خشم یکی از ویژگی های طبیعی سن نوجوانی است/ اثرات منفی سرکوب خشم در بلند مدت

۱۴۰۱/۱۱/۱۴ - ۰۸:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۴۴۲
خشم یکی از ویژگی های طبیعی سن نوجوانی است/ اثرات منفی سرکوب خشم در بلند مدت
یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: گاهی در جامعه شاهد این هستیم که به جای مدیریت خشم نوجوان و جوان، او را سرکوب می کنیم، ممکن است این اقدام در کوتاه مدت اثربخش باشد اما در بلند مدت، تأثیرات منفی دیگری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا، نا آرامی های اخیر در کشور، جو عمومی جامعه، انتشار اخبار منفی، رشد صعودی قیمت دلار و سکه در کشور و... به بهانه ای تبدیل شده تا خشم فروخورده بسیاری از جوانان سر باز کند و متقابلاً درصد ناامیدی را در میان جوانان بیشتر کند.

اما سوال اینجاست که چه میزان از این خشونت که گاه منجر به اعمال ناهنجار در جامعه می شود، تحت تأثیر فضای مجازی بوده و چه میزان از آن زمینه های خانوادگی دارد و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟ 

امیر ماهوران، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا یکی از مهم ترین دلایل بروز خشم در میان نوجوانان را تغییرات جسمی و هورمونی عنوان کرد و گفت: خشم در سنین نوجوانی یکی از ویژگی های طبیعی است، بچه ها در سنین نوجوانی و جوانی تحریک پذیرتر هستند و با هر تلنگری می توانند رفتارهای خشمگینانه ای را از خود نشان دهند.

وی محیط های خانوادگی پر تنش، جامعه ناآرام و محیط دوستان را از جمله تحریکات محیطی عنوان کرد و افزود: افرادی هم هستند که به صورت ژنتیکی مستعد خشم بیشتری هستند و با کوچک ترین تحریکی، واکنش هیجانی از خود نشان می دهند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر دسترسی خانواده ها به منابع اطلاعاتی بیشتر شده و به همین جهت هم نسبت به ویژگی های نوجوانان آگاهی بیشتری پیدا کرده اند و تلاش دارند تا در تعامل با نوجوان خود، مدیریت رفتاری خوبی داشته باشند.

ماهوران ادامه داد: اما گاهی در جامعه شاهد این هستیم که به جای مدیریت خشم نوجوان و جوان، او را سرکوب می کنیم، ممکن است این اقدام در کوتاه مدت اثربخش باشد اما در بلند مدت، تأثیرات منفی دیگری را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خشم، یکی از ویژگی های تکاملی و شناختی نوجوانان محسوب می شود، گفت: حتی اگر ناآرامی های اخیر هم رخ نمی داد ممکن بود نوجوانان رفتارهای هیجانی را از خود بروز دهند، بخشی از مسأله خشم به خلق و خوی نوجوانی برمی گردد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه کنترل خشم مسأله ای نیست که به راحتی قابل مدیریت باشد، گفت: خشم در یک لحظه و به صورت آنی وجود فرد را فرا می گیرد و باعث می شود اعمال احساسی جایگزین تفکرات منطقی شود، به همین جهت نمی توان با بیان چند راهکار ساده انتظار خاصی در راستای مدیریت خشم داشته باشیم، چرا که کنترل خشم بدون آموزش و تمرین امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز