چرا قیمت پروفیل زد گالوانیزه بالاتر از زد فولادی است؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۱۰:۳۶:۲۰
کد خبر: ۱۴۸۲۲۱۸
چرا قیمت پروفیل زد گالوانیزه بالاتر از زد فولادی است؟

پروفیل زد به عنوان یک مقطع پرکاربرد به ویژه در زمینه ساخت درب و پنجره و سوله سازی، معمولا از پلیت‌ های گالوانیزه یا ورق سیاه تولید می‌شود. اگر چه امکان ساخت این مقاطع با سایر انواع ورق های پایه فولادی هم وجود دارد، اما با توجه به موارد استفاده این محصول، زد گالوانیزه و فولادی بیشترین کاربرد را دارند. قیمت پروفیل Z گالوانیزه معمولا به میزان قابل توجهی نسبت به زد فولادی بالاتر است. این امر دلایل گوناگونی دارد که قیمت مواد اولیه، تفاوت در فرایند تولید و خواص مختلف این پروفیل‌ها، برخی از مهمترین آن ها به شمار می‌آیند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل‌ های زد

همانند سایر مقاطع فولادی، قیمت پروفیل زد هم تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. برخی از این فاکتورها به صورت مستقیم و برخی دیگر به شکل غیر مستقیم در نرخ فروش این محصولات تاثیر دارند. برای اطلاع از دلیل اختلاف قیمت پروفیل های زد گالوانیزه نسبت به نمونه های فولادی، قبل از هر چیز باید شناخت مناسبی از این عوامل و نوع تاثیرشان داشته باشد. تعدادی از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت پروفیل‌ Z، عبارتند از:

  1. نرخ فروش ارز
  2. قیمت ورق پایه تولید پروفیل های زد
  3. میزان عرضه و تقاضا
  4. نرخ جهانی فولاد
  5. فرایند تولید
  6. برند و کارخانه سازنده پروفیل

 

1.نرخ فروش ارز

نوسانات بازار ارز به صورت مستقیم در بازار فولاد کشور تاثیر داشته و می‌تواند موجب تغییر در قیمت مقاطع گوناگون شود. پروفیل زد هم از این شرایط مستثنی نبوده و در صورت افزایش یا کاهش قیمت دلار، با نوسان قیمتی مواجه خواهد شد. با توجه به این که بسیاری از مواد اولیه و افزودنی مورد نیاز برای تولید محصولات فولادی کارخانه‌ های کشور از خارج وارد می‌شود، هر گونه افزایش در نرخ ارز می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت مقاطع گوناگون از جمله پروفیل Z شود. علاوه بر این، با افزایش نرخ ارز کارخانه ها تمایل بیشتری به صادرات محصول خود دارند که این امر هم در افزایش قیمت‌ ها در بازار داخلی تاثیر گذار است.

2.قیمت ورق پایه جهت تولید پروفیل زد

نرخ فروش شیت های فولادی پایه یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای اثر گذار بر قیمت نهایی مقاطع زد به شمار می‌آید. زیرا در اکثر موارد این مقاطع با اعمال یک سری فرایندهای فیزیکی بر روی این ورق ها ساخته می‌شوند. پس هر گونه افزایش یا کاهش در قیمت‌ ورق‌های فولادی پایه می‌تواند محصولات فرعی تولیدی از آن‌ ها مانند پروفیل های زد را هم تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، قیمت روز زد گالوانیزه تا حد زیادی متاثر از نرخ فروش ورق گالوانیزه بوده و قیمت پروفیل زد فولادی هم تحت تاثیر نرخ فروش ورق سیاه قرار دارد.

7

3.میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یک عامل کلیدی در تمامی بازارها به ویژه بازار فولاد محسوب می‌شود. در صورتی که هر یک از این عوامل به میزان قابل توجهی نسبت به دیگری افزایش پیدا کند، تغییر در قیمت محصولات فولادی را شاهد خواهیم بود. برای مثال، در صورتی که تقاضا برای پروفیل زد به میزان چشم گیری بالا برود، افزایش قیمت آن در بازار امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. از طرف دیگر، کاهش تقاضا برای این محصول هم افت قیمتی آن را به دنبال دارد. شرایط برای میزان عرضه هم به این صورت بوده و افزایش یا کاهش عرضه می‌تواند بازار پروفیل های Z را تحت تاثیر خود قرار دهد. مشتریان و کارخانه های تولیدی نقش اصلی را در تعیین میزان عرضه و تقاضا دارند.

4.نرخ جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد همیشه می‌‌تواند نرخ فروش مقاطع فولادی در کشورهای مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین در صورتی که نرخ جهانی فولاد با افزایش مواجه شود، قیمت فروش انواع محصولات این چنینی از جمله پروفیل زد هم با افزایش رو به رو خواهد شد. این شرایط در حالت معکوس هم کاملا مشابه بوده و کاهش نرخ جهانی فولاد می‌تواند موجب پایین آمدن نرخ فروش پروفیل Z شود. البته با توجه به بسته بودن بازار کشور ما به دلیل تحریم ها، این عامل گاهی اوقات می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای دیگر مانند عرضه و تقاضا یا نرخ ارز قرار گرفته و تاثیر خود را از دست دهد.

5.فرایند تولید

هنگام ساخت مقاطع فولادی، علاوه بر مواد و متریال اولیه مجموعه ای از فرایندها هم دخالت دارند. این فرایندها هم تا حد زیادی می‌توانند در تعیین قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیرگذار باشند. برای مثال، پلیت های پایه برای تولید پروفیل زد فولادی که همان ورق سیاه هستند، از طریق فرایند نورد گرم ایجاد می‌شوند. این در حالی است که شیت های پایه مورد استفاده برای ساخت زد گالوانیزه، از گالوانیزاسیون ورق‌ سیاه به وجود می‌آیند. پس برای تولید آن ها نیاز به طی کردن مراحل پیچیده تری وجود دارد. ضمن این که مرحله نهایی تولید پروفیل Z هم پیچیدگی های خاص خود را دارد.

6.برند و کارخانه سازنده پروفیل

شرکت ها و کارخانه های زیادی در سطح کشور نسبت به تولید پروفیل های زد اقدام می‌کنند. هر یک از این برندها از استاندارد خاصی استفاده کرده و تجهیزات متفاوتی دارند. از این رو، محصول نهایی آن ها هم از نظر کیفیت مشابه یکدیگر نخواهد بود. در نتیجه، قیمت پروفیل زد هر یک از برندهای داخلی و خارجی با هم تفاوت دارد. با توجه به تجربه استفاده از این مقاطع، معمولا شناخت نسبی مناسبی از قیمت پروفیل هر برند در بازار وجود داشته و مشتریان بر این اساس می‌توانند تصمیم بگیرند.

8

دلیل قیمت بالاتر زد گالوانیزه نسبت به زد فولادی

با توجه به عوامل اثرگذار در قیمت پروفیل‌ های زد، می‌توان چند دلیل اصلی برای بالاتر بودن نرخ فروش زد گالوانیزه نسبت به فولاد ارائه داد. در وهله اول، قیمت ورق گالوانیزه نسبت به قیمت ورق سیاه بیشتر بوده و همین موضوع مهمترین دلیل اختلاف قیمت زدهای گالوانیزه و فولادی است. علاوه بر این، فرایند تولید پروفیل زد گالوانیزه چه در تولید ورق پایه و چه در تولید محصول نهایی، نسبت به پروفیل‌های زد فولادی یک مرحله اضافی دارد. این مرحله اضافی همان فرایند روی اندود کردن است.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز