نحوه پیگیری کارت و سند خودرو

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ - ۱۱:۰۵:۴۵
کد خبر: ۱۳۹۰۹۲۶
نحوه پیگیری کارت و سند خودرو
زمانی‌که پلیس به راننده‌ای فرمان ایست می‌دهد، اولین جمله‌ای که می‌گوید، این است: «گواهینامه، کارت ماشین». کارت خودرو، مهم‌ترین مدرک شناسایی ماشین است که مشخصات هویتی مالک و ماشین روی آن درج می‌شود.

زمانی‌که پلیس به راننده‌ای فرمان ایست می‌دهد، اولین جمله‌ای که می‌گوید، این است: «گواهینامه، کارت ماشین». کارت خودرو، مهم‌ترین مدرک شناسایی ماشین است که مشخصات هویتی مالک و ماشین روی آن درج می‌شود. اهمیت کارت خودرو برای ماشین، مانند اهمیت کارت ملی برای اشخاص است. بعد از خرید ماشین و انجام کار تعویض پلاک، مدتی طول می‌کشد تا کارت خودرو به دست مالک برسد. در بعضی مواقع هم ممکن است راننده‌ای که کارت ماشین خود را گم کرده برای صدور کارت خودرو المثنی درخواست بدهد. اگر زمان انتظار برای دریافت کارت طولانی شد، باید چه کار کرد؟ در این مقاله شما را با روش‌های مختلفی برای پیگیری کارت خودرو آشنا خواهیم کرد. اگر می‌خواهید با نحوه پیگیری کارت و سند خودرو از طریق کد دستوری و پست آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پیگیری کارت خودرو از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

شما می‌توانید وضعیت ارسال هر مرسوله سازمانی، از قبیل شناسنامه، کارت خودرو، سند خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری را از طریق سامانه رهگیری مرسولات سازمانی پیگیری کنید.

نحوه کار با این سامانه و پیگیری وضعیت ارسال کارت و سند خودرو به این ترتیب است. ابتدا به سایت سامانه رهگیری مرسولات سازمانی وارد شوید و از بین گزینه‌های موجود، عبارت کارت خودرو را انتخاب کنید. در بخش بعد از شما خواسته می‌شود که شماره پلاک خودرو را در کادر بنویسید. سپس با انتخاب گزینه جستجو، می‌توانید مشاهده کنید که کارت خودرو شما در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی به دست شما خواهد رسید. برایخرید بیمه بدنهبه سند و کارت خودرو نیاز خواهید داشت.

2

استفاده از کد دستوری USSD برای پیگیری کارت ماشین

در سال‌های اخیر استفاده از کدهای دستوری مشخص، برای رهگیری مرسولات سازمانی بسیار رایج شده است. به‌این‌ترتیب رانندگان می‌توانند وضعیت ارسال کارت ماشین را از طریق کد USSD پیگیری کنند. کار با این روش بسیار ساده و سریع است و برای انجام آن نیازی به اتصال به اینترنت نخواهید داشت.

برای پیگیری کارت ماشین با کد USSD به کد پیگیری مرسوله شرکت پست، نیاز دارید. ابتدا کد دستوری *193# را از طریق تلفن همراه، شماره‌گیری نمایید. سپس گزینه رهگیری مرسوله را انتخاب کنید. در آخر از شما خواسته می‌شود که کد رهگیری مرسوله که یک کد 20 تا 24 رقمی است را وارد کنید. بعد از انجام این مراحل، شرکت ملی پست از طریق یک پیامک شما را در جریان وضعیت ارسال کارت خودرو قرار خواهد داد. فراموش نکنید که کارت خودرو، حکم کارت شناسایی ماشین شما را دارد و برایخرید بیمه شخص ثالثبه کارت و سند خودرو نیاز خواهید داشت.

رهگیری مرسولات؛ پیگیری کارت و سند خودرو از طریق سایت پست ایران

بعد از اینکه کارت ماشین شما صادر شد، تحویل پست داده می‌شود؛ بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برایپیگیری کارت خودرو، استعلام از شرکت پست است. برای استعلام وضعیت از این روش، نیازی نیست که به اداره پست مراجعه کنید. این کار را می‌توان در خانه یا هر جای دیگری با استفاده از خدمات اینترنتی سامانه پست انجام داد. ابتدا باید به سایت اداره پست به آدرس post.ir وارد شوید. در صفحه اصلی سایت، از نوار بالای صفحه به قسمت خدمات پستی بروید و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. در این مرحله به یک صفحه جدید وارد خواهید شد. برای جستجو ابتدا از داخل کادر نوع سند (کارت خودرو) را انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه کارت خودرو، از شما خواسته می‌شود که شماره پلاک و کد امنیتی را داخل کادر بنویسید. بعد از انجام این مرحله و کلیک روی گزینه جستجو، از وضعیت ارسال کارت خودرو مطلع خواهید شد. اگر نتوانستید مراحل استعلام را از طریق سایت انجام دهید، با واحد امور مشتریان اداره پست تماس بگیرید.

3

چرا داشتن کارت خودرو برای رانندگان مهم است؟

کارت خودرو در واقع شناسنامه و سند خودرو است و باید همیشه همراهتان باشد. شما برای انجام هر کاری، از خرید انواع بیمه گرفته تا ترخیص خودرو از پارکینگ، دریافت معاینه فنی و دریافت کارت سوخت، به ارائه کارت خودرو نیاز دارید. پس همیشه برای انجام کارهای مربوط به ماشین یا در موقع رانندگی، کارت خودرو را همراهتان داشته باشید.

استعلام صدور گواهینامه و پرداخت خلافی خودرو در آیتول

در این مقاله شما را با نحوه پیگیری کارت خودرو آشنا کردیم. کارت خودرو یک سند هویتی بسیار مهم برای ماشین است که باید همیشه آن را همراه خود داشته باشید. ممکن است تازه برای دریافت کارت خودرو درخواست داده یا کارت‌ خود را گم کرده باشید. در این شرایط برای اینکه کارت ماشین در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان برسد، از روش‌های مختلف پیگیر وضعیت ارسال آن باشید. یکی از دلایل تاخیر در دریافت کارت خودرو، برگشت خوردن آن است. در صورتی‌که آدرس یا کدپستی را اشتباه وارد کرده باشید، احتمال اینکه کارت خودرو برگشت بخورد، وجود دارد. برای پیگیری این موضوع و حل مشکل باید به‌صورت حضوری به اداره پست مراجعه کنید.

با مراجعه به سامانه آیتول می‌توانید خیلی از کارهای مربوط به ماشین خود را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهید. این سامانه، خدمات متنوعی از قبیل پیگیری صدور کارت سوخت و گواهینامه، خرید بیمه، پرداخت عوارض بزرگراهی، استعلام خلافی خودرو، نوبت غیرحضوری معاینه فنی و تعویض پلاک را به کاربران عرضه می‌کند. برای بهره‌مندی از خدمات آیتول می‌توانید همین حالا به سایت itoll.ir مراجعه کنید و از پشتیبانی ۲۴ ساعته کارشناسان آیتول، از طریق تماس با شماره 02189518010 بهره‌مند شوید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز