منبع تغذیه بدون وقفه چیست؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۱:۵۹:۲۱
کد خبر: ۱۴۵۳۹۸۴
منبع تغذیه بدون وقفه چیست؟

رایج ترین نوع یو پی اس که مورد استفاده قرار می گیرد نیز موثرترین آن است که به طور کلی یو پی اس با تبدیل تمام وقت یا دوتایی کامل نامیده می شود. برای هر یو پی اس، برق ورودی برق جریان متناوب (AC) است که مورد نیاز اغلب تجهیزات فناوری اطلاعات (ITE) نیز است.

 منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) دستگاهی است که به رایانه اجازه می دهد در صورت قطع برق ورودی حداقل برای مدت کوتاهی کار کند. تا زمانی که برق شهری جریان دارد، ذخیره انرژی را نیز پر کرده و حفظ می کند. هر چه انرژی ذخیره شده بیشتر باشد، توان بیشتری را می توان حفظ کرد.

انرژی را می توان به روش های مختلف ذخیره کرد. باتری های قابل شارژ رایج ترین روش ذخیره انرژی الکتریکی هستند. انرژی جنبشی را می توان در چرخ فلایوهای سنگین و چرخان نیز ذخیره کرد یا انرژی را می توان به عنوان سوخت نیز ذخیره کرد.

انواع مختلف یو پی اس چیست؟

رایج ترین نوع یو پی اس که مورد استفاده قرار می گیرد نیز موثرترین آن است که به طور کلی یو پی اس با تبدیل تمام وقت یا دوتایی کامل نامیده می شود. برای هر یو پی اس، برق ورودی برق جریان متناوب (AC) است که مورد نیاز اغلب تجهیزات فناوری اطلاعات (ITE) نیز است.

از سوی دیگر، باتری ها دستگاه های جریان مستقیم (DC) هستند، بنابراین همه UPS های نوع باتری باید برای شارژ باتری ها، برق AC ورودی را به DC تبدیل یا اصلاح کنند. UPS همچنان باید AC را به ITE برساند، بنابراین برق DC باید از طریق دستگاهی به نام اینورتر به AC تبدیل شود.

باتری یو پی اس

باتری ها یک فناوری در حال تکامل هستند، به ویژه به دلیل افزایش استفاده از آنها در وسایل نقلیه الکتریکی. باتری ها سنگین هستند، بنابراین استحکام ساختاری کف باید همیشه بررسی شود. امروزه سه نوع باتری UPS رایج است:

1 - سلول‌های اسید سرب غرق‌شده یا سلول‌های مرطوب که گران‌ترین هستند، اما طولانی‌ترین عمر مفید را دارند - معمولاً 25 سال یا بیشتر. با این حال، آن‌ها به اتاق‌های مجزا و دارای درجه آتش سوزی با تخلیه اسید، آلارم‌های تشخیص هیدروژن، فن‌های اگزوز، ایستگاه‌های شستشوی چشم، دوش‌های سیلاب و تجهیزات محافظ hazmat نیاز دارند.

آنها همچنین سنگین هستند، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند و عموماً در بزرگترین و پیچیده ترین تاسیسات استفاده می شوند.

2 - اسید سرب تنظیم‌شده دریچه (VRLA) که به سلول‌های مهر و موم شده نیز معروف است، به جای مایع از الکترولیت خمیری استفاده می‌کند و در بسته‌بندی مهر و موم شده با دریچه‌های کوچک موجود است.

آنها آهسته تر از سلول های مرطوب شارژ می شوند تا از انتشار هیدروژن جلوگیری کنند، بنابراین می توانند در هر فضایی بدون ساخت و ساز یا محافظت خاص استفاده شوند.

عمر اسمی آنها معمولاً 10 سال است، اما عمر مفید واقعی آنها معمولا 3 الی 5 سال است که بستگی به پایداری برق محلی و تعداد دفعات تخلیه و شارژ مجدد باتری‌ها دارد. باتری‌های VRLA با عمر طولانی‌تر با هزینه‌های مناسب تر در دسترس هستند. VRLA ها تا حدودی وزن کمتری نسبت به سلول های مرطوب دارند.

3- یون لیتیوم (Li-ion) جدیدترین باتری های موجود است و می تواند بدون اتاق های خاص یا ساخت و ساز در اکثر حوزه های قضایی مورد استفاده قرار گیرد. البته هنوز آنها را برای برخی محیط ها خطرناک می دانند.

باتری‌های لیتیوم یونی کوچک‌تر و سبک‌تر از باطری VRLA هستند، می‌توانند تا حدی تخلیه و بدون تخریب شارژ شوند و انتظار می‌رود عمر مفید بیشتری نسبت به VRLA داشته باشند. با این حال، آنها هنوز برای داده های بلند مدت بسیار جدید هستند.

مدت زمان کارکرد باتری

سیستم‌های UPS بدون توجه به نوع باتری، گرما منتشر می‌کنند، بنابراین محدودیتی برای مدت زمانی که یک UPS می‌تواند بدون تهویه مطبوع کار کند وجود دارد. محدودیت واقعی به عواملی مانند اندازه اتاق، سایر تجهیزات و بار حرارتی ساختمان بستگی دارد، اما قانون پذیرفته شده عمومی 30 دقیقه تا 60 دقیقه است.

 

در برخی مواقع UPS بیش از حد گرم می شود و خاموش می شود و با هشدار محافظ به صورت خود به خودی خاموش می شود. بنابراین، بدون ژنراتور برای راه‌اندازی مجدد خنک‌سازی، مدت زمان طولانی‌تر باتری باعث اتلاف فضا و هزینه می‌شود و هزینه تعویض باتری را به‌ویژه زمانی که از باتری‌های VRLA استفاده می‌شود، بسیار افزایش می‌دهد.

خرابی یک باتری مستلزم تعویض کل رشته است در غیر این صورت سلول های دیگر پیش از موعد از کار می افتند.

اگر پرسنل IT نگران خاموش شدن منظم هستند، بهتر است از یو پی اس هایی استفاده کنند که هنگامی که عمر باتری به سطح از پیش تعیین شده رسید سیگنالی را از طریق شبکه ارسال می شود و قبل از خاموش شدن دستگاه و قطع برق کارمندان هشدار دریافت می کنند تا چند دقیقه ای فرصت داشته باشند تا فایلهای مهم خود را ذخیره کنند.

رشته های باتری

رایج ترین قطعه UPS که خراب می شود باتری است. بنابراین، بهترین پیکربندی از حداقل دو رشته باتری برای ارائه مدت زمان مورد نیاز می باشد.

ترانسفورماتورها و اتصال به زمین

توجه داشته باشید که هیچ ترانسفورماتور ورودی یا خروجی در تصاویر UPS نشان داده نشده است. ترانسفورماتورها زمانی استاندارد در یو پی اس های الکترونیکی بودند، اما اکنون به ندرت دیده می شوند، که باعث بهبود راندمان زیادی می شود. حذف ترانسفورماتورها یک مزیت بالقوه و دو معایب بالقوه دارد:

مزیت: اگر ولتاژهای ورودی و خروجی یکسان باشند، نیازی به دور زدن کامل که شامل ترانسفورماتورها می شود، وجود ندارد، که بای پس تعمیر و نگهداری اینطور نیست.

عیب. اگر ولتاژهای ورودی و خروجی باید متفاوت باشند، ترانسفورماتورها نه تنها در ورودی یا خروجی مورد نیاز هستند، بلکه به یک بای پس کامل که شامل ترانسفورماتور دیگری نیز می شود، نیاز است.

عیب. هیچ ترانسفورماتور خروجی برای جداسازی بار از UPS وجود ندارد. بنابراین، مهندس برق باید در طراحی سیستم اتصال به زمین و رسیدگی به کاهش شرایط خطا - که معمولاً اتصال کوتاه نامیده می شود - محتاط باشد که می تواند ترانزیستورهای خروجی UPS را از بین ببرد. این عمل اغلب با ترانسفورماتورهای توزیع خارجی در واحدهای توزیع برق بزرگ انجام می شود.

مقالات کاملتر در مورد دستگاه های یو پی اس را در وبلاگ پویان باتری به آدرس www.pooyanbattery.ir مطالعه کنید.

برچسب ها : باتری,باتری یو پی اس,باتری ups,باطری ups

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز