رژیم مناسب برای درمان بیماری دیابت

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۷:۱۹
کد خبر: ۹۹۱۰۹۵
رژیم مناسب برای درمان بیماری دیابت
خوردن غذای سالم می تواند در پیشگیری، کنترل و حتی بهبود دیابت به شما کمک کند و با استفاده از این نکات، شما می توانید بدون احساس گرسنگی یا کمبود و منع از غذای خود لذت ببرید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خوردن غذای سالم می تواند در پیشگیری، کنترل و حتی بهبود دیابت به شما کمک کند و با استفاده از این نکات، شما می توانید بدون احساس گرسنگی یا کمبود و منع از غذای خود لذت ببرید.

بهترین رژیم برای بهبود یا درمان دیابت چیست؟

مبتلایان به دیابت تقریباً دو برابر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی نیز قرار دارند. اما در بیشتر موارد دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است و در برخی از موارد حتی قابل برگشت است. انجام اقدامات لازم برای جلوگیری یا کنترل دیابت به معنای گذران زندگی در محرومیت نیست. به معنای خوردن یک رژیم غذایی مقوی و متعادل است که باعث تقویت انرژی شما و بهبود روحیه شما نیز می شود. لازم نیست شیرینی را کاملاً کنار بگذارید یا خود را در تمام طول زندگی از غذاهای دلخواهتان محروم کنید.

چه سعی در جلوگیری از ابتلا به دیابت داشته باشید و چه کنترل آن، نیازهای غذایی شما تقریباً مانند همه افراد دیگر است ، بنابراین هیچ غذای خاصی لازم نیست. اما لازم است به برخی از گزینه های غذایی خود توجه کنید - مهمترین آنها کربوهیدرات هایی که می خورید هستند و در نهایت مهمترین کاری که می توانید انجام دهید کاهش وزن است.

از دست دادن فقط ۵٪ تا ۱۰٪ ازکل وزنتان می تواند به شما در کاهش قند خون ، فشار خون و کلسترول کمک کند. کاهش وزن و تغذیه سالم تر نیز می تواند تأثیر عمیقی بر خلق و خو ، انرژی و احساس بهزیستی شما بگذارد. حتی اگر شما در حال حاضر مبتلا به دیابت هستید ، برای ایجادیک تغییر مثبت  دیر نیست. با خوردن غذای سالم تر ، فعال تر بودن از لحاظ جسمی و کاهش وزن می توانید علائم خود را کاهش داده یا حتی دیابت را بهبود ببخشید. نکته آخر این است که شما بیشتر از آنچه فکر می کنیدروی سلامتی خود کنترل دارید.

بزرگترین زنگ خطر ابتلا به دیابت: چربی شکم

اضافه وزن یا چاقی بزرگترین عامل خطر دیابت نوع ۲ است. با این وجود ، اگر دارای چربی بیشتری در اطراف شکمتان هستید بدانید که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستید. مقدار زیاد چربی شکم اندام های شکمی و کبدتان را احاطه میکند و این امر تاثیر به سزایی بر ایجاد مقاومت به انسولین دارد. افراد با نشانه ای زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

زنی با دور کمر ۳۵ اینچ یا بیشتر

مردی با دور کمر ۴۰ اینچ یا بیشتر

کالری های به دست آمده از فروکتوز (که در نوشیدنی های قندی مانند نوشابه ،  نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، نوشیدنی هایی مانند  قهوه و غذاهای فرآوری شده مانند دونات، کلوچه، غلات، آب نبات و گرانولا یافت می شود) به احتمال زیاد باعث افزایش وزن در اطراف شکم شما می شود. قطع غذاهای قندی می تواند به معنای داشتن کمری باریکتر و همچنین خطرکمتری برای ابتلا به دیابت باشد.

برنامه ریزی رژیم دیابت

رژیم دیابتی لازم نیست که پیچیده باشد و لازم نیست همه غذاهای مورد علاقه خود را رها کنید. اولین قدم برای انتخاب دقیق تر ، جدا کردن افسانه ها از حقایق مربوط به غذا خوردن برای جلوگیرییا کنترل دیابت است.

افسانه ها و حقایق در مورد دیابت و رژیم غذایی

افسانه: شما باید به هر قیمتی از خوردن قند خودداری کنید.

واقعیت: تا زمانی که برنامه ریزی صحیح داشته باشید و قندهای مخفی را محدود کنید می توانید ازغذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. دسر لازم نیست که کامل حذف شود البته تا زمانی که بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشد.

افسانه: شما بایدبه مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات ها را کاهش دهید.

واقعیت: نوع کربوهیدرات هایی که می خورید و همچنین اندازه آن بسیار مهم است. تمرکز را بر روی کربوهیدراتهای سبوس دار به جای کربوهیدرات های نشاسته ای قرار دهید ، زیرا فیبر زیادی دارند و به آرامی هضم می شوند و حتی سطح قند خون را تقریبا ثابت نگه می دارند.

افسانه: به وعده های غذایی دیابتی خاصی احتیاج دارید.

واقعیت: اصول تغذیه سالم یکیست  چه شما دیابتی باشیدچه نه. غذاهای گران قیمت دیابتی معمولاً فایده خاصی ندارند.

افسانه: رژیم با میزان پروتئین بالا بهترین است.

واقعیت: مطالعات نشان داده است که خوردن بیش از حد پروتئین ، به ویژه پروتئین حیوانی ، در واقع می تواند باعث مقاومت به انسولین شود که یک عامل کلیدی در دیابت است. یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین ، کربوهیدرات ها و چربی ها است. بدن ما برای عملکرد صحیح به هر سه مورد این مواد نیاز دارد. نکته مهم،داشتن یک رژیم متعادل است.

مانند هر برنامه غذایی سالم ، یک رژیم غذایی دیابتی بیشتر از اینکه در مورد غذاهای خاص وسواس داشته باشید به الگوی کلی رژیم غذایی شما مربوط می شود. باخوردن غذاهای طبیعی تر ، غیر فرآوری شده و غذاهای کمتر بسته بندی شده و تازه می توانید وارد یک رژیم غذایی سلامت شوید.

بیشتر بخورید

چربی های سالم :  آجیل ، روغن زیتون ، روغن ماهی ، تخم کتان یا آووکادو

میوه ها و سبزیجات: در حالت ایده آل تازه ، هر چه رنگی تر، بهتر؛ میوه کامل به جای آب میوه

غلات و نانی که با فیبر بالا از غلات کامل تهیه شده است

ماهی و صدف ، مرغ ارگانیکیا بوقلمون

پروتئین با کیفیت بالا مانند تخم مرغ ، لوبیا ، لبنیات کم چرب و ماست شیرین نشده

کمتر بخورید

چربی های ترانس ، غذاهای نیمه هیدروژنهیاسرخ شده

غذاهای بسته بندی شده و آماده ی مصرف ، به ویژه غذاهای پر قند ، شیرینی ، چیپس ، دسر

نان سفید ، غلات شکردار ، ماکارونییا برنج فرآوری شده

گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز

محصولات کم چربی که چربی را جایگزین قند اضافه کرده اند ، مانند ماست بدون چربی

بررسی یکی از قرص های رایج در کنترل دیابت

گام اول ونام اشنا در کنترل یا درمان بیماری دیابت متفورمین محسوب می شود، این دارو برای اغلب دیابتی ها یا آن هایی که احتمال دارد به دیابت مبتلا شوند استفاده می شود، تحقیقات نشان داده است که قرص متفورمین می تواند تاثیری بسزایی بر کنترل و کاهش قند خون افراد بگذارد علاوه بر کاهش قند می تواند فرایند جذب قند توسط بدن را نیز کاهش دهد، این ویژگی بزرگ وعوارض نسبتا کم قرص متفورمین سبب شده است که این قرص محبوب و مورد اطمینان در سراسر جهان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز