پردرآمدترین محصول کشاورزی در مناطق سردسیر

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۱۴:۳۷:۱۷
کد خبر: ۱۴۷۵۵۰۸
پردرآمدترین محصول کشاورزی در مناطق سردسیر

در این مقاله میخواهیم درباره ی پردرآمدترین محصولات کشاورزی در مناطق سردسیر صحبت کنیم.

 اینکه بدانید چه محصولی را در کدام منطقه بکارید تا سود بالایی نصیبتان شود نیاز به تجربه و علم کشاورزی دارد. در این مقاله میخواهیم درباره ی پر درآمدترین محصولات کشاورزی در مناطق سردسیر صحبت کنیم. بدون شک کشاورزی هوشمندانه می تواند شما را از خسران دور کند و درآمدزایی را افزایش دهد.

اگر بدنبال کسب درآمد از طریق کشاورزی در مناطق سردسیر و کوهستانی هستید باید با توجه به شرایط اقلیمی موجود، گیاهی را انتخاب کنید که در مقابل سرما مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین با توجه به خشکسالی هایی اخیر باید محصولی را بکارید که به آب کمتری نیاز دارند. در ادامه چند محصول حاصل خیز در مناطق سردسیر را معرفی کرده ایم.

۸ محصول کشاورزی پر درآمد در مناطق سردسیر

محصولات کشاورزی زیادی در مناطق کوهستانی کشت میشود، از کشت گیاهان دارویی تا سیفی جات و میوه و ... اما در اینجا تنها 8 مورد از پرسودترین محصولات کشاورزی مناطق سردسیر را بررسی می کنیم.

۱) گردو

گردو یکی از محصولات مناسب برای کشت در مناطق سردسیر است. همچنین جزو معروفترین محصولات این منطقه می باشد. امروزه افراد بسیار زیادی در مناطق کوهستانی مانند همدان، لرستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی مشغول به کشت این محصول هستند. درخت گردو انواع گوناگون و مختلفی دارد که شما باید با توجه به اقیلم خود مناسب ترین نوع را برای کشت انتخاب کنید.

گلدهی های نهال گردو پس از سرمای هوا، تقریبا در فروردین ماه اتفاق می‌افتد و تقریبا می توان گفت هر گل می تواند شش گردو را تولید کند. از ویژگی های بسیار عالی مربوط به گردوی مناطق سردسیر می توانیم از مقاومت بالا به سرما ، زود بازده بودن ، باردهی زیاد و محصولات یک دست با مغزی نرم و خوش طعم نام ببریم.

۲) بادام

درخت بادام یکی دیگر از گزینه های مناسب برای کشت در مناطق سردسیر است که اگر در مناطقی هستید که اقلیم آن دارای زمستان های سرد و خشک است درخت بادام بهترین گزینه برای شماست. درخت بادام جز درختانی است که تحمل به بی آبی بالایی دارد و در برابر بسیار مقاوم بوده هر چند که در مورد سرمای ناگهانی بهاری باید خیلی مراقب باشید. چرا که سرمای ناگهانی در بهار شکوفه های آن را از بین می برد. در این صورت هم حتما از درخت بادام دیر گل استفاده کنید تا سرما های ناگهانی بهار تهدیدی برای درختان بادام نباشند.

۳) زعفران

زعفران جزو گیاهان پر سود و پر درآمد مناطق سردسیری می باشد. از آنجایی که زعفران به دفعات آبیاری خیلی کمتری نسبت به دیگر محصولات معرفی شده نیاز دارد بیشتر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

آبیاری زعفران در طول یک سال بطور تقریبی بین 2 تا 4 مرحله انجام میشود و در فصل تابستان به هیچ عنوان به آبیاری نیاز ندارد.

با توجه به کمیاب بودن زعفران در سطح جهانی و ارزشمند بودن پیاز زعفران، درآمد کشت زعفران این روز ها بسیار بالا رفته است. چنانچه با بالا رفتن قیمت ارز ، قیمت زعفران نیز بالا میرود.

پیاز زعفران یک گیاه سرما دوست است که در برف و سرما رشد بسیار بهتری دارد؛ به همین جزو محصولات کشاورزی مناطق سردسیر معرفی شده است (در مناطق دیگر مانند مناطق معتدل هم می‌توان زعفران را کشت کرد).

کشت زعفران به سه حالت انجام میگیرد که شامل :

  • کشت زعفران خاکی
  • کشت زعفران گلخانه ای
  • کشت زعفران گلدانی

میباشد. کشت زعفران به روش خاکی بسیار پرسود تر از روش های دیگر است. شما میتوانید پیازچه یا پیاز زعفران مورد نظر خود را از وبسایت ماه چین سفارش دهید.

۴) سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل زمان رشد کم و باز دهی بالا جزو کشت های پر طرفدار مناطق کوهستانی است. علاوه بر این موضوع چه در بازار داخلی چه بازار خارجی ، سیب زمینی مصرف بالایی دارد و جزو محصولات پرفروش است. بدلیل سازگاری بالای سیب زمینی کاشت این محصول در بسیاری از مناطق امکان پذیر است. سیب زمینی محصولی است که در آب و هوای خنک بعمل می آید. در مدت 50 روز میتوانید 20 تن سیب زمینی در هر هکتار برداشت کنید.

۵) انگور

اگر بدنبال کاشت یک محصول پر سود در مناطق سردسیر هستید کشت انگور میتواند گزینه ی خوبی باشد. درخت انگور انواع مختلفی دارد و شما باید با توجه به محصول نهایی که میخواهید برداشت کنید اقدام به کاشت نهال آن کنید. زمان کاشت انگور در اسفند ماه و اوایل فصل بهار است. استان های خراسان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی جزو تولید کننده های برتر انگور ایران هستند. درخت انگور به دو تا سه ماه سرمای زمستانی نیاز دارد، بهمین دلیل در مناطق سردسیر بهتر به عمل می آید.

۶) موسیر

موسیر یا سیرکوهی شباهت زیادی با سیر دارد. این گیاه بدلیل خواص زیادی که دارد در طب سنتی نیز بکار می رود. پیاز موسیر توانایی تحمل سرمای حداکثر 20- را دارد کاشت آن در فصل زمستان انجام میشود اما اگر دمای منطقه شما کمتر از این دما میشود بهتر است در فصل بهار کشت را انجام دهید. پیاز موسیر انواع مختلفی دارد و شما میتوانید با توجه به منطقه خود یکی از انواع آن را بکارید. 

 

۷) سیب

یکی دیگر از پر درآمد ترین محصول کشاورزی در مناطق سردسیر درخت سیب است که تقریبا همه‌ی ما از پر سود بودن و هم چنین پر درآمد بودن آن اطلاع داریم. درخت سیب توان تحمل دمای منفی 35 تا منفی 40 درجه را دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای باغداران و کشاورزان عزیز است.

۸) آلو

یکی دیگر از پر درآمد ترین محصول کشاورزی در مناطق سردسیر ، درخت آلو هست که گزینه‌ی بسیار مناسبی برای کشت است. اگر که در مناطق خیلی سرد هستید که زمستان های سرد و خشک دارید انتخاب نهال آلو برای کشت بهترین گزینه برای شما است که می‌توانید انتخاب کنید. نیاز سرمایی این محصول چیزی در حدود 500 تا 1800 ساعت دمای زیر منفی هفت درجه سانتیگراد می باشد که در این دمای نام برده شده بهترین رشد و بار دهی را دارد. در خصوص انواع درخت های آلو هم می‌توان از انواع آلوهای قطره طلا، گوجه سبز و آلوی شابلون نام برد.

 

جمع بندی

مهم ترین نکته ای که در کشت مناطق سردسیری باید به آن توجه داشت میزان مقاومت آن گیاه در برابر سرما است. در این مقاله محصولاتی را معرفی کریدم که علاوه بر مقاومت بالا در برابر سرما جزو پر درآمدترین محصولات کشاورزی در مناطق سردسیر و کوهستانی هستند.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز