک بسیار هزینه بردار است بنابراین تنها کسانی که به دنبال طراحی نما و فضای داخلی لوکس و لاکچری هستند و با تأمین بودجه مشکلی ندارند به سراغ سبک کلاسیک می روند.

4

دقت داشته باشید که این موارد صرفا بیان کننده تفاوت های سبک مدرن و کلاسیک در طراحی داخلی و نما هستند و نشانه برتری نخواهند بود. شرکت های معماری حرفه ای که به دنبال طراحی و ساخت بهترین بناها هستند، علاوه بر در نظر گرفتن خواسته کارفرما، باید با آگاهی و شناخت کامل نسبت به ویژگی های این دو سبک، مشاوره حرفه ای و اصولی ارائه دهند. هر کدام از این سبک ها ویژگی های خاص خود را دارند و در انتخاب خود باید ویژگی های اقلیمی، بودجه، شرایط زمین و بافت معماری منطقه و متریال های بومی را در نظر داشت.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز