مشخصات فنی لازم جهت خرید تسمه کانوایر نوار نقاله

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۳:۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۴۷۹۸۵۶
مشخصات فنی لازم جهت خرید تسمه کانوایر نوار نقاله

تسمه نوار نقاله یا کانوایر Conveyor یک ابزار صنعتی می باشد که بصورت یک حلقه گرد بسته برای انتقال بار یا بسته مورد استفاده قرار می گیرد. از تسمه کانوایر بر روی نقاله های معدنی برای انتقال سنگ سیمان، سنگ گچ و آهک و دیگر سنگ های معدنی، در کارخانجات تولیدی به منظور انتقال محصولات تولیدی و بسته ها و در صنایع غذایی به منظور انتقال مواد غذایی از قبیل گوشت و سبزیجات استفاده می شود. تسمه کانوایر نوار نقاله هم به منظور انتقال اجسام از یک نقطه به نقطه دیگر با تغییر مختصات و یا به منظور انتقال ترکیبی هم به مختصات دیگر و هم در ارتفاع دیگر استفاده می شود.

تسمه کانوایر نوار نقاله هم بصورت تخت و هم بصورت آجدار تولید می شود که از نمونه های آجدار آن اغلب برای انتقال مواد پودری شکل و همچنین در انتقال مواد و بسته ها در ارتفاع های مختلف استفاده می شود. تسمه های نوار نقاله بصورت رولی که بر حسب ضخامت در طول 10 الی 100 متر هستند به بازار عرضه می شوند. عرض استاندارد تولیدی کانوایر از 40 سانتی متر الی 130 سانتی متر تغییر می کند. ضخامت تسمه کانوایر نیز بر حسب تنش های وارده و صنایع مصرفی از 1 میلیمتر الی 8 میلیمتر برای کاربری های عادی و در کاربری های معدنی گاهی تا 16 میلیمتر نیز بالا می رود.

 

انواع مختلف تسمه کانوایر نقاله

تسمه کانوایر با وجود عملکرد یکسان، در صنایع مختلف در شکل های مختلف و حتی از متریال های مختلفی تولید می شود. در تولید اغلب تسمه های نوار نقاله صنعتی و معدنی از ترکیبات پلیمری به سبب انعطاف بالایی که دارند استفاده می شود. ترکیبات لاستیکی و پلی یورتان محبوب ترین ترکیبات در تولید کانوایر می باشد. در زیر به معرفی انواع تسمه کانوایر نقاله می پردازیم.

  • تسمه پلیمری (لاستیکی) نوار نقاله صنعتی و معدنی: در صنایع سنگین و معدن از تسمه کانوایر پلیمری که از پلی یورتان PU تولید شده است استفاده می شود. پلی یورتان یک ترکیب پلیمری دارای درصدی لاستیک بوده که هم انعطاف مناسبی داشته و هم در برابر تنش های سایشی و حرارتی مقاومت مناسبی دارد. داشتن مولکول های سنگین در ترکیبات پلیمری سبب می شود که تسمه کانوایر پلی یورتان قابلیت شستشو با بسیاری از شوینده های رقیق را نیز داشته باشد. انواع تسمه نوار نقاله مصرفی در معادن سنگ و سیمان، تسمه های کانوایر صنعایع سنگین و معدن از این جنس و به رنگ مشکی مات تولید می شوند. تسمه کانوایر پلی یورتان قابلیت برخ خوردن در عرض های مورد نیاز مشتریان را دارد.
  • تسمه کانوایر پلاستیکی (تسمه نقاله مواد غذایی): در برخی از صنایع از جمله صنایع دارویی و غذایی از تسمه کانوایر پلاستیکی استفاده می شود که بصورت گسسته و از جنس پلاستیک خشک PP یا پلی پروپیلن تولید شده است. در واقع قطعات گسسته و تکه تکه تسمه نقاله پلاستیکی بصورت کلیکی به هم متصل شده و یک حلقه بسته را شکل می دهند. داشتن مولکول های سنگین و پیوستگی مولکولی بالای PP سبب می شود که این تسمه کانوایر پلاستیکی حداقل واکنش پذیری را با مواد غذایی داشته و از ترکیب شدن، آلودگی و مسمومیت گوشت با درصد بالای چربی های خوراکی، سبزیجات و دانه های خوراکی جلوگیری به عمل آید. تسمه کانوایر پلاستیکی در عرض های مخشص تولید شده و قابلیت برش خوردن در عرض های مختلف را ندارد. با توجه به وجود درز بین تکه های اتصالی تسمه نقاله پلاستیکی امکان انتقال مواد پودری یا دانه های ریز توسط این کانوایر وجود ندارد. البته بجز تسمه های پلاستیکی از تسمه های لاستیکی با پوشش PVC نیز در صنایع غذایی و بالاخص در انتقال مواد خوراکی پودری از جمله قند و شکر استفاده می شود. PVC مصرفی در تولید کانوایر مواد غذایی به رنگ سفید بوده که در صورت ایجاد آلودگی قابل رویت باشد.
  • تسمه نوار نقاله پارچه ای (شیرینی پزی): بصورت خاص و در برخی از کاربری ها از تسمه های نوار نقاله بصورت کانوایر پارچه ای استفاده می شود. بعنوان مثال در شیرینی پزی و بالاخص پخت بیسکوئیت پس از شکل دادن به خمیر و به منظور انتقال آن به کوره جهت پخت از تسمه پارچه ای استفاده می شود. در واقع با توجه بهئبافت و داشتن منافذ، تسمه کانوایر پارچه ای اجازه تردد هوا در زیر بیسکوئیت را نیز فراهم کرده که به خشک شدن بهتر آن کمک می کند.
  • تسمه کانوایر فرودگاهی: در فرودگاه ها و به منظور تحویل بار از نقاله های متحرک استفاده می شود که تنها بر روی یک خط مستقیم حرکت نمی کنند. از این رو از کانوایر های ویژه که بصورت گسسته با قابلیت چرخش تولید می شوند بر روی نقاله های فرودگاهی استفاده می شود. در واقع تسمه کانوایر فرودگاهی از جنس پلی یورتان اغلب بصورت آجدار و با ترکیبات استحکام دنده تولید شده است.
  • تسمه تردمیل باشگاهی: از تسمه کانوایر در عرض های 50 الی 80 سانتی متر بر روی تردمیل های باشگاهی استفاده می شود. این تسمه ها با توجه به طول نقاله تردمیل برش خورده و بصورت حرارتی جوش می خورند.
  • تسمه پلی کرد (بن گرد) نوار نقاله: تسمه پلی کرد که به تسمه گرد یا بن گرد نیز شناخته می شود دارای سطح مقطع گرد بوده و در قطر 4 الی 12 میلیمتر تولید می شود. کاربری تسمه پلی کرد اغلب بعنوان تسمه انتقال نیرو می باشد اما در صورت کاربری آن بصورت موازی و در چند ردیف قابلیت کاربری بعنوان تسمه کانوایر نوار نقاله برای انتقال بار در ابعاد بزرگ را دارد. تسمه پلی کرد نوار نقاله هم بدون مغزی و هم دارای مغزی که گاهی از جنس پلی استر و گاهی به شکل وایر های فلزی است تولید می شود.

فاکتور های کیفی تسمه نوار نقاله

به نقل از نانوتجارت، بسته به اینکه از چه متریالی در تولید تسمه کانوایر استفاده شده است و عملا تسمه در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد فاکتور های کیفی نیز متفاوت هستند. در تولید تسمه کانوایر صنعتی و معدنی مقاومت در برابر سایش و ضربه از مهمترین فاکتور های کیفی محسوب می شود. در واقع در اثر تماس سطوح زبر و خشن سنگ های معدنی و ضربه ناشی از سقوط اجسام بر روی تسمه نوار نقاله می تواند سبب ایجاد خراش یا سوراخ بر روی این کانوایر ها گردد. استفاده از ترکیبات پلیمری با چرمگی بالا که چسبندگی مولکولی بالا به همراه انعطاف را در پی دارد و یا استفاده از روکش هایی از جنس پلی آمیر PA که سبب افزایش مقاومت سطحی تسمه کانوایر نوار نقاله معدنی در برابر سایش می شود از راهکارهایی است که تولید کنندگان بکار می برند.

در صنایع غذایی فاکتور های کیفی تسمه کانوایر نوار نقاله اندکی متفاوت می باشند. تسمه های مصرفی در صنایع غذایی می بایست حداقل واکنش پذیری را در تماس با انواع اسید های خوراکی داشته باشند. این امر به منظور جلوگیری از ترکیب شدن سطحی تسمه با گوشت و سبزیجات بوده که آلودگی های غذایی را به همراه دارد. از این رو اغلب از تسمه کانوایر پلاستیکی با حداقل واکنش پذیری در صنایع غذایی استفاده می شود.

2

. علاوه بر این، به منظور ضد عفونی و شستشوی تسمه های نقاله صنایع غذایی بصورت مرتب از انواع شوینده های قوی استفاده می شود که عدم واکنش پذیری با این مواد نیز از دیگر فاکتور های کیفی تسمه کانوایر مصرفی در صنایع غذایی محسوب می شود.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز