تاریخ انقضای جوانی چه سنی است؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۵۶۳
تاریخ انقضای جوانی چه سنی است؟
غیر از کمر درد دوره ای، به جز نفس نفس افتادن موقع دو تا یکی کردن پله ها یا جدای از معده ای که دیگه غذای چرب و سنگین رو بر نمی تابد؛ یک سری نشانه های دیگری نیز وجود دارد برای یادآوری شروع دوره میانسالی و انقضای دوره جوانی!

باشگاه جوانی خبرگزاری برنا: یادش بخیر دوران جوانی! عجب دورانی بود. انگار همین دیروز بود که دوران دبیرستان و دانشگاه را با دوستانمان به خوشی می گذراندیم! عجب روزایی بود عین برق گذشت!!

از این نمونه صحبت ها را چقدر از میانسالان، پدر بزرگ و مادربزرگ هایمان که اطرافمان هستند و به نوعی نعمت های این روزگارند شنیده ایم؟ کسانی که یک تار موی آنها به اندازه ی سال های سال زندگی و کسب تجربه ارزش دارد.

چقدر از این عزیزان هستند که با آه و حسرت در مورد دوران جوانی شان صحبت می کنند و می گویند: «ما از جوانی مان بهره ای نبردیم، فرصت ها را از دست دادیم و هیچ کاری نکردیم، همه را به بطالت گذراندیم شما از جوانی تان استفاده کنید»

گوهر گرانبهایی به نام جوانی

عده ای هم از دوران گذشته و جوانی خودشان راضی هستند، و تجربیات شان را در اختیار ما می گذارند که ما هم مثل آنها از این دوران نهایت استفاده را داشته باشیم.

یادمان باشد که جوانی گوهر گران‌ بهایى است که به خاطر استعدادها و قابلیت شکوفایى و رشد، از ارزش و منزلت خاصى برخوردار است و بزرگان را به توصیه و ارائه تجربیات به جوانان واداشته است.

حضرت علی (ع) در این عرصه، جوانى و تندرستی را دو چیز با ارزش و منزلت معرفى مى ‌کنند و مى‌ فرمایند : «قدر و منزلت این دو چیز را کسى مى‌ شناسد که آن دو را از دست داده باشد. دوران جوانی را باید دریافت و از آن دوران گران‌سنگ و طلایى در خویشتن شناسی و کمال ‌یابى بهره گرفت که شرط اساسى سعادت و شقاوت یا خوشبختى و بدبختى انسان ‌ها در دنیا و آخرت به توجه و عدم توجه آن‌ها نسبت به جوانى، بستگى دارد.

جوان به روایت قرآن

از منظر قرآن مرز خروج از دنیای کودکی، رسیدن به مرحله بلوغ حلم است.

«وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ: و آن گاه که اطفال شما به حد بلوغ و احتلام رسیدند باید مانند سایر بالغان البته با اجازه وارد شوند.

بنابراین نوجوانی از این زمان شروع می شود و پس از آن انسان به مرحله جوانی می رسد که به تعبیر قرآن مرحله بلوغ اشد است.

و اما برای پایان این دوران در قرآن اشاره به رسیدن به سن چهل سالگی شده است. چنانکه در آیه 15 سوره احقاف می فرماید: «و ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر سفارش کردیم که مادر با رنج بار حمل کشید و باز با مشقت وضع حمل نمود و سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری بود تا وقتی که به حد رشد و جوانی رسید، سپس آدمی چهل ساله گشت.»

لذا از نظر قرآن انسان تا سن چهل سالگی در زمره جوانان  قرار دارد و باید برای رشد و تعالی خود تلاش کند،. اگرچه ممکن است در اواخر این سنین از نظر جسمانی انسان رو به نقصان برود ولی رشد معنوی و بالندگی روح و روان که حقیقت انسان است تا این سنین همچنان میسر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز