نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد

۱۴۰۲/۰۲/۰۹ - ۱۹:۴۲:۳۶
کد خبر: ۱۴۶۶۷۵۳
نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد

 

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از عود روند اعتیاد بسیار مهم است. امروزه در تمامی خانواده ها افراد درگیر به اعتیاد وجود دارد. و اعتیاد به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. اما به طور کامل روانشناسی اعتیاد و نقش آن بین عموم مردم جا نیوفتاده است. متخصص روانشناس در زمینه اعتیاد می‌تواند با ارائه راهکارهایی از قبیل آگاهی خانواده ها، علت و ... نقش مهمی را ایفا کند. اگر در زمینه ترک مواد مخدر و اعتیاد از روانشناس کمک بگیرید، احتمال و درصد بازگشت به اعتیاد در افراد کاهش می‌یابد. انتخاب روانشناس ترک اعتیاد باید به صورت دقیق صورت بگیرد. اعتیاد بیماری است که باید تمامی اعضای خانواده برای رهایی از این بند نسبت به آن اطلاعات کسب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد

امروزه اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی است. که افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. اعتیاد رده سنی نمی‌شناسد و بسیاری از جوانان و نوجوانان را به خود درگیر کرده است. به تدریج کسانی که درگیر اعتیاد هستند به فکر ترک و رهایی از بند مواد مخدر هستند. هم چنین خانواده های این افراد نیز خواهان ترک اعتیاد هستند. اما به طور کلی همه خانواده ها پس از ترک نگران بازگشت افراد به مصرف دوباره مواد مخدر هستند.

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است. اگر در اعضای خانواده شما فردی ترک کرده باشد، امکان بازگشت دوباره آن وجود خواهد داشت. با کمک از روانشناس اعتیاد روش های پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از مصرف دوباره آموزش داده می‌شود.

برخی از متخصصان برای جلوگیری از این بازگشت ها از روش‌هایی با نام درمان جایگزین استفاده می کنند. استفاده از داروهایی مثل متادون موجب تضمین عدم بازگشت فرد به اعتیاد می‌شود. اما احتمال سواستفاده نیز زیاد است. متاسفانه مصرف خودسرانه داروهایی مثل متادون و ترامادول رو به فزونی است. از این رو حتما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات درباره ترک ترامادول کلیک کنید.

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان

خانواده و والدین همیشه اولین دلسوزان برای یکدیگر هستند. همیشه والدین نگران این موضوع هستند که جوانشان درگیر اعتیاد نشود. یا اگر درگیر شده است چگونه باید با آنها رفتار شود. نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان بسیار حائز اهمیت است. اگر والدین در وهله اول فورا از روانشناس اعتیاد کمک بگیرند با چالش های کمتری روبرو خواهند شد. روانشناس اعتیاد به خانواده ها آموزش می‌دهد که چگونه باید با فرد معتاد رفتار شود. و برای جلوگیری از پیشرفت اعتیاد چه کارهایی را باید انجام داد. در این بخش از مقاله پیشنهاد و نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان را توضیح داده‌ایم.

1. آموزش به خانواده ها اقدام اول روانشناس اعتیاد

اولین نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان، آموزش به خانواده ها است. روانشناس به خانواده ها کمک می‌کند تا در رابطه با اعتیاد اطلاعات کافی کسب کنند. بسیاری از والدین راجع به مواد مخدر جدید اطلاعاتی ندارند. و نسبت به اعتیاد نوجوانان خود آگاه نیستند. بنابراین روانشناس در اقدام اول والدین را آگاه می‌کنند.

2. مچ گیری در صورت شک به جوانان ممنوع

دومین نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان، آموزش عدم مچ گیری است. زمانی که والدین نسبت به اعتیاد فرزندان خود آگاه می‌شوند. نباید برای مچ گیری اقدام کنند. مچ گیری روش تهدید آمیز در قبال فرزندان است. بنابراین نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد جوانان، جلوگیری از تهدید و حفظ آرامش است.

3. ریشه یابی علت اعتیاد جوانان

سومین نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد، ریشه یابی علت است. عوامل زیادی در بروز سوء مصرف موادمخدر نقش دارند. این عوامل شامل مشکلات و دعواهای خانوادگی، بد رفتاری در مدرسه، عدم وجود تفریحات سالم، عدم رفع نیازهای فرزند، دوستان ناباب، فشار روحی و روانی سنگین و فراهم نکردن رفاه می‌شود. زمانی که نوجوان توانایی حل و تحمل این مشکلات را نداشته باشد به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کند.

4. کمک از روانشناس اعتیاد

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد، کمک به فرد معتاد است. زمانی که خانواده ها از سوء مصرف مواد مخدر جوان خود مطمئن شدند. بدون دعوا و تهدید باید از روانشناس اعتیاد کمک بگیرند. روانشناس اعتیاد در وهله اول علت گرایش به مواد مخدر را پیدا می‌کند. در نهایت با حل مشکلات و کمک به فرد معتاد، ترک مواد مخدر آغاز می‌شود.

نقش خانواده ها در اعتیاد فرزندان

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده ایم، خانواده نقش مهمی را در اعتیاد فرزندان ایفا می‌کند. و همین طور یکی از اساسی ترین مشکلات و نگرانی خانواده ها، اعتیاد فرزندان است. یا بازگشت فرزند به مصرف مواد مخدر است. عوامل بسیار زیادی در بازگشت فرد به اعتیاد نقش دارد. که در دسته های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و ... قرار می‌گیرد. خانواده باید به عنوان حامی تلاش خود را بکند تا فرزندش را از بند اعتیاد رها سازد.

خانواده ها با کمک از روانشناس و متخصص در زمینه اعتیاد می‌توانند روش پیشگیری از مصرف مواد مخدر را آموزش ببینند. نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است. معمولا روانشناس از خانواده ها می‌خواهد که اگر فرزندشان شغلی ندارد، برای او کسب و کار راه بی‌اندازند. یا اگر به ادامه تحصیل علاقه دارد، او را تشویق کنند. کمک کنند تا از دوستان ناباب فاصله بگیرد. و محیط خانه را سرشار از آرامش کنند.

وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد

3

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد در تمامی حیطه ها صورت می‌گیرد. روانشناسان زمانی که با خانواده فرد معتاد روبرو می‌شوند باید در تمامی زمینه ها خانواده را کمک کنند. در این بخش از مقاله راجع به وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد توضیح داده ایم.

برای دریافت خدمات از متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

1. خدمات روان درمانی

یکی از وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد، ارائه خدمات روان درمانی است. این نوع خدمات به شیوه گروهی و فردی ارائه داده می‌شود. این خدمات برای بیماری هایی مانند افسردگی، شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت مرزی، دو قطبی و ... تحت نظر و کنترل روانشناس اعتیاد انجام می‌شود.

2. خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی از اصلی ترین وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد است. اعتیاد بیماری است که نه تنها خود فرد، بلکه تمام اعضای خانواده را به خود درگیر می‌کند. کسانی که به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند، در خانواده با آسیب های روانی روبرو هستند. بنابراین یکی از وظایف اساسی و اصلی روانشناس اعتیاد، گفتگو با تک تک اعضای خانواده و تقویت بنیان خانواده است.

3. زوج درمانی

یکی از اصلی ترین وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد، زوج درمانی است. اگر یکی از زوجین درگیر مصرف مواد مخدر باشد، زندگی زناشویی تحت خطر قرار می‌گیرد. بنابراین برای جلوگیری از هم پاشیدن زندگی مشترک، باید به طور مداوم از روانشناس اعتیاد در زمینه زوج درمانی خدمات بگیرید.

4. کنترل استرس

استرس شایع ترین مشکلاتی است که باعث کاهش کیفیت زندگی و سلامت روانی می‌شود. استرس به طور کل روند زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و باعث بی خوابی، سر درد، تحریک پذیری و ... می‌شود. بنابراین یکی از اصلی ترین وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد، کنترل و مدیریت استرس است.

5. تست روانشناسی اعتیاد

تست های روانشناسی اعتیاد را در دسته وظایف روانشناس در روند ترک اعتیاد قرار می‌دهیم. روانشناس اعتیاد با کمک تست های مخصوص، نوع بیماری افراد را تشخیص می‌دهد. و با تفسیر آزمون ها درمان مناسبی را برای فرد مبتلا پیش می‌گیرد.

کلام آخر

نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد و وظیفه آن، بررسی وضعیت فرد است. در نهایت به حل مشکلا اعصاب و روان فرد کمک می‌کند. روانشناس اعتیاد باید مهارت کافی داشته باشد تا با کمک برنامه های مناسب، درمان مناسبی را پیش بگیرد. برای انتخاب روانشناس اعتیاد مرکز مشاوره ذهن نو یکی از بهترین گزینه ها است. جهت دریافت مشاوره اعتیاد توسط برترین ها، کلینیک روانشناسی ذهن نو را انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره اعتیاد بر لینک زیر کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش روانشناس در پیشگیری از اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز