بررسی کنکور دیماه ۱۴۰۱ و حواشی آن توسط مشاور برتر کنکور

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۰۹:۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۴۲۵۹۲۰
بررسی کنکور دیماه ۱۴۰۱ و حواشی آن توسط مشاور برتر کنکور
در دیماه 1401 بعد از 25 سال شاهد تغییرات جدی در برگزاری کنکور سراسری بودیم.

در دیماه 1401 بعد از 25 سال شاهد تغییرات جدی در برگزاری کنکور سراسری بودیم. کنکوری که قرار است2 بار در سال و فقط از دروس اختصاصی برگزار شود و نتایج آن هم تا 2 سال اعتبار داشته باشد؛

در این قسمت مصاحبه ای با استاد امیر حسین افشار، مشاور تحصیلی و برنامه ریز درسی،  مشاور کنکور و مشاور انتخاب رشته کنکور ترتیب داده ایم که از تغییرات جدید  در شیوه برگزاری کنکور 1401 ، بیش از پیش مطلع شویم.

من امیر حسین افشار هستم. از سال 1381 به عنوان دبیر، مشاور و مولفِ کنکور مشغول فعالیت می‌باشم. در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک و در کارشناسی ارشد، مدیریت کسب کار     ( MBA)از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم.

سوال اول: کنکور دی ماه 1401 با تغییر در دفترچه سوالات و برگزاری کنکور فقط از دروس اختصاصی انجام شد. این تغییرات را به نفع داوطلب ارزیابی می‌کنید یا خیر؟

برای همه داوطلبان خیر! اما برای داوطلبانی که هوشمندانه برنامه ریزی کنند و درس بخوانند بله. برای توضیح باید به کلیات این طرح اشاره کنم. قسمت اول که در این مدل خودنمایی میکند، برگزاری کنکور فقط در دروس تخصصی است. این موضوع کیفیت جذب دانشجو را بالا میبرد. به طور مثال در سال های قبل و حتی کنکور در تیرماه 1401 ، دروسی مانند ادبیات، دین و زندگی، زبان و عربی که آن ها را به عنوان دروس عمومی در کنکور می‌شناسیم تاثیرات مثبت یا منفی فراوانی در رتبه و تراز دانش آموز کنکور دارند. حال فرض کنید دانش آموز ریاضی با میانگین عمومی 90 و اختصاصی 50 و دانش آموز دیگری با میانگین عمومی 60 و اختصاصی 65 رتبه تقریبا یکسانی کسب کنند. به نظر شما اگر هر دو دانش آموز در رشته برق دانشگاه تهران قبول شوند، از لحاظ پایه علمی در رشته برق که تمام دروس آن ریاضی و فیزیک است، یکسان عمل خواهند کرد!!!!  بنابراین برگزاری آزمون دروس اختصاصی طبیعتا دانشجویان قویتری را جذب خواهد کرد.

 

سوال دوم: با برگزاری 2 کنکور در سال و یکبار انتخاب رشته موافق هستید؟

نظر بنده اگر ما دو ورودی برای دانشگاه ها در نظر بگیریم و با هر کنکور دانشجو بتواند انتخاب رشته کند بهتر است. مثلا یکبار در تیر کنکور بگیریم و ورودی مهر داشته باشیم و یک بار در آّبان و ورودی بهمن داشته باشیم. البته باز هم عرضمیکنم نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی سرلوحه کار است. شاید هم در اجرا تدابیری اندیشیده اند که ما اطلاعی از آن نداریم.

سوال سوم: معدل دروس امتحانی و کتبی نهایی جایگزین مناسبی برای کنکور است؟

به نظر بنده، هم اری و هم خیر. بسته به زاویه نگاه ما هم به نفع است و هم به ضرر.

ابتدا به منفعت آن بپردازیم:

  • نگرانی داوطلب که کل سرنوشت خود را در 3 ساعت رقم می‌زند در این نحوه برگزاری از بین خواهد رفت و استرس از دوش خانواده برداشته میشود.
  • داوطلب در 3 سال دوره تحصیل باید درس بخواند و نمیتوان فقط با 1 سال درس خواندن به رشته ها و دانشگاه های خوب وارد شود. این مورد تفهیم مطالب را ببیشتر ولی درگیری خانواده در طول تحصیل را بیشتر میکند.

در کل نظر شخصی بنده راجع به برگزاری امتحانات  نهایی به شرط برقراری امنیت آزمون بسیار مثبت است.

2

سوال چهارم:دانش آموزان و خانواده‌ها باید چه راهبردی را  برای موفقیت خود، پیاده سازی کنند؟

از آنجا که در کنکور بعدی که در تیر ماه 1402 برگزار میشود، دروس عمومی وجود ندارند، دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم باید دروس اختصاصی را به صورت مفهومی یاد بگیرند. همان طور که از صحبت‌های رییس سازمان سنجش و آموزش کشور و شورای انقلاب فرهنگی مشخص است، تفهیم مطالب و پرسش از آن ها در اولویت امتحانات نهایی و طراحی سوالات کنکور قرار گرفته است. بنابراین دانش آموزان و خانواده ها به جای سطحی نگری، معلم خصوصی در شب امتحان و .... به فکر استراتژی های کارآمد باشند. برای موفقیت در کنکور 1402 به بعد تلاش در یکسال به هیچ وجه نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.

سوال پنجم: نظر شما در مورد بازار داغ تقلب، فروش سوالات و فروش صندلی در کنکور سراسری چیست؟

علی رقم میل باطنی باید بگویم متاسفانه انواع تقلب در کنکور سابقه طولانی در ایران دارد؛ هر چند که مسئولین همیشه مدعی برگزاری آزمون بدون تقلب هستند. همین امسال هم شاهد بیرون آمدن سوالات دقایقی بعد از کنکور بودیم.

اما به هر ترتیب بعد از برگزاری آزمون و حتی فروش صندلی در کنکور سالهای قبل که شاهد آن بودیم، دانشجویان متقلب راه یافته به دانشگاه شناسایی و اخراج میشوند. توصیه من به همه این است راه درست درس خواندن از تقلب در کنکور بسیار راحت تر، کم هزینه تر و بی استرس تر است.

برای نهمی‌ها (متوسطه اول) چه توصیه ای دارید؟

دانش آموزانی که امسال وارد مقطع متوسطه دوم می‌شوند، باید با شناخت خود، استعداد و توانایی با مشورت با مشاور انتخاب رشته نهم که تسلط بر کنکور و آینده شغلی دارد، رشته خود را انتخاب کنند. در سال های گذشته شاهد هجوم دانش آموزان به رشته تجربی برای ورود به رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و پیراپزشکی بودیم. با توجه به نسبت شرکت کننده به ظرفیت اغلب این دوستان در رشته مطلوب پذیرفته نشده و سرخورده شدند. برخی هم که از تمکن مالی برخوردار بودند برای تحصیل به کشورهای همجوار مانند ترکیه، اکراین، ارمنستان و ... رفتند.

توصیه دیگر بنده به دانش آموزان متوسطه اول واقع بینی و شرکت در آزمون‌های شخصیت شناسی است. معروفترین تست شخصیت شناسی تحصیلی و شغلی MBTI است که در سایت MRWINS.IR  با تحلیل رایگان به صورت آنلاین در اختیار داوطلبان قرار دارد. امید است با آینده نگری و در نظر داشتن استعداد و توانایی وارد رشته ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و یا رشته های فنی و ... شوید.

آیا اطرافیان میتوانند انتخاب رشته صحیح انجام دهند؟

با پیشرفت و تخصصی شدن مشاغل، قوانین، اطلاعات و . هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که بر تمام علوم و یا قوانین به طور کامل آگاهی دارد. به طور مثال با تغییراتی که هر ۵-۶ سال یک بار در نظام آموزشی کشور ایران اتفاق می‌افتد، حتی پدران و مادران تحصیلکرده هم از دادن مشاوره درسی و تحصیلی کاملا صحیح به فرزندان خود عاجز می‌مانند.

متاسفانه به دلیل بیکاری گسترده در میان فارغ التحصیلان در رشته‌های مختلف، اولین شغلی که به ذهن هر دانشجو یا فارغ التحصیلی خطور می‌کند، مشاوره و برنامه ریزی درسی، مشاوره تحصیلی، مشاوره کنکور یا تدریس خصوصی است. اغلب این عزیزان به علت نداشتن تجربه کافی به دانش آموزان لطمات زیادی وارد میکنند.

3

 

توصیه شما به کنکوری‌های 1402 چیست؟

هنوز فرصت باقی است. اگر در کنکور دیماه شرکت کرده اید، باید فهمیده باشید که کنکور و سطح سوالات آن با کسی شوخی ندارد و فقط دانش آموزانی که درست درس خوانده اند، به نتیجه میرسند. از خرید منابعی که فقط بر نکته های تستی تاکید دارند، خودداری کنید چون سبک کنکور دیگر نکته ای نیست.

6 ماه وقت زیادی است که بتوانید سرنوشت خود را عوض کنید. به جای فکر کردن به مهاجرت، خدای نکرده خرید سوال و صندلی و .... درس بخوانید و مطمئن باشید هیچ انرژی ای در دنیا از بین نمیرود.

در آخر کار انتخاب رشته خوب، حق شما را از جلسه کنکور میستاند. بعد از کنکور به فکر انتخاب رشته و انتخاب بهترین مشاور برای انتخاب رشته باشید.

با تشکر از استاد افشار به دلیل وقت گرانبهایی که در اختیار ما قرار دادند.

 

 

 

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز